לחץ דם גבוה: הפחתת מלח

(0)
לדרג

צריכה מופרזת של מלח מהווה גורם סיכון עיקרי בעלייה בשכיחות יתר לחץ דם. כל ההמלצות לתזונה נכונה

מאת: מערכת zap doctors

55% מהציבור נוהג להמליח את האוכל בכל ארוחה. כך עולה מסקר שביצעה מכבי שירותי בריאות במסגרת קמפיין לעידוד הציבור להפחית את צריכת המלח במזון ולקראת היום הבינלאומי ליתר לחץ דם. עוד עולה מהסקר, כי גם 50% מהסובלים מלחץ דם גבוה, משתמשים במלחיה בכל ארוחה, זאת על אף שמעל ל-90% מהם מודעים לכך שיש קשר בין יתר לחץ דם לשימוש במלח. בנוסף, 90% מהציבור אמרו שהם היו מפחיתים את כמות המלח שהם צורכים אם רופא היה ממליץ להם לעשות זאת.

לחץ דם גבוה הוא אחד הגורמים המובילים לתחלואה ותמותה בעולם. בישראל, כמיליון בני אדם סובלים מיתר לחץ דם. צריכה מופרזת של מלח מהווה גורם סיכון עיקרי בעלייה בשכיחות יתר לחץ דם באוכלוסייה ובסיכון למחלות לב, התקפי לב ושבצים.

היום (א') מצוין בעולם יום יתר לחץ הדם. להלן המלצותיה של ד"ר רונית אנדוולט, מנהלת תחום התזונה במכבי שירותי בריאות, לתזונה עם פחות מלח:

1. צריכת מלח היא עניין של טעם וניתן להרגיל את עצמנו לאכול עם פחות מלח. הדרך הטובה ביותר היא להפחית בהדרגה את כמות המלח שאנו מוסיפים למזון. בתוך מספר שבועות נמצא את עצמנו אוכלים הרבה פחות מלח ואף כמות קטנה יותר של מזון.

2. מומלץ להחליף את התיבול במלח בתבלינים אחרים ועשבי תיבול, כמו בזיליקום, עירית, אורגנו, פטרוזיליה, כוסברה, סלרי, עלי דפנה, עלי נענע, טרגון, טימין. כדאי להעדיף תבלינים שאינם על בסיס מלח כמו: פפריקה, פלפל שחור, אבקת שום, קינמון, אגוז מוסקט, לימון, מיץ תפוזים, בצל, בצל מטוגן, שום, חומץ.

3. חשוב לקרוא את הסימון התזונתי על מוצרים קנויים והשוואת תכולת הנתרן (מינרל המצוי במלח) בין מוצרים דומים. רוב המזונות לא צריכים להכיל יותר מ-400 מ"ג נתרן ל-100 גרם, וניתן לבחור בין המוצרים השונים את המוצר עם כמה שפחות נתרן (מלח).

4. מומלץ להפחית עד כמה שניתן במזונות עתירי הנתרן, כמו מלח שולחני, אבקות מרק, אבקת אפיה, מוצרי בשר ודגים משומרים, מעושנים או מעובדים, גבינות מלוחות או מעושנות וירקות כבושים במלח. כמו-כן, מומלץ להפחית באכילת רטבים כמו חרדל, רוטב ברביקיו וקטשופ, חטיפים ופיצוחים מלוחים, מזונות מוכנים כולל מזונות קפואים, סלטים מוכנים כמו חומוס וטחינה ועוד.

5. כאשר מכשירים בשר משתמשים בכמות גדולה של מלח. להפחתת כמות המלח ניתן להשרות את הבשר במשך כשעה במי ברז (שעתיים אם מדובר בעוף) או להרתיח את הבשר או את העוף למשך כשתי דקות. את המים נשפוך ונחליף בטרם הבישול.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום