קרישי דם - בואו לדעת יותר

(21)
לדרג

קרישי דם נוצרים כתוצאה מהאטה בזרימת הדם ועלולים להיות מסוכנים מאוד. כל מה שרציתם לדעת על האויב השקט

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: דפיקות לב, בדיקת דם להריון

קרישי דם עלולים לגרום לסיבוכים מסוכנים כגון תסחיף ריאה, והגורמים להיווצרותם רבים. בארצות הברית מצבי חולי הקשורים בקרישי דם הם מגורמי התמותה הגבוהים ביותר. אולם, ניתן לצמצם את גורמי הסיכון, לעתים באמצעים פשוטים כמו הקפדה על תנועה מספקת, ולטפל בקרישיות יתר באמצעות תרופות. בואו לדעת יותר על קריש דם.

מהי פקקת ורידית (קריש דם)?

פקקת ורידית, המכונה גם DVT, היא כינוי לקרישי דם הנוצרים בעיקר באזורי הגוף התחתונים (רגליים, אגן ובטן). הקרישים נוצרים כאשר קצב זרימת הדם יורד עקב מחלה, פציעה או חוסר ממושך בתנועה, מה שגורם לדם להתרכז באזור מסוים ולהתחיל להיקרש.

חלקים מקריש הדם עלולים להיפרד מהגוש המרכזי, לנדוד בעזרת מחזור הדם לאזורים שונים בגוף ולגרום לבעיות בריאותיות שונות, שעלולות להוביל אף למוות אם אינן מאובחנות מבעוד מועד.

מהם גורמי הסיכון לפקקת ורידית?

חוסר תנועה: כאשר האדם פעיל, תזוזת השרירים שלו מסייעת בהזרמת הדם בוורידים העמוקים. אם הוא מרותק למיטה או חסר תנועה לאורך זמן, למשל לאחר ניתוח או תאונה, זרימת הדם בוורידים תהיה איטית יותר, דבר המעלה את הסיכוי ליצירת קרישי דם.

ניתוחים גדולים: ניתוחים מגבירים את הסיכון ל-DVT במיוחד אם מדובר בניתוח בחלק הגוף התחתון. במהלך ניתוח אגן, ירך וברך לדוגמה, דופן הווריד עלול להיפגע ובכך לגרום ליצירת קריש דם.

טראומה (שברים): שברים או פגיעה קשה בשרירים הם הגורמים השכיחים לפגיעה בוורידים. פציעה כזאת יכולה לגרום להיצרות הוורידים או לחסימה שלהם, מצב שבו הדם נקרש בקלות רבה יותר. בנוסף, אם קיים הצורך להיחבש בגבס, הסיכון לקרישה גבוה יותר.

מחלות שונות: מצבי תחלואה מסוימים, כגון מחלות לב, דליות ברגלים ומחלות זיהומיות, עלולים להגביר את הסיכון ללקות ב-DVT. הסיבה לכך היא זרימה איטית של הדם וחוסר בתנועה כתוצאה משכיבה ממושכת במיטה.

פקקת ורידים עמוקה בעבר: מי שסבל בעבר מ-DVT נמצא בקבוצת סיכון לאירוע נוסף. הסיכון גובר כתוצאה מפגיעה קודמת בוורידים, או מבעיה גנטית הגורמת לקרישיות יתר.

עודף משקל משמעותי: עבור מי שסובל מעודף משקל משמעותי עולה את הסיכון לפיתוח DVT, במיוחד אם מתלווה לכך גורם סיכון נוסף. לדוגמה, הסיכוי שחולה הסובל מעודף משקל יפתח DVT אחרי ניתוח גבוה יותר מאצל אדם שאינו סובל מעודף משקל.

עישון: למרות שחסרים מחקרים בנושא, כבר כעת מסתמן כי עישון מעלה את הסיכון לפתח פקקת ורידים. הסיכון גובר בעישון מעל חפיסה ליממה.

טיסות ארוכות: טיסות או נסיעות ארוכות ברכב הן גורמי סיכון. הישיבה הממושכת במקום צר ומוגבל מעלה את הסיכון ליצירת קריש דם ולפקקת ורידית.

מהם הסימנים והסימפטומים להיווצרות DVT?

הסימנים ל-DVT עשויים לכלול כאב, נפיחות, שינוי בצבע העור או אדמומיות באזור שבו התפתח קריש הדם והתחממות העור באזור. עם זאת, כמעט במחצית מהאירועים הרפואיים שבהם היה מעורב קריש דם, לא נצפו סימנים מוקדמים והם היו "שקטים" לגמרי.

בנוסף, כיוון שהתסמינים ל-DVT מזכירים מאד תסמינים של מחלות אחרות, קשה מאד לקבוע האם אכן מדובר בפקקת ורידית מבלי לבצע בדיקות רפואיות מקיפות.

כיצד מאבחנים DVT?

עם השנים התפתחו שיטות רבות לאבחון התופעה, אך רק שלוש הוכחו כיעילות: נכון להיום נעשה שימוש במכשיר דופלר (הפועל על גלי קול), אבחון באמצעות אולטרה-סאונד ואלקטרודות חשמליות.

מהו תסחיף ריאתי?

אחד הסיכונים המרכזיים לאדם המפתח DVT הוא היווצרות תסחיף ריאתי. מדובר במצב שבו מתנתק חלק מקריש הדם, זורם בוורידים עד שהוא מגיע לריאות, שם הוא עלול לגרום לחסימת עורק הריאה הראשי ולהפרעות באספקת החמצן לרקמות, לקוצר נשימה קשה, לשיעול המלווה בדם ולירידה משמעותית בלחץ הדם. על פי ההערכות, בארצות הברית לוקים מדי שנה כ-600 אלף בני אדם בתסחיף ריאתי, כשקרוב ל-200 אלף מתוכם מוצאים את מותם כתוצאה מסיבוכי התופעה. המספר הזה גבוה יותר ממספר בני האדם הנפטרים מאיידס ומסרטן הריאות גם יחד מדי שנה!

איך ניתן למנוע את הסיכון לפתח DVT ותסחיף ריאתי?
אחד הטיפולים המרכזיים ל-DVT הוא תרופות נוגדות קרישה ומדללות דם. התרופות מביאות לכך שדם העומד במקום לא ייקרש, ומדללות אותו כך שהוא זורם ביתר קלות. כמובן שכך גם יורד הסיכון לתסחיף ריאתי. גם שימוש בגרביונים מיוחדים השומרים על לחץ דם תקין באזור הרגליים מסייע לטיפול בתופעה.

על פי מחקרים, טיפול נכון ב-DVT מפחית את הסיכוי ללקות בתסחיף ריאתי לפחות מאחוז אחד.

עוד קצת מספרים

על פי האגודה האמריקאית למחלות לב, לוקים כמעט שני מליון בני אדם ב-DVT מדי שנה וקרוב ל-600 אלף מתאשפזים עקב כך.

תסחיף ריאה קטלני הוא אחד מגורמי המוות המרכזיים בארצות הברית, הניתנים למניעה.

על פי מחקרים אמריקאים, רק בשליש מבתי החולים בארה"ב מטפלים כראוי בחולים הנמצאים בקבוצת סיכון לפתח DVT.
21

אחוז ממקרי המוות אצל קשישים מדי שנה נגרמות כתוצאה מ-DVT. כאשר מדובר בתסחיף ריאתי המספר עוד עולה: קרוב ל-39 אחוז ממקרי המוות בשנה בקרב קשישים מיוחסים לתסחיף הריאה.

בואו לדבר על זה בפורום ורידים וכלי דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום