אלרגיה לבוטנים: השפעת החטיפים

(0)
לדרג

שכיחות האלרגיה לבוטנים בישראל היא כעשירית מזו שבאנגליה. מחקר אנגלי-ישראלי בודק: האם חשיפת תינוקות לחטיפי בוטנים תפתח עמידות לאלרגיה

מאת: מערכת zap doctors

האם חשיפת תינוקות וילדים לחטיפי בוטנים מומלצת או עלולה להזיק? מחקר המתקיים במקביל באנגליה, בראשות ד"ר גדעון לק ובישראל, בראשות פרופ' יצחק כץ, מנהל המכון לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה במרכז הרפואי אסף הרופא, בודק את הסיבות להבדלים בשכיחות אלרגיה לבוטנים בשתי המדינות.

מחקר בנושא התפרסם בנובמבר 2008 בעיתון היוקרתי ביותר בתחום: Journal of Allergy and clinical Immunolgy, וממנו עלה ששכיחות האלרגיה לבוטנים בישראל בקרב גילאי 4-18 היא כעשירית מזו שבאנגליה. החוקרים סוברים שכנראה חשיפה מוקדמת של תינוקות לחטיפי בוטנים מפתחת עמידות לאלרגיה זו, הנחשבת לקטלנית מבין האלרגיות למזון.

כיום, ממשיך המחקר בכיוון מסקרן: תינוקות אנגלים נחשפים לחטיפי בוטנים בגיל 6-9 חודשים, במטרה לבדוק סברה זו.

חשיפה מוקדמת לבוטנים

בישראל, כאמור, השכיחות לאלרגיה לבוטנים, בגילאי 4-18 שנים, היא עשירית מהשכיחות באנגליה. למרות שהדעה המוקדמת היא כי באנגליה נחשפים הילדים לבוטנים בגיל צעיר, בגלל השימוש בחמאת בוטנים, הסתבר במחקר שדווקא הילדים הישראלים נחשפים לבוטנים בגיל צעיר יותר.

באנגליה, הילדים נחשפים לממרח בוטנים בסביבות גיל שנתיים, בעוד שבישראל נחשפים תינוקות בגיל 6-9 חודשים לחטיפי בוטנים בסגנון במבה ותואמיו. במחקר, המתקיים מזה 6 שנים, נמצא כי שכיחות האלרגיה לבוטנים בישראל נמוכה בהרבה מזו שבאנגליה. הממצא המסקרן של המחקר הוא, כאמור, שככל הנראה חשיפה מוקדמת זו דווקא מפתחת עמידות לאלרגיה לבוטנים.

עוד בנושא:

גירוד ללא פריחה - מצאו בסימפטומייזר

אטופיק דרמטיטיס: דרכי טיפול

אקזמה: מפריכים את המיתוסים

יש לציין שגם באנגליה נבדקו ילדים יהודים בגילאי 4-18, כמו בישראל, כך שהגורם הגנטי נשלל במידה רבה. כתוצאה מהמחקר אישר ה-NIH (מכון המחקר האמריקאי הלאומי) מחקר באנגליה במימונו, ובו נבדקת ההשערה בדבר היתרונות שבחשיפה המוקדמת לבוטנים. במסגרת מחקר זה, שהחל לפני 3 שנים, החלו להאכיל תינוקות אנגלים בחטיף בוטנים באופן מכוון, בשכונות מסוימות ומוגדרות במדינה.

לדברי פרופסור כץ, כבר בעוד שנים ספורות ניתן יהיה להגיע למסקנות ברורות בעניין זה: "כיום, ממליץ משרד הבריאות הבריטי להימנע מחשיפה של תינוקות ופעוטות לבוטנים או לחטיפים המכילים בוטנים, בגלל החשש מהאלרגיה", אומר פרופסור כץ, "אך המניעה ו/או ההמלצה לדחות עד כמה שאפשר את החשיפה לבוטנים לא הוכיחה את עצמה.

כיום נבדק דווקא הכיוון ההפוך - חשיפה מוקדמת תמנע את האלרגיה לבוטנים. אם תוצאות המחקר יאשרו את הסברה, הרי שההמלצות הקשורות לחשיפת תינוקות ופעוטות לבוטנים ישתנו וההמלצה תהיה דווקא להקדים את החשיפה של התינוקות לבוטנים/חטיפי בוטנים".

שכיחות האלרגיה במדינות שונות

הבוטנים זכו בתואר המפוקפק של "מלכת האלרגיה למזון", והם אחראים למקרי המוות הרבים ביותר מאלרגיה למזון בעולם המערבי. למעלה מאחוז אחד מהאוכלוסיות הנסקרות מדווחות על אלרגיה לבוטנים. נתון זה מצוי בעלייה, וסקרים מאוחרים יותר באנגליה מדווחים על שכיחות של כמעט 2%. בוטנים, אגב, היו אחראים ל-59% מתוך 63 מקרי מוות מאלרגיה למזון בארה"ב.

באנגליה, לעומת זאת, אכילת בוטנים גרמה ל-14.3% ממקרי המוות מאלרגיה למזון. למעשה, ברוב המכריע של המקרים שהסתיימו במוות, הנפגעים היו מודעים לכך שהם אלרגיים. מדוע, אם כן, הם נחשפו? מסתבר, כי חשיפה לא מכוונת לבוטנים מתרחשת בלמעלה מ-14% אחוז מהאלרגיים.

חישוב פשוט יראה שאם במדינה כמו ארה"ב יש כ-250 מיליון תושבים, ומהם סובלים מאלרגיה לבוטנים 2%, הרי שיהיו כ-5 מיליון אנשים האלרגיים לבוטנים, אשר מהם 70 אלף נחשפים באופן לא מודע לבוטנים. לנוכח מספרים אלה, לא ייפלא ששלטונות ארה"ב הוציאו הוראה האוסרת על הגשת בוטנים בטיסות.

נתונים אלה נכונים במיוחד בארה"ב, קנדה ואנגליה, נמוכים יותר באירופה ובאסיה ונמוכים עוד יותר בישראל. הבדלים אלה יכולים להיות על רקע גנטי, גורם סביבתי עם התייחסות לעלייה ברמות האטופיה במדינות מפותחות (תורת ההיגיינה) או גיל וכמות החשיפה.

בהתייחס לגורם האחרון, של גיל החשיפה, בבריטניה ובארה"ב הוצאו הנחיות המנחות נשים בהריון במשפחות בסיכון לאלרגיה בכלל, להימנע מצריכת בוטנים בהריון ובתקופת ההנקה וכן ממתן בוטנים לתינוק עד לגיל 3 שנים. למרבה האירוניה, שכיחות האלרגיה לבוטנים באזורים אלו הכפילה את עצמה מאז מתן המלצות אלו מ-1% ל-1.8%.

השאלה מדוע דווקא באוכלוסיות מסוימות שכיחה האלרגיה לבוטנים, נחקרה רבות. בסין, לדוגמא, צריכת הבוטנים אינה נופלת מזו שבארה"ב. גם ייצוג החלבונים האלרגניים בבוטנים בסין אינו שונה מזה שבארה"ב. למרות שניתן להשפיע על התבטאות וריכוז החלבונים האלרגניים באמצעות קליית הבוטנים והעלאת ריכוז החלבון האלרגני עד פי מאה, נראה שההסבר לא טמון בכיוון זה.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום