סיגריות: סכנה תמידית

(0)
לדרג

חשיפה קצרה לעשן סיגריות עלולה לגרום לבעיות בלב. לרגל יום ללא עישון שמצוין היום - הכול אודות הסכנות בחשיפה לעשן סיגריות

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש מוכיח את הטענה כי חשיפה לעשן סיגריות מסוכנת. המחקר מגלה כי התפקוד הקרדיוווסקולרי נפגע ונוצר נזק לבריאות הלב, כבר אחרי 10 דקות של חשיפה לעשן העולה מסיגריות, משמן בישול ומשריפת עצים.

עלייה בקצב הלב

המחקר גילה כי החשיפה לעשן הסיגריות משנה בעיקר אצל גברים את דפוס הנשימה, מעלה את לחץ הדם בעורקים הפריפריאלים ומסיטה את השליטה על קצב הלב למערכת העצבים הסימפתטית שהיא המערכת האחראית על מצבי דחק ועקה. מערכת העצבים הסימפתטית אחראית על תגובת "הילחם או ברח" (Fight or Flight) כאשר אנו נמצאים במצבים הדורשים פעילות קרדיוווסקולרית מוגברת, שגורמת לעליה בקצב הלב ובלחץ הדם וכאשר המערכת הסימפתטית מופעלת לפרקי זמן ארוכים קיימת סכנה לנזק בריאותי.

במהלך המחקר נחשפו 21 נשים ו-19 גברים לרמות נמוכות של עשן סיגריות הנפלט ממעשן לידם, לעשן העולה מעצים שנשרפים ולעשן של שמן בישול. החוקרים מדדו את התגובות הקרדיוווסקולריות ואת התגובות הנשימתיות של המשתתפים אשר היו אנשים בריאים, לא מעשנים בגיל ממוצע של 35.

נזקי עשן הסיגריות

לדברי ד"ר מיכל גולובנר, המנהלת הרפואית של שחל טלרפואה, "כבר למעלה מ-40 שנה אנו מודעים מעל לכל ספק לדבר הנזק הכבד שמסב העישון לבריאות, ועל פי מחקר זה מסתבר כי גם חשיפה קצרה של 10 דקות שהן בסך הכל 600 שניות לעישון, מסוכנת ביותר. מחקרים קודמים מצאו גם כי ריכוז החלקיקים הרעילים הנמצא בעשן הסיגריות גבוה ומסוכן יותר מאשר החלקיקים הנפלטים מאגזוז של אוטובוס חולף ועל כן השפעתו על הבריאות מזיקה ביותר מהווה גורם סיכון משמעותי להתקף לב, בעיקר בקרב צעירים (כמו המשתתפים במחקר זה)".

"רמת הסיכון של מעשנים מתחת לגיל 40 ללקות בהתקף לב, גדולה פי 5 בהשוואה ללא מעשנים וכ-75% מהתקפי הלב אצל צעירים (עד גיל 45) הם בקרב מעשנים", אומרת ד"ר גולובנר. "העישון גורם גם לשכיחות מוגברת של יתר לחץ דם, לעליה ברמות הכולסטרול והתפתחות סוכרת, ובכך מעלה את שכיחותם של גורמי סיכון אחרים למחלת לב. מסיבות אלו ואחרות, הפסקת עישון מטיבה עם הבריאות בכל גיל ובכל שלב בחיים. כבר שנה לאחר הפסקת העישון יורד הסיכון לחלות במחלת לב ב-50%. בתוך 20 דקות מהסיגריה האחרונה משתפר לחץ הדם, קצב הלב וזרימת הדם ההיקפית, ולאחר יומיים פוחת הסיכון להתקף לב. שנה לאחר הפסקת העישון הסיכון הגבוה למחלת לב פוחת ב-50%. בכל גיל הפסקת עישון מאריכה משמעותית את תוחלת החיים".

ג'ויס אוואנס, חוקרת ביו רפואית מאוניברסיטת קנטאקי אשר הציגה את ממצאי המחקר בועידה השנתית האחרונה של ה-The American Physiological Society, אשר נערכה בניו אורלינס בארצות הברית, הוסיפה כי: "אם כבר לאחר חשיפה כה מינורית אנו יכולים לזהות השפעה מובהקת על הבריאות, אז כנראה שעד כה לא הערכנו נכונה את הסכנה לבריאות הציבור הנובעת מעשן סיגריות או ממקורות עשן אחרים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גמילה מעישון
פורום איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום