מוות בעקבות גלולות: תופעה נדירה

(0)
לדרג

שני מקרי מוות בעקבות שימוש בגלולות למניעת הריון, שקרו בעת האחרונה, גרמו לבהלה. רופאי נשים ל-doctors: המקרים נדירים ביותר

מאת: מערכת zap doctors

מיליוני נשים משתמשות בגלולות למניעת הריון מדי יום, אולם שני המקרים שקרו לאחרונה, שבהם נשים צעירות נפטרו מתסחיף ריאתי לאחר שהשתמשו בגלולות למניעת הריון, העלו חשש לגבי בטיחות השימוש בגלולות. "אירוע של מוות בעקבות תסחיף זהו מקרה נדיר מאוד", אומר ל-doctors ד"ר שלומי שגיא, סגן מנהל מחלקת נשים ויולדות בבית החולים כרמל. "באופן עקרוני, הסיכוי שלמישהי יהיה תסחיף רק כתוצאה מלקיחת גלולות הוא נדיר ביותר. לעומת זאת, שילוב של גלולות, עישון או נטייה גנטית לקרישיות יתר עלול לעלות את הסיכוי לתופעה. כמו-כן, מצב של אימוביליזציה, כלומר נסיעה ממושכת שמונעת תנועה בגפיים, למשל טיסה ארוכה או אי תזוזה לאחר ניתוח, מעלה נטייה לקרישיות יתר".

שילובים מסוכנים

ד"ר חיים דוד, מנהל חדר הלידה במרכז הרפואי הלל-יפה, מרגיע ואומר כי, "גלולות למניעת הריון הן בטוחות יותר מהרבה סוגי כדורים מבחינת תופעות לוואי, ומיליוני נשים משתמשות בהן". מבחינת התאמת הגלולה, ד"ר דוד מציין כי הגלולה מכילה אסטרוגן, אשר מוכר כמעודד קרישיות יתר. כלומר, אם יש בסיס לקרישיות יתר, הדבר יבוא לידי ביטוי במצבה של האישה.

לדברי ד"ר שגיא, כאשר אישה מגיעה לרופא נשים כדי לקבל מרשם לגלולות, הרופא צריך לשאול אותה האם היה מקרה משפחתי או אירוע שקרה לה באופן אישי של תסחיף ריאתי או תסחיף בוורידים ברגליים. גורמים חשובים שצריך להתייחס אליהם הם גיל האישה והאם היא מעשנת. "ככל שהגיל עולה, כך הנטייה לקרישיות יתר עולה", מסביר ד"ר שגיא. "מעל גיל 35 צריך לחשוב טוב אם לתת לאישה גלולות. שילוב של גלולות ועישון מעלה את הסיכוי לקרישיות יתר בצורה משמעותית, ולכן לבחורה מעל גיל 35 שמעשנת הרבה, עדיף לא לקחת גלולות".

ד"ר דוד מציין שלמרות השילוב המסוכן בין האסטרוגן שבגלולה לעישון, אשר עלול לגרום לבעיות, רוב הנשים אינן מוותרות על עישון או על לקיחת גלולות גם אחרי שהן מקבלות את המידע על הסיכונים.

מקרים חריגים

הגלולה כוללת שני הורמונים פעילים - האסטרוגן והפרוגסטרון. ד"ר שגיא מסביר: "האסטרוגן מעלה את הנטיה לקרישיות יתר, וברוב הגלולות יש את שני ההורמונים. ישנה גלולה המבוססת רק על פרוגסטרון, ולכן הסיכון בלקיחתה מופחת, אך קיים".

ישנן נשים בעלות נטייה לקרישיות יתר, אך הן אינן מודעות לכך. בדיקות דם לאיתור גורמים גנטיים לא נמצאות בסל הבריאות, ולכן רופאים לא מפנים את הנשים לבדיקות אלו. "מכיוון שהמקרים הנ"ל מאד נדירים, אין הצדקה לממן את הבדיקות הגנטיות לכל הנשים", אומר ד"ר שגיא. "למרות שמבחינה תקשורתית הנושא עלה על סדר היום, מבחינה רפואית, כאמור, אין הצדקה למימון הבדיקות היקרות".

ד"ר שגיא מדגיש: "נשים אשר לוקחות גלולות נהנות מחיים נוחים ובטוחים. אישה צעירה שלא לוקחת גלולות, ובן זוגה לא משתמש בקונדום, עלולה להיכנס להריון לא רצוי וכתוצאה מכך לעבור גרידה שפוגעת בצוואר הרחם ואף עלולה לגרום לבעיות בכניסה להריון בעתיד. למרות המקרים המצערים, חשוב לזכור כי אלה מקרים נדירים מאוד".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גלולות ואמצעי מניעה
פורום גינקולוגיה ופריון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום