על תזונה ודלקת מפרקים שגרונית

(0)
לדרג

למזון יש תפקיד חשוב בשמירה על אורח חיים בריא. ואולם מה ההשפעה של התזונה על חולי דלקת מפרקים שגרונית? כל המידע - במאמר שלפניכם

מאת: מירית קרקובסקי

דלקת מפרקים שגרונית פוגעת ביותר מ-21 מיליון אנשים ברחבי העולם. שכיחות המחלה בקרב נשים היא פי 3 מאשר גברים. הגורם המדויק למחלה אינו ידוע. מדובר במחלה אוטואימונית, בה המערכת החיסונית של הגוף תוקפת את התאים הבריאים בגוף. המחלה גורמת נזק לתפקוד המפרק ולצורתו, לעיתים עד כדי נכות.

מחסור בוויטמינים חיוניים

מחקרים רבים עוסקים בקשר בין מזון ודלקת מפרקים שגרונית. ואולם, עד היום החוקרים לא מצאו מזונות "פלא" שמשפיעים באופן ברור על מהלך המחלה. הם כן מצאו עדויות לכך שחלק מהחולים בדלקת מפרקים שגרונית סובלים מתזונה לא נאותה ועשויים להפיק תועלת מייעוץ תזונתי. כמו כן נמצא כי אצל 5% מהחולים קיימת רגישות יתר למזון. עריכת שינויים בהרגלים התזונתיים יכולה לסייע בהפחתת הדלקת והתסמינים, לדוגמא: הקפדה על תפריט עשיר בשמן זית, סיבים, חומצות שומן מסוג אומגה 3 ונוגדי חמצון יכולה לשפר את ההרגשה. בנוסף, יש חשיבות למשקל - קילוגרמים עודפים מטילים עומס נוסף על המפרקים.

חולי דלקת מפרקים שגרונית נחשבים לנתונים בסיכון תזונתי מסיבות רבות. אחד הגורמים היא ירידה אפשרית במשקל בגלל הכימיקלים המיוצרים בעת שיש דלקת בגוף. שכיח לראות חולי דלקת מפרקים שגרונית הסובלים ממחסור בוויטמינים ומינרלים חיוניים, לרבות חומצה פולית, ויטמינים C D ,E ,B6 ו-B12, סידן, מגנזיום, אבץ וסלניום. לפיכך, מומלץ לחולים במחלה לקחת מולטי-ויטמין לאחר התייעצות עם הרופא.

אחת ההמלצות החמות ביותר היא להוריד את עומס החומציות במפרקים, לכן רצוי להימנע ממזונות ממשפחת הסולניים. יש להימנע ממזונות אלרגניים ומסוכרים פשוטים המחלישים את הגוף ומחמירים מצבי דלקת. גם עודף חלבון - בעיקר מהחי, אינו רצוי. יש להפחית צריכת חומצות שומן המעודדות מצבים דלקתיים ולצרוך יותר חומצות שומן המפחיתות מצבי דלקת.

תפריט מאוזן

בשנת 2003 פורסם מאמר בעיתון רפואי DRUGS, הסוקר את יעילות שמן דגים במחלה זו, כמו כן פורסם מאמר נרחב נוסף (בעיתון NUTRITION 2008) הסוקר מספר מחקרים שבדקו יעילות אומגה 3 בטיפול ובהפחתת סימפטומים של דלקת מפרקים. המסקנות היו שאכן שמן דגים העשיר בחומצות שומן מסוג אומגה 3 יעיל בהפחתת הדלקת והתסמינים. חשוב לצרוך מזונות עשירים באנטיאוקסידנטים, אשר שומרים על בריאות ותקינות המפרק ורקמת הקולגן כגון ויטמין C.

"דיאטת אלימינציה" היא אחד הטיפולים היעילים ביותר והיא מאפשרת לגלות מאילו מזונות כדאי להימנע, אשר מעוררים רגישות ומעלים את התגובה החיסונית של הגוף. על-פי דיאטה זו מומלץ להוציא מן התפריט את המזונות "החשודים" כגורמי רגישות כמו: מוצרי חלב, ביצים, אגוזים, קקאו, שוקולד, עגבניות, פלפל, חצילים וסויה. חשוב להוציא מן התפריט כל מזון שהמטופל חושד בו כמחמיר את הסימפטומים. כמו-כן, חשוב לשמור על הדיאטה למשך שלושה שבועות ולאחר מכן להוסיף באופן הדרגתי את המזון שהוצא מהתפריט. מחזירים פריט אחד בלבד למשך שבוע, ובודקים אם במשך שבוע לאחר חידוש הצריכה לא מופיעים התסמינים מחדש; יש להניח שאין רגישות למזון שנבדק ואפשר להוסיף אותו לתפריט.

ככלל, הקפדה על תפריט מאוזן שהינו דל שומנים רוויים וקלוריות, הינה צעד נבון לכל מי שסובל מדלקת מפרקים שגרונית. תזונה עשירה בפירות וירקות, דגנים מלאים, כמות מוגבלת של בשר אדום ומזונות עתירי שומן, הינם חיוניים. וכאמור מומלץ תפריט הכולל מזונות עשירים בחומצות שומן אומגה 3 (סלמון, מקרל והרינג, ביצים, שמן קנולה ופשתה, וכן פירות וירקות עשירים בנוגדי חמצון - תפוחים, סלק, אוכמניות, חמוציות, כרוב, תרד, ברוקולי ותפוזים).

^^להלן כמה טיפים והמלצות תזונתיות אחרות לחולי דלקת מפרקים שגרונית:^^

שמירה על משקל תקין כדי להפחית עומס על המפרקים.

צריכת תפריט ממגוון קבוצות המזון הבסיסיות: לחם, דגנים, אורז ופסטה; פירות וירקות; חלב, יוגורט וגבינה; ובשר, עוף, דגים, קטניות יבשות, ביצים ואגוזים.

יש להימנע מאכילת כמויות גדולות של שומן, שומנים רוויים, שומני טרנס וכולסטרול.

יש לאכול חלבון באיכות גבוהה ודל שומן.

רצוי להימנע מצריכת סוכר גבוהה.

יש להימנע מצריכת נתרן (מלח) גבוהה.

מומלץ להימנע מצריכת אלכוהול.

מירית קרקובסקי היא דיאטנית קלינית בכירה מ"אסיא מדיקל".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ראומטולוגיה
פורום תזונה קלינית

לקריאה נוספת: תוספי תזונה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום