אלרגיה - מתעטשים כי בא אביב

(0)
לדרג

יש כאלה שעבורם ניחוחות פריחה אינם תענוג, והתשלום עבורם כולל התעטשויות ושלל תופעות אלרגיה. החדשות הטובות: אפשר לאבחן ולטפל

מאת: ד"ר אנה בלנט

האביב ותחילת עונת הקיץ היא העונה החביבה על רוב האוכלוסייה, אך לא על למיליון וחצי בני אדם בישראל הסובלים מתופעות אלרגיות הבאות לידי ביטוי בהתעטשויות, נזלת, עיניים אדומות ודומעות, גרד בעיניים ובאף. במקרים קשים אף יותר תופעת האלרגיה מתבטאת בקשיי נשימה, שיעול והתקף אסתמה.

התגובה האלרגית מוגדרת כרגישות יתר של המערכת החיסונית כנגד גורם זר המכונה אלרגן. האלרגנים (גרגרי אבקת פרחים) נישאים ברוח ועל ידי חרקים, חודרים לריריות העיניים, האף ולדרכי הנשימה ומעוררים אצל אנשים אלרגיים תגובה מהירה, קשה ומטרידה, אשר פוגעת קשות באיכות החיים ובתפקוד היומי. אם אתם סובלים מידי שנה מתופעות חוזרות או שלפתע השנה אתם מתעטשים ועיניכם צורבות ודומעות, ייתכן שפיתחתם אלרגיה אביבית.

אלרגיה: מקור המחלה ודרכי טיפול

מחלת האלרגיה אינה תורשתית, אך קיים קשר גנטי. אם אחד מההורים סובל ממחלת אלרגיה, סיכוי הילד לחלות במחלה גדלים ב-30% בהשוואה לילד שהוריו אינם חולים. ילד ששני הוריו אלרגיים, סיכוייו לחלות עולים ל-50%.

מחלת האלרגיה יכולה להופיע בכל גיל. מחלה ויראלית, בעיקר בגיל מבוגר, עלולה לשמש טריגר למחלת אלרגיה שלא הופיעה עד כה.

ניתן לאבחן את מחלת האלרגיה ולטפל בה. בביקור הראשון במרפאת אלרגיה ואימונולוגיה יערכו לפונה סדרת טסטים על העור כדי לאבחן האם הוא אלרגי ולמה. כאשר מגלים את הגורמים לאלרגיה, ניתן לשקול מספר אפשרויות לטיפול, פרט לתרופות הרגילות האנטי-היסטמיניות.

ניתן לטפל בפונה באמצעות סדרת זריקות של החומר שאליו הוא רגיש בריכוזים נמוכים ובכמויות קטנות. לאורך תקופת הטיפול, מגדילים את המינון ומגדילים את טווח זמן הטיפולים עד לפעם בחודש במשך שלוש שנים. שיטת טיפול זו הוכיחה את יעילותה ב-80-70 אחוזים מהמקרים.

רק אל תביא לי פרח

עונת האלרגיה מושפעת מפריחת הצמחים, לכל צמח יש עונת פריחה משלו. עונת האלרגיה האביבית מתחילה בפברואר עם פריחת הברושים. הברושים פורחים כל השנה, אך שיא פריחתם מתרחש בחודש פברואר ומסתיים באפריל. בחודש מארס הדשאים מתחילים ללבלב ותקופת הפריחה נמשכת עד סוף האביב. בנוסף, בתקופה זו פורחים האקציה, הפקאן, האקליפטוס ועשבים כמו סרפד.

בסוף מארס פורחת קוטלית יהודה, צמח נפוץ ביותר באזורנו ושכיח בערים. הצמח גורם לקשיים בנשימה לאלרגיים הסובלים מאסתמה.

בעונות המעבר יש התרבות של קרדית האבק. מזג האוויר החם הוא כר פורה להתרבות הקרדית והיא הגורם השכיח ביותר להתפתחות תופעות האלרגיה.

ד"ר אנה בלנט היא מנהלת מרפאת אלרגיה ואימונולוגיה במרכז הרפואי זיו.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום