גלולות: תדירות השימוש

(0)
לדרג

האם שימוש רציף בגלולות יחליף את שיטת לקיחת הגלולות המוכרת והידועה? ד"ר דוד רבינרסון מתייחס לשאלה שמסקרנת נשים רבות

מאת: ד"ר דוד רבינרסון

גלולות למניעת הריון מבוססות על שימוש מחזורי המורכב משלושה שבועות של נטילת גלולה אחת מדי יום ובהמשכם שבוע הפסקה. מטרת ההפסקה היא להבטיח את הופעת הדימום, המושרה באופן מלאכותי על ידי הפסקת ההורמונים המצויים בגלולה ונתפש על ידי האישה כווסת, ובכך מאפשר לאישה להיות בטוחה שהיא אינה בהריון. עד כה לא הוכח כי מבחינה מדעית לשיטה זו יש יתרון רפואי כלשהו. עם זאת, נמצא כי דימום ויסתי עלול להיות כרוך בתופעות לוואי כגון: כאבי וסת, דמם רב וממושך, כאב אגן, כאבי ראש וכד'. עד כ-80% מהנשים בגיל הפריון עלולות לחוש בשינויים המתרחשים בגופן בתקופה הטרום-ויסתית; בכ-20-40% מהן מתפתחות תופעות שליליות הקשורות בווסת. למצב זה משמעויות כבדות הן על איכות חיי האישה, כמו גם השפעות כלכליות המתבטאות פעמים רבות בהפסד ימי לימודים או עבודה, וכן בירידה בתפוקה במהלך העבודה. בנוסף יש לקחת בחשבון את העלויות הגבוהות יותר של חומרי חבישה והיגיינה. יצוין כי תופעות אלה מתרחשות הן אצל נשים שאינן לוקחות גלולות והן במהלך שבוע ההפסקה גם בנשים הנוטלות גלולות רגילות.

תופעה נוספת אותה יש לציין כאשר מדברים על לקיחת גלולות באופן הרגיל (כלומר - 21 ימי שימוש ושבוע הפסקה בעקבותיהם) היא העובדה כי אצל נשים רבות בזמן שבוע ההפסקה שבו הן חופשיות מהורמונים מתאפשרת התפתחות של זקיקים בשחלות, העלולים להגיע לכלל ביוץ. תופעה זו עלולה להפחית את בטיחות השימוש בגלולות במשטר הנטילה הרגיל שלהן. יש לציין כי בכל מקרה מדובר בתופעה שולית בנשים הנוטלות גלולות ושימוש בגלולות נחשב לשיטה הבטוחה ביותר למניעת הריון.

כמות הווסתות

שימוש רציף בגלולות, שאושר רשמית על ידי מנהל המזון והתרופות בארה"ב בשנים האחרונות, הינו מקובל בפועל בין רופאי הנשים למטרות של מניעת תופעות של תסמונת קדם-וסתית המופיעה גם בנשים הנוטלות גלולות בשימוש לא רציף. בארץ, מקובל שימוש רציף בגלולות לתקופות קצרות של כחודשיים עד שלושה, לשם דחיית מחזור לקראת אירועים כגון חופשה או חתונה (מטעמים דתיים). שימוש רציף בגלולות מקובל גם במקרים של שימוש בגלולות המכילות פרוגסטרון בלבד, כמו CERAZETTE או FEMULEN, הנפוצות בעיקר אצל נשים מניקות. גלולות אלה נמצאות בשימוש גם אצל נשים שאינן מסוגלות ליטול גלולות משולבות (המכילות אסטרוגן ופרוגסטרון) בשל תופעות לוואי או נשים שאסור להן להשתמש בגלולות המכילות אסטרוגן מסיבות רפואיות שונות. שימוש בגלולות אלו כרוך, לפחות באופן תיאורטי, בחוסר קבלת וסת, ובכך הוא מרגיל את הנשים לשימוש באמצעי מניעה שאינו מחייב הופעת וסת באופן מחזורי על מנת לשלול הריון.

נשים מודרניות צפויות לחוות מספר רב יותר של וסתות במהלך חייהן בהשוואה לדורות קודמים. הסיבות לכך הן ירידה בגיל קבלת הוסת בשני הדורות האחרונים. כמו כן תורמים לכך דחיית גיל הילודה וצמצום מספר ההריונות והלידות. נמצא כי מספר הוסתות שאותן עוברות נשים הוא פי שלוש מזה שהיה לאמותיהן בדורות הקודמים. לאור זאת, להפחתת כמות הוסתות עשויה להיות משמעות בריאותית חיובית מבחינת האישה, כפי שניכר מן התופעות הקשורות בדימום הוסתי.

אם בעבר נשים האמינו כי הפסקת הגלולות חיונית לניקוי הגוף, תפישה אשר לה היו שותפים לא מעט רופאי נשים, הרי שהיום השתנתה הגישה. נושא זה של מניעת הוסת הפך חשוב במיוחד לנשים דתיות לאור ההגבלות הקיימות על קיום יחסי מין במהלך הוסת ושבעה ימים לאחר מכן.

נטילת גלולות ללא הפסקה

מכל מה שנאמר עד כה, טיפול רציף בגלולות מקטין את כמות הוסתות כמו גם את התלונות הקדם-וסתיות הנלוות להן. כמו כן הוא נמצא יעיל ובטוח הן במונחים של נכונות הנשים לטיפול מסוג זה, מניעת הריון, בקרת מחזור (במובן של מניעת דימומים תוך כדי השימוש בגלולות ומניעת הדימום הוסיתי) ובטיחות ביחס לכניסה להריון. השערות לגבי יתרונות נוספים העשויים לנבוע מטיפול רציף בגלולות כוללות ירידה במספר הפעמים שנשים שוכחות ליטול את הגלולות ובכך מוקטן שיעור "כשלון המשתמשת" - מה שיוביל להגדלת שיעור הבטיחות של הגלולות בהיבט של מניעת הריון. בנוסף, נראה עליה בנכונות של הנשים להשתמש בסוג זה של טיפול בגלולות וכן תגבור היעילות של הרווחים המשניים של השימוש בגלולות, מה שיסייע בהגנה מסוגים שונים של מחלות סרטן של מערכת המין הנשית, מחלות שד שפירות, דלקת איברי המין הפנימיים של האגן, הריון מחוץ לרחם וחוסר דם עקב דימומים ויסתיים מוגברים.

הוכח כי בשימוש רציף בגלולות, קטנה כמות הדימום הוסיתי באופן משמעותי כמו גם הקטנה בשיעור התלונות הנלוות להופעת הוסת (כאבים, נפיחות וכד'). מעבר לתועלת הברורה הצפויה לכל אישה המשתמשת בשיטת הנטילה הרציפה של הגלולות, קיימות קבוצות נשים ייחודיות העשויות להרוויח משיטת טיפול זו בשל יתרונותיה. אלו הן נשים בעלות קריירה צבאית או עבודה אחרת הכרוכה בשהות ממושכת בתנאי שדה או בעבודה (כמו אחיות או רופאות) או נשים העוסקות בספורט באופן מקצועני.

לאור ההתרשמות הכללית מן התועלת המצויה בשימוש רציף בגלולות פותחו מספר גלולות ייעודיות למטרה זו וביניהן:

1. SEASONALE - ניטלת במחזורים של 91 יום כאשר ב-84 יום מתוכם ניטל תכשיר פעיל ובשאר שבעת הימים הנותרים ניטלות גלולות דמה.

2. LO-SEASONALE - זהה לגלולה הקודמת מבחינת אופן השימוש בה אך מכילה כמות מופחתת של הורמונים.

3. SEASONIQUE - מכילה הורמונים מסוגים ובמינונים הזהים ל-SEASONALE אך מחזור השימוש בה הוא של 94 ימים כשבשבעת הימים האחרונים ניטלות גלולות המכילות מינון מופחת של הורמונים כדי להפחית את משך וכמות הדימום הויסתי.

4. LYBREL - גלולה הניטלות ברציפות למשך כשנה. גלולת אלו עדיין אינן נמצאות בשימוש בישראל.

תשומת לב להרכבי הגלולות החדשות מעלה כי ההגדרה של מינון רציף מתייחסת במהותה לנטילה יומית וללא הפסקה של גלולות ולא לתוכן ההורמונאלי שבהן. בארץ קיימת גלולה העונה על הקריטריונים לשימוש רציף. מינס (MINESSE) הינה גלולה המכילה 24 גלולות שכל אחת מהן מכילה הורמונים במינון הנמוך ביותר הקיים בשוק הגלולות הישראלי ובנוסף 4 גלולות שאינן מכילות הורמונים. הגלולות ניטלות במחזורים של 28 ימים וללא הפסקה בין סיום מחזור שימוש אחד להתחלת מחזור השימוש הבא. השימוש במינס כן מאפשר קבלה של וסת בסיום כל מחזור טיפול כפי שהנשים רגילות וכמו בשימוש בגלולות אחרות שאינן ניתנות במינון רציף. לנוכח ההגדרה האמריקאית לגלולות מסוג זה כגלולות ייעודיות לשימוש רציף ולנוכח אישור מנהל המזון והתרופות האמריקני שעל פיו מתקבלות החלטות לשימוש בתרופות בכל העולם להשתמש בגלולות באופן רציף, עומדת כבר בארץ לרשות האישה, אפשרות זמינה לטיפול מסוג זה בגלולה הנחשבת לייעודית למטרה זו. לאור הנטייה המסתמנת לעבור לשימוש רציף בגלולות כדאי להכיר אפשרות טיפולית זו של שימוש רציף בגלולות.

ד"ר דוד רבינרסון הוא רופא נשים בכיר בביה"ח לנשים ע"ש הלן שניידר, היחידה לאבטחת איכות מרכז רפואי רבין פ"ת.

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום