נטורופתיה: טיפול בקנדידה מערכתית

(7)
לדרג

כאשר פטריית הקנדידה מתפשטת במערכת העיכול, הגוף נתקף בשלל תסמינים. הנטורופתיה מטפלת בבעיה מן השורש, ולא מסתפקת במתן תשובה לתופעות חיצוניות

מאת: מיכל לזרוביץ, N.D

עוד בנושא: דיאטת קנדידה, קנדידה אלביקנס

אתם חשים עייפות, כאבי ראש, אלרגיות, תאווה למתוקים ומזונות המכילים שמרים, כאבי שרירים ופרקים, חוסר ריכוז, כבדות? בקיצור, אתם מרגיש חולים ומותשים, אך הרופא טוען שהכל תקין ו"הכל בראש". אם כן, יש סיכוי טוב "שהכל במעי" ושאתם סובלים מקנדידה מערכתית.

הקנדידה עלולה לגרום למגוון סימפטומים והיא כנראה הסיבה למחלה המסתורית והקשה לאבחון, מכיוון שהסימפטומים רבים ואינם קשורים אחד לשני. הסיבה לכך שהקנדידה גורמת למגוון רחב של סימפטומים ולמעורבות של מערכות גוף רבות נעוצה בעובדה כי היא מפרישה כמות עצומה של רעלנים שונים.

קנדידה אלביקנס (candida albicans) היא פטרייה ממשפחת השמרים ואחת מהפטריות הנפוצות ביותר השוכנות בגוף האדם. במצב רגיל שבו מערכת החיסון מתפקדת היטב, הקנדידה לא גורמת לנזק, כי גופנו מצויד בין השאר גם בחיידקים ידידותיים אשר שולטים במצב ואינם מאפשרים לקנדידה להתפרץ ולשגשג בצורה מוגזמת.

פטריית קנדידה. איור: שאטרסטוק

הקנדידה יוצאת משליטה

כתוצאה משימוש בתרופות המדכאות את מערכת החיסון (כמו אנטיביוטיקה, הורמונים, סטרואידים וכימותרפיה), תזונה עשירה בסוכרים, אלרגיות וגורמים אחרים הגורמים לירידה בתפקוד המערכת החיסונית, נגרם הרס של החיידקים הידידותיים, ואז הקנדידה חופשייה לגדול ללא בקרה בכל חלקי הגוף.

השם הרפואי של התופעה שבה הקנדידה משגשגת בצורה מוגזמת ויוצאת מכלל שליטה נקרא קנדידיאזיס מערכתי. זהו המצב שבו הפטריות מתפשטות ממערכת העיכול לכל הגוף. תופעה זו עלולה לגרום למגוון סימפטומים. רובנו מכירים אותה בצורה של פטרת בפה, מסביב לפי הטבעת, באיברי המין, בציפורניים או על העור. לעיתים קרובות הפטרת מופיעה אצל תינוקות ואצל קשישים. אוכלוסיות נוספות בסיכון הם מדוכאי חיסון, כגון חולי איידס או כאלו המטופלים בכימותרפיה.

לפי הרפואה הטבעית וההוליסטית, זיהום כתוצאה מפטריית שמר (קנדידה) עלול לפגוע במערכת העיכול ולגרום לבעיות שונות במערכת זו, שיתבטאו בכאבי בטן וגזים ובתסמינים נוספים כגון עייפות, כאבי ראש, תשוקה ותאווה למתוקים, כאבי פרקים ושרירים ואפילו חוסר סדירות במחזור החודשי. ההסבר לצורך הגובר והתשוקה למתוק נעוץ בעובדה כי שגשוג יתר של הפטרייה גורם לה לבלוע סוכרים בקצב מהיר ביותר, והתוצאה היא הפרעה לגלוקוז להגיע לאיברים נוספים בגוף, אך מעגל התשוקה למתוקים מאיץ את השגשוג של הפטרייה.

בעזרת בדיקת צואה או דם ניתן לאבחן קנדידה מערכתית. אולם, לא תמיד ניתן לאבחן תאי קנדידה בדגימת הצואה, מאחר שרוב תאי הקנדידה נצמדים לקירות המעיים ואינם מופרשים בצואה, או שחלק מתאי הקנדידה גוועים בזמן שבדיקת הצואה ממתינה לאנליזה.

ברפואה הטבעית האבחון נעשה באמצעות תשאול מקיף של המטופל. אמצעי אבחון נוסף שיכול לעזור באבחון של קנדידה הוא באמצעות בדיקה אירידולוגית - זיהוי סימנים מיוחדים המופיעים בקשתית העין כתוצאה מהקנדידה.

מהו תסמונת המעי הדליף ומה הקשר לקנדידה כרונית?

כיצד מסבירה הרפואה הטבעית את הסיבה להתפשטות הקנדידה ממערכת העיכול לאזורים אחרים, ומה הקשר לבעיות שונות כגון אלרגיה ובעיות עור? התשובה טמונה ב"תסמונת המעי הדליף", שהיא בדרך כלל שורש הבעיה בקנדידה כרונית. פטריית הקנדידה יכולה לגרום לגירוי במעיים ובהמשך לחדירות של המעי. תופעה זו נקראת תסמונת המעי החדיר או הדליף (Leaky Gut Syndrome). במצב של תסמונת המעי החדיר או הדליף יופיעו פתחים קטנים בדופן המעי. דרך הפתחים הללו שהקנדידה יצרה, היא פולשת לאיברים נוספים בגוף כמו מערכת המין, ושט, עור וציפורניים. אם מערכת החיסון מאוד חלשה, אזי הקנדידה עלולה לחדור גם למערכת הדם, וזה מצב המצריך טיפול מהיר כי יכולה להתפתח רעלת של הדם.



מה בין קנדידה לאלרגיות ומחלות עור?

הפתחים שנוצרו בדופן המעי מאפשרים מעבר של חלקיקי מזון גדולים שלא התעכלו דיים למחזור הדם. אם כמות חלקיקי המזון גדולה מדי עבור הכבד (שהרי הוא זה שאמור לנטרלם באופן מיידי), אזי המערכת החיסונית יכולה להתייחס אליהם כאל מולקולות זרות שיש לתקוף אותן, ומפתחת נגדן נוגדנים מסוג IgE. קומפלקס זה של חלקיקי מזון יחד עם הנוגדן מעורר את המערכת החיסונית ליצירת חומרים כגון היסטמינים הגורמים לתגובה אלרגית, רגישות למזון והפעלה מוגזמת של מערכת החיסון. קומפלקס זה נע בכל הגוף באמצעות מחזור הדם, ובמקום שבו הוא מתמקם יגרום לבעיות האלרגיה. כך למשל, אסטמה של העור, פסוריאזיס, ואקזמות שונות עשויים להצביע על הימצאות מסיבית של קנדידה בגוף.

מספר שיני שום ביום עשויות מאוד לעזור, כי לשום יש תכונות אנטי פטרייתיות. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול הטבעי המתאים לבעיה?

הטיפול ברפואה הקונבנציונאלית לזיהום של קנדידה כולל משחות, קרמים, תרופות ופתילות נגד פטריות. מדובר בטיפול סימפטומטי בלבד אשר איננו מבטיח כי הקנדידה לא תכה בשנית. לעומת זאת, הטיפול הנטורופתי והטבעי מטפל בסיבת הבעיה ולא רק בסימפטומים. למשל, יוצאו מהתפריט כל אותם מזונות אשר מזינים את הקנדידה. הטיפול הנטורופתי כולל גם צמחי מרפא ותוספי תזונה, אשר מטרתם לעצור את התפשטות הקנדידה.

הטיפול הטבעי יכלול תזונה אנטי פטרייתית וללא שמרים, לכן בשלב ראשון מומלץ להוציא מהתפריט סוכרים פשוטים, מוצרי שמרים, בירה, אלכוהול ומזונות המכילים שאריות עובש - כל אלו מזינים את הקנדידה. מספר שיני שום ביום עשויות מאוד לעזור, כי לשום יש תכונות אנטי פטרייתיות.

שימוש בצמחי מרפא ותוספי תזונה תומך במערכת העיכול ויעיל בטיפול בבעיות הקשורות במערכת העיכול. נטורופת המתמחה בצמחי מרפא יוכל להרכיב פורמולת צמחי מרפא ייעודית למטופל הכוללת פעולה אנטי פטרייתית ופגיעה ישירה בקנדידה. לצורך כך נעשה שימוש בצמחים אנטי פטרייתיים, צמחים מחטאים וכן צמחים המגבירים את תפקודה של מערכת העיכול. בנוסף לכך, על סמך האבחון האישי תכלול הפורמולה גם טיפול ספציפי בסימפטומים הנלווים לזיהום הפטרייתי, כגון צמחים לטיפול בתופעת כאבי הבטן והגזים שכה נפוצה. שתייה של מרתח מהצמח גדילן מצוי עשויה להועיל. במקרים של טיפולים אנטי פטרייתיים מצטברים חומרים מזיקים בכבד. החומר הנקרא סילימרין, המצוי בצמח הגדילן המצוי, מגן על הכבד ומסייע בהחלמתו.

הטיפול יכלול גם חיזוק מערכת החיסון באמצעות תזונה ויטלית, צמחי מרפא ותוספי תזונה, ותוכנית מיוחדת לניקוי המעי המתאימה לבעיית הקנדידה.

ההמלצות הנ"ל מסכמות דרכי טיפול טבעי כלליות. מומלץ לבצע אבחון אירדולוגי, ובהתאם לממצאים להמשיך עם ייעוץ נטורופתי, אשר איננו מסתפק רק בטיפול בסימפטומים, אלא מתמקד בשורש הבעיה. הדבר יבטיח מניעת חזרה של הקנדידה.


מיכל לזרוביץ, N.D, היא נטורופתית ומומחית בטיפולים טבעיים.
ד"ר לזרוביץ בגוגל פלוס.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום