בעיות שמיעה: אמא, מה אמרת?

(0)
לדרג

באמצעות בדיקת סקר שמיעתי לתינוקות ניתן לאבחן לקות שמיעה. ככל שמאתרים את הבעיה מוקדם יותר, כך ניתן לשקם את הנזק ולהקטינו

מאת: מערכת zap doctors

כיום ניתן לערוך סקר שמיעתי לילודים מיד לאחר הלידה במספר בתי חולים בארץ. מדובר בבדיקה פשוטה וקלה, שאיננה מלווה בכאב, וזולה יחסית - במיוחד בהתחשב ביחס עלות לתועלת. למרות זאת, ובעיקר עקב אילוצים תקציביים, הבדיקה עדיין איננה מתבצעת בכל מחלקות היולדות בארץ.

סקר שמיעתי, הנקרא בעגה המקצועית בדיקת הדים אקוסטיים, מתבצע בעזרת מכשיר הדומה למדחום אוזן דיגיטלי, ובאמצעותו ניתן לבדוק אם מערכת השמע של התינוק מתפקדת. כתוצאה מסקר שכזה ניתן להסיק ברמת הסתברות גבוהה אם יש חשד לבעיית שמיעה.

אם הבדיקה מעלה חשד כלשהו, ממשיכים בבדיקות נוספות, מסובכות ויקרות יותר, בכדי לבדוק את רמת לקות השמיעה של הילוד. במידת הצורך, ניתן להרכיב לתינוק מכשירי שמיעה החל מגיל חודשיים-שלושה, או אף לבצע השתלה של שתל קוכליארי - לרוב החל מגיל שנה לערך.

"לקות שמיעה ניתן לאתר מייד לאחר הלידה. ככל שמגלים מוקדם יותר, ניתן לשקם את הנזק ולהקטינו ולמעשה, למנוע בעיות בדיבור ובתקשורת", מסביר ד"ר ארי דירוא, מומחה אף אוזן גרון ילדים בביה"ח לילדים "דנה" בת"א.

מצב השמיעה אצל הילד

אצל תינוקות עד גיל שנה, קלינאי תקשורת בודק את מידת ההתאמה של מכשירי שמיעה לתינוק וכיצד הוא מתקשר עם סביבתו.

בגיל שנה, והיה ומגלים כי אין תועלת במכשירי השמיעה, ניתן לנתח את התינוק ולהשתיל בראשו שתל שבלולי, שמטרתו להחזיר את יכולת השמיעה ברמה טובה, ולאפשר שמיעה תפקודית והתפתחות שפה. השתל השבלולי מיועד לתינוקות וילדים שאינם שומעים בשתי אוזניהם והם בעלי ליקוי שמיעה חמור עד עמוק.

"בהסתמך על הבדיקות הרפואיות וביחד עם האבחון במכון שמיעה, אנו מקבלים תגובה אובייקטיבית על מצב השמיעה אצל הילד", מסבירה רותי שרון, קלינאית תקשורת בכירה בחברת שטיינר מכשירי שמיעה. "לאחר שערכנו את כל בדיקות השמע, אנו מתאימים לילד מכשירי שמיעה בהתחשב בעומק ירידת השמיעה ולפי מידותיו, ובוחרים ביחד עם הילד ומשפחתו את סוג המכשירים: גודל, צורה ואפילו צבע".

כשהילד גדל יש צורך להתאים לו אוזניות חדשות מכיוון שאוזנו גדלה, או לחילופין, אם יש שינוי במצב השמיעה. חשוב מאוד לוודא גם כי הילד נמצא במעקב שוטף של הארגון המתאים לגיל הילד: 'מיח"א' עבור ילדים עד גיל 6, 'שמע' עבור ילדים בגילאים 6 עד 18, ו-'שמע קולנו' בקרב האוכלוסיה החרדית.

סוג הליקוי

פרופ' יוסף אטיאס, ראש החוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת חיפה ומנהל המרכז לשתלים קוכליארים בביה"ח לילדים שניידר, חוקר את מידת ההתאמה האופטימאלית של מכשיר שמיעה לתינוק: "כיום מאתרים לקות שמיעה מייד לאחר הלידה.

אך הקושי הוא לאתר את סוג הליקוי. לעיתים הליקוי הוא באוזן הפנימית ולעיתים בעצב, וכיום אין עדיין מספיק כלים לאבחן. אנו מנסים כבר כמה שנים לפתח כלי אובייקטיבי שיאבחן את הליקוי ויקבע את החומרה. במסגרת המחקר, כשהתינוק ישן או יונק, אנו מניחים לראשו מעין קסדה ובה אלקטרודות, באמצעותן אנו קולטים תגובות ממוחו של התינוק לגירויים שונים שמועברים לו באמצעות הקסדה. המערכת שלנו מפענחת את התדרים והגלים המוחיים.

בהתאם לכך, אנו מתאימים לתינוק מכשיר שמיעה אופטימאלי. זה למעשה, כמו לחפש תחנה ברדיו. אנו מכוונים ומכוונים, עד שמוצאים את התדר בו שומעים באופן הטוב ביותר. חשוב לציין כי התהליך עצמו אינו כואב כלל ואינו פולשני. אמנם המחקר מתקיים כבר כמה שנים ותוצאותיו עד כה מצויינות, אך זהו עדיין שלב ניסיוני".

מחקרים הוכיחו מעל לכל ספק כי ככל שמגלים מוקדם יותר לקות שמיעה, ניתן למזער נזקים ולהעניק לילד טיפול טוב ונכון, כך שיוכל ללמוד לדבר כהלכה ולנהל אורח חיים רגיל לחלוטין כמו כל הילדים.

כאמור, בדיקת סקר שמיעתי חשובה מאוד וכדאי לבצעה כמה שיותר מוקדם. במידה ובדיקה זו לא מתבצעת בביה"ח בו נולד ילדכם, מומלץ לדרוש מרופא הילדים הפנייה לבדיקת סקר. בצורה זו ניתן למנוע אצל הילד נזק שיכול להיווצר כתוצאה מלקות שמיעה: בעיות בדיבור, תקשורת לקוייה ובעיות קשב וריכוז.

כיום אין חוק המחייב לבצע בדיקת סקר בכל היילודים, ובדיקה זו אינה מצויה בסל הבריאות. בחלק מבתי החולים ניתן לבצע בדיקה זו במסגרת הביטוחים המשלימים. במספר בתי חולים מבצעים בדיקה זו ללא תשלום ומתוך רצון טוב ודאגה לעתידם של הילדים.

חברת "שטיינר מכשירי שמיעה" תערוך בדיקות שמיעה חינם בכל סניפיה ברחבי הארץ ביום שני (25 במאי) - יום השמיעה הארצי.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אף אוזן גרון
פורום רפואת ילדים
פורום מכשירי שמיעה ובעיות שמיעה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום