בריאות הפה: סוכריות מועילות

(0)
לדרג

בניגוד אולי למה שחשבתם: לסוכריות ללא סוכר ישנם גם יתרונות בריאותיים בשמירה על היגיינת הפה

מאת: פרופ' מרק ליטנר

האם סוכריות מזיקות לשיניים? הורגלנו לחשוב כי אכילת ממתקים כולל מסטיקים וסוכריות נחשבת לדרך הבטוחה לפגיעה בבריאות השיניים. אולם, היום כבר רבים מודעים לתועלות הרפואיות שבלעיסת מסטיק ללא סוכר ובכלל זה גם רופאי השיניים, שממליצים על לעיסת מסטיק ללא סוכר במיוחד לאחר הארוחות.

עם זאת, סוכריות נתפסות עדיין כממתק המזיק לשיניים, שיש להימנע ממנו. אולם שונה הדבר כשמדובר בסוכריות ללא סוכר. מסתבר שסוכריות ללא סוכר כגון "אורביט", מסייעות בשמירה על היגיינת הפה ושיניים בריאות. הן היחידות בישראל שזוכות להכרה של ההסתדרות לרפואת שיניים בישראל כסוכריות שתורמות לשמירה על בריאות השיניים.

מציצת סוכריות ללא סוכר מגבירה את קצב הפרשת הרוק, אשר עוזר לנטרל את חומצת הרובד החיידקי המצטברת בפה. בכך נעשה תהליך הניקוי והשטיפה של הפה משאריות מזון וחיידקים יעיל יותר. סוכריות ללא סוכר יכולות לגרות ולעורר את יצירת הרוק פי 4 יותר מהפרשת הרוק הרגילה.

סוכריות ידידותיות לשיניים

לאחר אכילת פחמימות, חיידקים גורמים לירידה ברמת החומציות (pH) בפה. כאשר רמת החומציות יורדת עד מתחת לרמת 5.5 הקריטית, נגרמת פגיעה בזגוגית השן בגלל אובדן המינרלים. בזמן מציצת סוכריות ללא סוכר, רמת החומציות (pH) של הרוק עולה, וכך עולה יכולת הרוק לנטרל חומצות, אפילו לאחר שהסוכריות התמוססו.

סוכריות ללא סוכר מכילות לרוב קסיליטול ואיזומלט, שעוזרים במניעת עששת. קסיליטול (ממתיק טבעי) הוכח במחקרים כחומר המדכא את התפתחותם של חיידקים הגורמים לעששת .

סוכריות ללא סוכר הן סוכריות ידידותיות לשיניים המציעות לצרכנים אלטרנטיבה בריאה למתוקים המכילים סוכר וחלופה מתוקה ובריאה לצורך במשהו מתוק לאחר הארוחה. הן נשארות תקופות ארוכות בפה ותוקפות את הזגוגית. כמו-כן, אם סובלים מיובש פה מומלץ להוסיף לתזונה סוכריות ללא סוכר להגברת קצב הפרשת הרוק.

פרופ' מרק ליטנר הוא יו"ר המועצה המדעית של ההסתדרות לרפואת השיניים והיועץ המדעי למותג אורביט.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום