לקראת פסח: בטיחות בניקיון הבית

(0)
לדרג

ניקיון לפסח עלול להסתיים באסון אם לא מקפידים על כללי זהירות. הרחקת חומרי הניקוי מהילדים תקטין את הסכנה

מאת: ד"ר עאמר חוסיין

בכל שנה לקראת הפסח עולה מספר הפניות לחדרי המיון בבתי החולים בארץ, בעת ההכנות והניקיונות לחג. כתוצאה משימוש בחומרי ניקוי, ישנן פגיעות רבות בעיניים. במקרים רבים אנשים מוהלים כלור בחומרי ניקוי שונים, ובכך גורמים לעיתים לפגיעות שונות, כגון: צריבה בעיניים, צריבת העור וקוצר נשימה שנגרם משאיפת חומרים רעילים. מקרים אלו מטופלים באינהלציות וסטרואידים באשפוז.

כדי להימנע מפגיעת ילדים בעת הליך הניקיונות, מומלץ לתכנן מראש מבחינת הזמן ותשומת הלב בכל הנוגע לחומרי ניקוי ולהעסקת הילדים בזמן זה. רוב המקרים נגרמים עקב חומרים הנמצאים בנגישות והילדים 'נזנחים' עקב פעולות הניקיון והם חסרי מעש וסבלנות; לכן חייבת להיות הערכות של כל בני הבית, כולל אחסון החומרים במקום בטוח וגבוה, וכחלק מההערכות מומלץ לארגן פעילויות שונות לילדים או להוציאם לפעילות מחוץ לבית עם אחד מבני הבית הבוגרים. בכל מקרה של פגיעה יש להביא את הנפגע מיידית לחדר המיון.

כללי בטיחות

לגבי השימוש בחומרי הניקוי, יש להשתמש בכל חומר ניקוי בנפרד ולהקפיד על שימוש לפי הוראות היצרן. כמו-כן, מומלץ לאוורר את החדרים בזמן הניקיונות, כדי למנוע שאיפת רעלים מחומרי הניקוי. במקרה שהעיניים נפגעות מחומר ניקוי, יופיע כאב עז וקושי לפקוח את העפעפיים. במצב זה יש לשטוף את העיניים בכמות רבה מאוד של מים. במהלך השטיפה על הנפגע להפנות את עיניו לארבעה כיוונים שונים.

מומלץ לאחסן את חומרי הניקוי במקום גבוה ונעול ולהרחיקם ככל האפשר מהישג ידם של הילדים. כמו-כן, אין לאחסן חומרי ניקוי בבקבוקי שתייה על-מנת למנוע שתיית חומרי ניקוי שנמצאו נגישים. במקרה של שתיית חומר רעיל יש לפנות מיידית לחדר מיון, ולהביא את החומר ממנו הנפגע הורעל, כך שהצוות הרפואי יוכל לאבחן ביתר קלות את אופן הטיפול. אין לא לתת בבית תרופות כלשהן או חומר "נוגד", לא להשקות בחלב ולא במיץ לימון, ולא לגרום לאדם או לילד להקאה, אלא, כאמור, להגיע בדחיפות לחדר המיון. בנוסף, בכל פגיעה כזו יש לשים לב לדרכי האוויר ולקצב הנשימה. אם החומר פוגע ישירות בגרון, תתפתח במהרה תגובה דלקתית והגרון יתנפח מאוד ואף ייחסם כליל.

ד"ר עאמר חוסיין הוא מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז רפואי זיו בצפת.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה דחופה
פורום "בטרם" - לבטיחות ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום