לחץ במשפחה גורם להשמנת ילדים

(0)
לדרג

סובלים ממתח מסיבה כלשהי? שימו לב - מחקר חדש קובע שילדים החיים בסביבה ביתית מלאת לחצים עלולים לסבול מעודף משקל

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

מי מאיתנו לא חווה לחצים בבית ובעבודה? המתח המתלווה לטלטלות הרגשיות שאנו חווים במהלך חיינו יכול לגרום לא רק לתשישות נפשית ולעליה בתחלואות שונות, הוא אף עלול לגרום לילדינו להשמין. כך עולה ממחקר חדש שהתפרסם בגליון דצמבר 2008 בבטאון הרפואי The Journal of Pediatrics.

צוות המחקר עקב אחר משקלם של בנים ובנות בני 5 ו-6 ב-7,443 משפחות בשבדיה, וגילה כי בהשוואה לילדים במשפחות שרמת המתח בהן נמוכה, ילדים ממשפחות עתירות מתחים ולחצים היו בסיכון גבוה פי שניים לסבול מעודף משקל.

השפעת מספר גורמים

"משפחה יכולה אולי להתמודד עם מתח או גורמי מתח מסוימים, אבל לא עם כולם בבת אחת", אומר פליקס סבסטיאן קוך, אחד מהחוקרים, סטודנט לדוקטורט מאוניברסיטת לינקפינג. "כשהמתח הופך לקשה מנשוא עבור המשפחה", הוא מוסיף, "הילדים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח השמנת יתר".

קוך ועמיתיו בדקו את גורמי המתח בקרב המשפחות החל מהולדת הילדים ועד שהגיעו לגילאי 5 ו-6. במהלך תקופת זו, ההורים דיווחו על גורמי מתח שונים כגון: תאונות, מחלות, מוות, גירושים, אבטלה, חשיפה לאלימות, קשיים בהורות, מתיחות בקשר הזוגי, חוסר תמיכה חברתית וחששות לבריאות והתפתחות הילדים. הצוות של קוך הגדיר את המשפחות שדיווחו על מתח בלפחות בשניים התחומים האלה כמשפחות בעלות מתח רב. משפחות שדיווחו על גורמי מתח בתחום אחד בלבד או שלא דיווחו על מתח בכלל הוגדרו כמשפחות בעלות רמת מתח נמוכה. לפי דו"ח המחקר, מתוך כל הילדים שנבדקו 4.2% היו בעלי משקל עודף.

ממצאי המחקר הראו כי, אצל ילדים הגדלים במשפחות השרויות במתח רב, קיים סיכון גבוה פי 2 להיות שמנים מאשר לילדים הגדלים במשפחה עם רמת מתח נמוכה. "ככל הנראה, המתח משתלב עם גורמים אחרים המחריפים את בעיית השמנת היתר אצל הילדים", אומר קוך. "אולם זהו ודאי לא הגורם היחיד להשמנת יתר אצל ילדים", הוא מוסיף. יחד עם זאת, מסכמים החוקרים, מאחר שלפי ממצאי המחקר מתחים במשפחה עלולים להשפיע על השמנת יתר אצל ילדים, חשוב שמשפחות הסובלות מלחץ רב יפנו לקבלת תמיכה.

מתעלמים מהבעיה

ההכרה בתופעת השמנת היתר היא במקרים רבים הצעד הראשון וההכרחי להילחם בבעיה. עד כמה אנחנו נוטים לעצום עיניים כשהבעיה נמצאת בחצר האחורית של ביתינו? עד כמה אנחנו מוכנים להתעמת עם העובדה שהילד שלנו נמצא בבעיה ככל שהדבר נוגע למשקלו? מחקרים שבוצעו ב-2008 הצביעו על מימדים מדאיגים של תופעת "עצימת עיניים" בקרב הורים לילדים בעלי משקל קיצוני.

מחקר אמריקאי הראה כי הורים רבים לילדים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית נמצאים במצב של הכחשה ואינם מוכנים כלל להכיר בעובדה כי לילדם יש בכלל בעיה. למרות העובדה שילדים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית חשופים יותר מילדים אחרים לסוכרת, בעיות לב ולחץ דם, הרי שהאחראים הראשיים לבריאותם, הוריהם, פשוט בוחרים להתעלם מכך.

"מסתבר כי הורים רבים לילדים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית מאמינים כי כאשר הילדים יגדלו הבעיה תעלם", כך טוען פרופסור מתיו דיוויס עורך המחקר מאוניברסיטת מישיגן. עורכי המחקר טוענים כי על הורים להבין טוב יותר את משמעויותיה הרפואיות החמורות של השמנת יתר בילדים. "לא מדובר רק בבגדים שאינם עולים על הילד, אלא בסכנות רפואיות חמורות ומוחשיות העלולות להופיע כבר בגיל הילדות ולא רק בגיל מבוגר".

יש להקפיד על חינוך לתזונה, שמירה על משקל תקין והכי חשוב: כשהילד סובל ממשקל עודף אסור לנו ההורים לעצום עיניים. התעלמות מן הבעיה, הדחקתה והכחשה של קיומה הם כולם מכשולים בפתרונה.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורום הרזיה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום