סרטן צוואר הרחם: נלחמים במחלה

(0)
לדרג

חיסון בגיל צעיר נגד וירוס הפפילומה מצמצם את הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם. מומחים מסבירים לדוקטורס מדוע הוא כל כך חשוב

מאת: מערכת zap doctors

בכל שנה מאובחנות בישראל 170-160 נשים כחולות בסרטן צוואר הרחם, חצי מהן מתות כתוצאה מהמחלה. חיסון פשוט יכול למנוע תחלואה של נשים נוספות. סרטן צוואר הרחם הוא הסרטן השני בשכיחותו בקרב נשים ומהווה גורם תמותה שלישי מבין מחלות הסרטן בקרב נשים.

סרטן מסוג זה הוא תוצאה של זיהומים שונים בצוואר הרחם ובמיוחד של וירוס הפפילומה, Human Papilloma Virus, שבין 50% ל-80% מהנשים נדבקות בו במהלך חייהן, במיוחד עד גיל 25. בחלק מהמקרים חולף הווירוס נטול הסימפטומים מעצמו, אך במקרים אחרים גורמים שני זני הווירוס לכ-70% מהמקרים של מחלת סרטן צוואר הרחם.

איגוד רופאי הילדים בישראל החליט לאמץ את המלצותיה של ועדה שבראשה עמד מנהל מחלקת הילדים במרכז הרפואי "בני ציון" בחיפה, ד"ר יצחק סרוגו, שבדקה את הצורך בחיסון נערות נגד סרטן צוואר הרחם. הוועדה קבעה כי יש להמליץ על נתינת החיסון נגד סרטן צוואר הרחם לנערות בגילאי 14-13.

לדברי ד"ר סרוגו, "החיסון למניעת סרטן צוואר הרחם, הומלץ כבר ב-55 מדינות בעולם. על פי מחקרים שנעשו בשש השנים האחרונות, מאז שהחיסון הוכנס לשימוש, הוכח כי השכיחות לשינויים טרום סרטניים אצל הבנות שחוסנו שאפה לאפס, ולכן החלטנו להמליץ באופן גורף לחסן נערות נגד סרטן צוואר הרחם".

חיסון מציל חיים

החיסון ניתן לבנות מגיל 12 - השיקול הוא לחסן אותן לפני שהן מתחילות לקיים יחסי מין, מכיוון שהווירוס מועבר במהלך קיום יחסים. "במקומות שונים בעולם נותנים את החיסון לבנות כבר בגיל 9", אומר פרופ' דוד גרינברג, מומחה ברפואת ילדים ומחלות זיהומיות במרכז הרפואי סורוקה ויו"ר החברה הישראלית לפדיאטריה קלינית. "מלבד השיקול של מתן החיסון לפני גיל היחסים, הסיבה לכך שנותנים את החיסון בגיל צעיר היא שנערה בת 16-12 מפתחת נוגדנים ברמות גבוהות יותר מבחורה בגיל מבוגר, ולכן הגוף מחוסן בצורה טובה יותר".

ד"ר רמי מושונוב, מנהל תחום גניקולוגיה באסותא מרכזים רפואיים, מוסיף: "החיסון מומלץ לכל הילדות מגיל 12. ניתן לקבל אותו גם בגיל מאוחר יותר, אך צריך לבדוק כדאיות מול תועלת. לדוגמה, לאישה בת 35, נשואה עם בן זוג קבוע יש סיכוי נמוך להידבק בווירוס. לעומת זאת, גרושה בת 39 שנכנסת למערכת יחסים חדשה עלולה להידבק. לכן, לפני שמחסנים בגילאים מבוגרים צריך לבחון כל מקרה לגופו".

כאמור, נשים רבות נחשפות לווירוס הפפילומה (HPV), אך לא כל מי שנחשפת לווירוס תחלה בסרטן צוואר הרחם. ישנם שלבים בהתפתחות סרטן צוואר הרחם וניתן לאבחן אותו באמצעות בדיקת הפאפ. מדובר בבדיקת סקר פשוטה לגילוי מוקדם של תאים לא תקינים בצוואר הרחם, שבעזרתה ניתן לזהות תאים חריגים לפני הפיכתם לטרום סרטניים.

"כאשר סרטן צוואר הרחם מתגלה בשלבים מוקדמים, כורתים חלק מצוואר הרחם", מסביר פרופ' גרינברג. "כתוצאה מכך, הסיכוי של האישה להיכנס להריון הוא נמוך יותר והסיכוי להפלות הוא גבוה יותר. לאחר מכן, בשלבים מתקדמים יותר של גילוי הסרטן, הטיפול כולל הקרנות, ניתוחים חוזרים וכימותרפיה".

אם ניתן בעזרת חיסון פשוט למנוע מצבים קשים של תחלואה ומוות, כל אישה שתהיה מודעת לכך תרצה להיות מחוסנת. לדברי הרופאים, יעילות החיסון גבוהה מאוד ויכולה למנוע את המחלה: "המחקר על החיסון החל לפני כשבע שנים, ועדיין ממשיך. עד כה נמצא שהחיסון תקף במשך כל התקופה ואין צורך לתת חיסון נוסף", מסביר ד"ר מושונוב. "תופעות הלוואי הן בעיקר כאבים באזור הדקירה. מעל 45 מיליון מנות של חיסון נמכרו ברחבי העולם ונרשמו מעט מאוד תופעות לוואי חמורות".

גם גברים בסיכון

ד"ר מושונוב מציין כי וירוס הפפילומה גורם גם לסרטן פי הטבעת, סרטן הפין וסרטן הפה והלוע. לדבריו, 20% ממקרי סרטן הפה והלוע נגרמים מהווירוס הזה, אך עד כה החיסון ניתן רק לבנות. בנוסף, הווירוס גם גורם לקונדילומה (יבלות באברי המין) והחיסון מונע את הסבל הזה. עוד הוא מציין, כי "בסוף השנה אמורים לצאת מחקרים שבוצעו על יעילות החיסון לגברים ואז יתקבלו החלטות האם לחסן גם אותם. למרות שהמחקרים עדיין לא הסתיימו, יש מדינות כמו דנמרק וסקנדינביה שמחסנות גם את הבנים".

בואו לדבר על זה בפורום צוואר הרחם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום