התמודדות עם דיכאון בחגים

(0)
לדרג

הטיפ היומי: הנטייה להיקלע למשברים ודיכאונות גוברת בתקופות של חגים. כל ההמלצות לעבור את פסח במצב רוח טוב יותר

מאת: ד"ר אדם דרנל

בצד השמחה וההתרגשות המאפיינת את תקופת החגים, יש גם רבים החווים משברים ודיכאונות. הסיבות לכך מגוונות: אם מדובר באדם ערירי, הרי שבתקופת של חגים משפחתיים, בדידותו מתעצמת. אם מדובר במשפחה שחוותה טראומה, כמו, לדוגמא, שכול, הרי שנוכחותו של "הכיסא הריק" רק מתעצמת עוד יותר בימים של מפגש משפחתי. אם מדובר במשפחה שעוברת משבר כלשהו, הרי שהמפגש המשפחתי מעצים את החיכוך, העימות ותחושת המשבר עוד יותר (כל המשפחה יודעת שבן-הדוד נפרד מאשתו, אך כשפוגשים אותו בפועל, לא כל כך יודעים מה להגיד לו, איך להתייחס לעניין - אם בכלל וכו').

במהלך השנה מרבית המפגשים הם "זוגיים": שיחות טלפון בין אם לביתה, אח ואחות ובני משפחתם נפגשים וכדומה. במפגש משפחתי של חגים, כולם מגיעים, והחיכוכים של מגע רב-משתתפים כזה הם כמעט בלתי נמנעים, שכן כולם נמצאים ביחד באותו זמן ובאותו מקום.

כיצד להתמודד עם התופעה? ראשית, יש לזכור שמדובר באירוע חריג, ושזה זמני. המפגש יסתיים והחיים יחזרו לשגרתם. שנית, יש להגיע למפגש המשפחתי עם מטען גדול של אמפטיה, כבוד וסבלנות, לחשוב טוב טוב לפני שאומרים משהו שאחר-כך תצטערו שאמרתם, אבל כבר יהיה מאוחר מכדי "להחזיר" את המילים. בתקופה זו גם מומלץ להפגין תשומת לב והתעניינות מיוחדת אצל שכנים או מכרים בודדים ו/או עריריים, שבדידותם מביאה אותם לעתים לכדי מחשבות אובדניות.

ד"ר אדם דרנל הוא מנהל השירות הפסיכיאטרי במרכז הרפואי "אסף הרופא".

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

עוד בנושא בערוץ: דיכאון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום