פסוריאזיס והשמנה - פשר הקשר

(0)
לדרג

מחקר חדש מלמד על קשר הורמונלי בין מחלת הפסוריאזיס לבין בעיות מטבוליות. לכן, הרזיה עשויה להפוך לחלק מהטיפול בפסוריאזיס

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

לחולי פסוריאזיס רמות גבוהות יותר של לפטין, הורמון המיוצר על ידי תאי השומן ותורם להשמנה ולבעיות מטבוליות אחרות. נתונים מעניינים אלה עולים ממחקר חדש שנערך בטייוואן. פסוריאזיס היא מחלה אוטואימונית הפוגעת ב-4-2 אחוזים מהאוכלוסייה וגורמת לפריחה קשקשית אדומה על העור. במחקרים שבוצעו בשנים האחרונות דווח על עלייה בסיכון להשמנה, ליתר לחץ דם, למחלות לב וכלי דם, לסוכרת ולתסמונת מטבולית בקרב חולי פסוריאזיס.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת לרפואת עור Archives of Dermatology בדצמבר 2008, מתמקד בקשר שבין פסוריאזיס להשמנה, וחושף את המנגנון שעשוי להסביר את הקשר הזה: הורמון הלפטין. הורמון זה, ששמו נגזר מהמילה היוונית Leptos שפירושה "רזה", משחק תפקיד מרכזי בוויסות צריכת האנרגיה והוצאתה דרך בקרת התיאבון וחילוף החומרים בגוף. כשמו כן הוא - הלפטין משפיע על מרכז התיאבון במוח, שאחראי על התנהגויות האכילה שלנו, רמת התיאבון שלנו ועל תהליכים מטבולים ופיזיולוגיים רבים אחרים.

הורמון הלפטין - החוליה המקשרת בין פסוריאזיס להשמנה

במחקר נבדקו במשך שנתיים 77 חולי פסוריאזיס וקבוצת ביקורת של 81 אנשים ללא פסוריאזיס. החוקרים אספו מאפיינים קליניים על המשתתפים, כולל גיל, מין, גובה, משקל, מחלות רקע אחרות ואת מידת חומרת הפסוריאזיס שלהם. כמו כן, נלקחו דגימות דם לאבחון רמות הלפטין. מהמחקר עולה שחולי הפסוריאזיס היו בעלי סיכון גבוה יותר מזה של אנשי קבוצת הביקורת לסבול מהשמנה ומיתר לחץ דם, רמות גלוקוז גבוהות או סוכרת. רמות גבוהות של לפטין נמצאו בדרך כלל אצל נשים, אנשים שמנים, כאלה הסובלים מיתר לחץ דם, מתסמונת מטבולית ומפסוריאזיס.

"אחרי שבודדנו גורמים כגון מין, מסת גוף וגורמי סיכון כדוגמת לחץ דם גבוה ותסמונת מטבולית, גילינו שפסוריאזיס קשור באופן עצמאי לרמות לפטין גבוהות", כותבים החוקרים. "בנוסף, נמצא כי הרמות הגבוהות של הלפטין אצל חולי פסוריאזיס מגדילות את הסיכון לפתח תסמונת מטבולית. ממצא חדשני זה קושר את מצב הדלקת הכרונית של הפסוריאזיס להפרעות בחילוף החומרים", הם מוסיפים.

לפי ממצאי המחקר, רמות הלפטין הגבוהות בדמם של חולי פסוריאזיס הן ככל הנראה לא רק תוצאה של רקמות שומן, אלא גם תוצאה של הפסוריאזיס עצמו. ירידה במשקל הגוף מורידה משמעותית את רמות הלפטין, משפרת את הרגישות לאינסולין ועשויה להפחית את הסיכון לפתח תסמונת מטבולית ומחלות לב וכלי דם. לפיכך, ירידה במשקל עשויה להפוך לחלק מהטיפול הכללי בפסוריאזיס, במיוחד אצל אנשים הסובלים מעודף משקל.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורום פסוריאזיס: תמיכה ומידע אודות המחלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום