אלרגיה ואסתמה - תיאוריית הקשר

(0)
לדרג

אסתמה משפיעה על הופעתן של אלרגיות, ומחוללי האלרגיה נמצאים בכל מקום. כדי להימנע מהם רצוי להכירם. לפניכם מדריך למתעטש

מאת: ד"ר מונה כידון

אסטמה היא מחלה דלקתית כרונית של דרכי הנשימה, וככזו היא מושפעת מאוד מתגובות אלרגיות. בעיתות של פריחה או עם שינויים במזג האוויר, ישנה עלייה בכמות ההתקפים שמהם סובלים החולים. מהם האלרגנים המרכזיים וכיצד תמנעו את ההתפרצות הבאה? לפניכם המדריך המקוצר לעונה הבוערת.

אבקני פרחים

חשיפה לאבקנים מעצים, דשא או עשבים שונים יכולה לגרום להתקף אלרגיה חריף המאופיין בנזלת אלרגית, התעטשויות ועיניים דומעות אצל חולים עם רגישות. התקף כזה יכול להוביל בקלות גם להתקף אסטמה. מידע מוקדם על הרגישות הייחודית לכם, המושג באמצעות ביצוע בדיקות מיוחדות אצל רופא אלרגולוג, יעזור לכם בתכנון מראש של אמצעי המיגון, כגון טיפול תרופתי, הימנעות מחשיפה ארוכה לפריחה על ידי שהייה בתוך הבית בימי פריחה המלווים ברוחות חזקות, סגירת חלונות ושימוש במזגן. חשוב לדעת כי התחלה של טיפול תרופתי מסודר כגון נטילת אנטי-היסטמינים או תרופות המטפלות באלרגיה ואסטמה כגון סינגולייר לפני החשיפה לאלרגן, משפרת באופן ניכר את יכולת המניעה של תסמיני המחלה ואת השליטה בהם. כמו כן, ניתן בייעוץ עם רופא אלרגולוג לקבל טיפול חיסוני כנגד הרגישות לקרדית האבק או למרכיבי פריחה.

פרוות כלבים וחתולים

חלבון המופרש מבלוטות השומן על עורם של בעלי חיים ומצוי גם ברוקם, עשוי לגרום להתקפי אלרגיה העלולים להוביל לאסטמה. במקרה כזה האלרגיה יכולה להתפתח גם במשך שנה-שנתיים והתסמינים יכולים להופיע רק מספר חודשים או שנים לאחר התחלת החשיפה לבעל החיים. אם ידוע לכם על אלרגיה לבעל החיים האישי (כלב, חתול), מומלץ להוציא אותו מהבית או לכל הפחות, דאגו שלא להכניס אותו לחדר השינה, קלחו אותו פעם בשבוע והרבו בשאיבת אבק + ניקוי שטיחים יסודי.

קרדית האבק

קרדית האבק היא אחד הגורמים המרכזיים בהתלקחותם של התקפי אסטמה כתוצאה מאלרגיה. מדובר ביצורים מיקרוסקופיים החיים על גרגירי אבק. הם ניזונים בעיקר מתאי עור מתים הנושרים מגוף האדם או מבעלי החיים. לא ניתן למנוע לחלוטין את נוכחות קרדית האבק, אך ניתן להפחית את הכמות על ידי שימוש בכיסויים אטומים המונעים את מעבר החלקיקים האלרגניים, שאיבה תדירה של המזרון והכרית שעליהם ישנים, החלפת מצעים בתדירות שבועית וכיבוס המצעים במים חמים בטמפרטורה גבוהה והימנעות משימוש בשטיחים, וילונות או ריפודי בד בדירה.

לטקס

לטקס הוא חומר שנעשה בו שימוש במוצרים רבים, החל מכפפות וכלה בקונדומים, והוא נחשב לחומר מחולל אלרגיה. התגובה האלרגית יכולה לנוע בין גירוד ואדמומיות בעור ועד להתקף אסטמה קשה ומסוכן. הדרך הטובה להימנעות עבור אנשים רגישים, היא פשוט לא להשתמש בלטקס עד כמה שניתן.

ניחוחות

כן, גם ניחוחות חזקים עלולים להביא להתקפי אלרגיה ואסטמה. מקובל לחשוב כי הגירוי הנגרם לעור ולריריות המודלקים בלאו הכי אצל חולי אסטמה ואלרגיה בשל חשיפה לניחוחות המצויים במרככי כביסה, בשמים ואף נרות ריחניים, עלול לגרום לנזק רב ולהתקף בינוני עד קשה. במקרה הזה, התרחקות ממקור הריח אמורה להפחית את עוצמת ההתקף.

תרופות

ישנן תרופות ממשפחות שונות הידועות כמחוללי אלרגיה ואסטמה. אחת מהן היא משפחת האספירין ונגזרות של פניצילין. על חולים הרגישים לתרופות אלו חל איסור לצרוך אותן ויש להשתמש בתחליפים. התגובות האלרגיות נעות בין בינוניות לכאלו המסכנות חיים באופן ודאי.

באופן כללי מומלץ לחולי אסטמה ליטול תרופות לשליטה במחלה, על פי הוראות הרופא, על בסיס קבוע. התרופות הקיימות היום מתחלקות למספר קבוצות: סטרואידים, מרחיבי סמפונות וחוסמי לוקוטריאנים (חומרים שמשתחררים בגוף בהתקף אסטמה). כיום ישנם פרוטוקולי טיפול נפרדים הן למבוגרים והן לילדים, וכל רופא יכול להתאים את הטיפול לחולה. אגב, לא מוכרחים להיסחב עם משאפים, ישנן תרופות שליטה יעילות הניטלות ככדור על בסיס יומי. הכי חשוב עבור החולים להיות מטופלים ובמעקב קבוע.

ד"ר מונה כידון היא מומחית לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסטמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום