רפואה סינית: אטופיק דרמטיטיס

(0)
לדרג

אטופיק דרמטיטיס, אסתמה של העור, נתפסת ברפואה הסינית כמחלה שמושפעת ממצבו הרגשי, מחומו הפנימי ומגילו של החולה. הספר ''דלקת עור אטופית'' שופך אור על הנושא

מאת: דוד פרלה וד"ר יצחק קונפינו

דלקת עור אטופית, או בשמה המוכר "אטופיק דרמטיטיס" (אסטמה של העור), היא מחלת עור דלקתית כרונית, הפוגעת בכ-20%-10% מכלל התינוקות והילדים ברחבי העולם. המחלה גורמת לגרד חזק ולאזורים יבשים ואדומים המופיעים על פני אברי גוף שונים. המחלה פוגעת בעיקר בתינוקות וילדים קטנים - ב-65% מהמקרים המחלה מסתמנת לראשונה בגיל ינקות, וב-90% לפני גיל חמש - אך יכולה להופיע בכל גיל. למחלה היבטים חברתיים ופסיכולוגיים והיא מטופלת ברפואה הקונבנציונלית, אך גם לרפואה הסינית יש פתרונות להקלה על המצב.

היבטים פסיכולוגיים

מחלה כרונית יכולה להשפיע רגשית על התנהגותו של החולה בתוך הבית ובקרב המשפחה, כמו גם על קשריו עם בני גילו. חולים אטופיים (מבוגרים כילדים) אינם יוצאים מן הכלל בעניין זה. לרוב, ובעיקר כאשר המחלה מצויה בדרגה קשה יחסית, צצים קשיים בינם לבין בני המשפחה, בנוסף למתח, לתסכולים ולדאגה על רקע הקשיים הפיזיים והחברתיים.

ישנן תיאוריות אשר בוחנות את הקשר בין אלמנטים רגשיים-פסיכולוגים לבין התפרצותה או החמרתה של דלקת עור אטופית. מהם עולה כי קונפליקטים אישיים או משפחתיים, קצר בתקשורת בין החולים לבין בני הבית (הורים מול הילד החולה), ואפילו משטר התנהגות קפדני בבית - עשויים להימצא ברקע של המחלה. במקרים אחרים יהיו אלה קשיי למידה או קשיים חברתיים. מרכיבי אישיות והתנהגות של החולה ומשפחתו עשויים להשפיע על מידת ההיענות לטיפולים או להחריף את מצב העור. מחקרים רבים בוחנים את אישיותם של הילדים הסובלים מדלקת עור אטופית, ואולם עד כה לא נמצאו מאפייני אישיות ייחודיים.

השפעת המחלה על סביבת המטופל

המחלה המתמשכת דורשת ממשפחת החולה, הוריו ובני משפחה אחרים להשקיע זמן וסבלנות בטיפול בו. עליהם להקדיש פרקי זמן קבועים לטיפול בעור הילד, בהסטת מחשבותיו מהגרד אל פעילויות אחרות ובמעקב אחר איכות השינה שלו, כדי להקל עליו גם בתחום זה. גם ההשקעה הכספית הנדרשת לטיפול עלולה להגביר תסכולים אצל ההורים והילד החולה כאחד.

במצבים קשים, בכל קבוצות הגיל, לחומרת המחלה, למשכה ולעומס הטיפול הנדרש יש השלכות והשפעות משמעותיות על איכות החיים של החולה ומשפחתו, אשר משתנות מגיל לגיל. עיקר המעמסה הטיפולית בגיל הינקות מוטלת על ההורים. הטיפול המתמשך והתובעני עלול לבוא לידי ביטוי בתסכול וחרדות. כאשר הילד גדל ומגיע לגיל שבו מתחזקים קשריו החברתיים, ייתכן שיגיב בחרדה מפני תגובתם של אחרים לסימני המחלה שלו. כתוצאה מכך הוא ימנע מקשרים חברתיים, יחשוש לחשוף את גופו בשיעורי התעמלות או בבריכה ויימנע מפעילויות חברתיות מחוץ לבית באמתלות שונות. במקרים נדירים וקשים במיוחד, כאשר החולים סובלים גם מחוסר שינה מתמשך, ייתכן שיהיו עייפים מאוד בבית הספר ויסבלו מקשיי ריכוז למידה. ההורים והמטפלים צריכים לגלות אפוא רגישות והבנה לחששותיו של הילד ולתמוך בו ולעודד אותו בכל דרך אפשרית.

ההקשר הנפשי על פי הרפואה הסינית

לפי הרפואה הסינית המסורתית, הלב שולט בכלי הדם ובזרימת הדם. זרימת הדם במרידיאנים, ערוצי האנרגיה, היא האחראית על הזנת העור. הזנה טובה מעניקה לעור לחות, ברק קל וצבע (אדמומיות קלה) והוא יהיה רך ומתוח למגע.

הלב הוא מקום משכנה של הנפש, ואכן, לעיתים קרובות חולים בדלקת עור אטופית מגיבים לסימני מחלתם גם באופן נפשי. המטופל המבוגר שרואה בבוקר את הפריחה באזור הפנים, או את סימני הדם שנותרו על הסדין כתוצאה מגרד לא נשלט בזמן השינה, הילד המזהה את הבהלה של הוריו למראהו - נתקפים במתח ובדאגות. למה הופיעה הפריחה? מתי היא תעבור? מה יגידו עלי? מתי יפסיק הגירוד הנורא? שאלות וחששות כאלה מגבירים את המתח גם בגוף וגורמים לחסימות אנרגטיות, שגורמות לתופעות חום ולחסימות בזרימת הדם והזנת העור. כך נוצר מעגל קסמים שהוא שכיח למדי אצל מטופלים הסובלים מדלקת עור אטופית. המתח הנפשי מביא בעקבותיו החמרה במצב הגופני וההחמרה כשלעצמה מגבירה את המתח הנפשי. מצבים רגשיים כמו מתח רב וחרדה גוברת, מלווים בחום הנכנס לדם ולכלי הדם, מתבטאים פעמים רבות בסינדרום שהזכרנו לעיל, והוא אש בלב. בדלקת עור אטופית הסינדרום הזה יתבטא בפריחה אדומה ובגרד עז. מצבים רגשיים כגון התרגשות עזה, מתח וכעסים, משפיעים על זרימת האנרגיה בגוף, עלולים ליצור חסימות ולפגוע בזרימת הדם והנוזלים, וכך לפגוע בין השאר גם בעור. אנרגיה חסומה יכולה להביא להיווצרות חום פנימי העולה ללב ופוגע בנפש, מצב המאיץ תהליכים דלקתיים בעור.

הפיזיולוגיה הסינית מוצאת קשר ברור בין הכבד לבין רגש הכעס, ולפיכך בשעת כעס עלולה להתגבר אנרגיית "יאנג" (אנרגיה חמה) של הכבד ולגרום לתופעה המכונה ברפואה סינית "אש הכבד העולה", שמתבטאת באדמומיות בעור הפנים ובעיניים, וכן בהאצת תהליכים דלקתיים במגוון רחב של בעיות עור. החום בכבד יוצר תופעה נוספת - "רוח פנימית", שסימניה החיצוניים בעור הם יובש, קשקשת וגרד חזק ומתמשך, האופייני לדלקת עור אטופית.

לגרד יש השפעה משמעותית על העור. כשהוא מתחזק, הפגיעה בעור גדולה יותר ותקופת ההחלמה ממושכת יותר. ככל שהוא נחלש, תהליכי ריפוי ושיקום העור יהיו מהירים יותר. המתח גורם לחום פנימי (בלב ובכבד), החום מאיץ את תחושת הגרד, התגברות הגרד מגבירה מתח נפשי, והנה שוב מעגל קסמים, שחשוב לשבור אותו.

באבחון הלשון ניתן למצוא סימנים לבעיות עור רבות. לדוגמה, קצה לשון (הקשורה ללב) אדום מאוד ופצעים בפה ובלשון, המעידים על חום ואש שנכנסו ללב ולנפש כתוצאה מהשינויים הרגשיים. טיפול נכון בדיקור ובצמחי מרפא יכוון להרגעת הנפש, השוכנת בלב, ובהחלט מסוגל להביא לשינוי גדול ולהטבה ניכרת במצב העור.

הטיפול ברפואה סינית באטופיק דרמטיטיס

אטופיק דרמטיטיס נקראת בסינית si wan feng, בתרגום חופשי: "מחלת ארבעת הקפלים", על שם מיקומה השכיח של הפריחה בקפלי המרפקים והברכיים. הרפואה הסינית מכירה בגורם התורשתי האחראי למערכת חיסון חלשה הרגישה מאוד לאלרגנים. תורשתיות זו מתבטאת ברפואה סינית בחולשה מולדת של הטחול והקיבה, הגורמת להיווצרות פנימית של חום ולחות וכן לחדירת גורמי מחלה חיצוניים של רוח, לחות וחום לגוף. החום והלחות הפנימיים מצטברים בעור ובשרירים, וביחד עם גורמי המחלה החיצוניים של הרוח, החום והלחות, המביאים איתם אלרגנים כאבק, דשא, וכו' - יוצרים פצעונים ופריחות אדומות על גבי העור.

החום והלחות מצטברים בגוף ונחשבים לגורם עקשן הגורם למחלה להפוך לכרונית ולבעלת אופי גלי של התקפים והפוגות. לאורך זמן החום והלחות יפגעו ב"יין" (אנרגיה קרה), בדם ובהזנתו התקינה של העור, ואז ייראו יובש חזק ורוח (גרד) בעור, שיגרמו לאורך זמן לעור מחוספס, יבש ומעובה.

כדי לאבחן את המחלה בצורה נכונה, חשוב לשים לב להתבטאות הקלינית שלה בשלבים השונים, לאופיין ומיקומן של הפריחות ולתופעות סיסטמיות אחרות המתרחשות בגוף. מכיוון שלכל שלב במחלה קיים טיפול שונה, אבחון נכון יביא לתוצאות טיפוליות טובות יותר.

מרגע הלידה ניתן לחלק את האבחון והטיפול הסיני באטופיק דרמטיטיס לשלושה שלבים עיקריים: שלב הינקות - תינוקות מגיל חודש עד גיל שנתיים; שלב הילדות - מגיל שנתיים-שלוש ועד גיל שתים-עשרה; שלב הבגרות - מגיל שתים-עשרה והלאה.

האבחנה המבדלת עומדת בבסיס הטיפול ברפואה הסינית. בכול שלב יש לאבחן את המצב על פי קבוצות הסימפטומים השונות, הדופק והלשון, ולהתאים את הטיפול בצמחים ודיקור. בשלב הינקות והילדות הדגש הוא במיוחד על חיזוק הטחול וניקוי חום ולחות מהגוף להקלה בגרד. גישה זו תואמת בהיסטורית הרפואה הסינית את אסכולת ה"אדמה" המעניקה חשיבות מרובה למערכת העיכול ולחיזוקה. גישה זו גם תואמת לדעה הרווחת בקרב רופאי ילדים סינים הנותנים חשיבות גדולה לאמרה, "בילדים יש לטפל קודם כל בטחול", ולכן בשלבים אלה קיימת חשיבות מרובה לתזונה. בשלב הבגרות הדגש הוא על חיזוק הכבד והכליות, במיוחד בהזנת ה"יין" והדם לשם לחלוח העור הסובל מיובש רב, והזנתו. חוסר ב"יין" ובדם לא רק פוגע בהזנת העור, אלא גורם גם להיווצרות "רוח" פנימית בכבד ולגברת הגרד בלילה.

מעבר לאבחון השלבים השונים, חשוב להבחין בין השלב האקוטי לכרוני. בשלב האקוטי במקרה של התפרצות דלקתית חריפה, חשוב לשלב בטיפול רפואה מערבית, כדי למנוע במהירות זיהום משני והידרדרות המצב. בשלב הכרוני, המתון יותר, ניתן לטפל בהצלחה מרובה ברפואה הסינית, שתוביל להקלה גדולה במצב ולהפחתה משמעותית של התפרצויות דלקתיות חריפות.

המאמר מתוך הספר ''דלקת עור אטופית'' מאת דוד פרלה M.S.C וד''ר יצחק קונפינו בהוצאת פוקוס.

דוד פרלה הוא מומחה לטיפול בבעיות עור ברפואה סינית, אחראי על הרפואה המשלימה, מחלקת העור בביה''ח שיבא, תל השומר.

ד''ר יצחק קונפינו הוא מומחה לרפואת עור ורפואת ילדים, מנהל השירות לרפואת עור ילדים במרכז הרפואי וולפסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה סינית
פורום אלרגיה ואסטמה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום