צמחי מרפא: סגולותיו של הטיליה

(76)
לדרג

בצמח הטיליה השתמשו לריפוי עוד בימי קדם. כיום ידוע ממחקרים שהוא אכן יעיל לטיפול בשיעול ושהוא בעל תכונות מרגיעות

מאת: ד"ר מאיר וינקלר

כיום, כאשר מדברים על רפואת צמחים סיניים ורפואת צמחים "מערביים", צריך לזכור ששורשי צמחי המרפא המערביים נעוצים בזמן העתיק באגן הים התיכון. חלקם מוזכרים בתנ"ך, חלקם נמצאו במצרים העתיקה ומוזכרים בכתבים מאזור ארם נהריים. גם כיום משתמשים בצמחים באופן נרחב באירופה ובשאר העולם המערבי. לצמח הטיליה, שעליו ארחיב במאמר זה, מספר שימושים, בעיקר במקרי דלקת הסמפונות (ברונכיטיס) המלווה בשיעול עם ליחה.

תחלואה שנגרמת בעיקר על ידי וירוסים עלולה לחזור מספר פעמים בחורף ולמשך זמן רב. יעילות הטיפול בחליטות הטיליה נבדקה בתנאי מעבדה: ילדים שסובלים משיעול חולקו לשלוש קבוצות. לחלק מהילדים המשתעלים נתנו טיליה בלבד, לחלק מהם טיליה ואנטיביוטיקה, ולקבוצה שלישית אנטיביוטיקה בלבד. כל הילדים היו תחת פיקוח רפואי לאורך הניסוי. תוצאות המחקר הראו שהילדים שקיבלו תה טיליה בלבד הבריאו ראשונים. מסקנות הרופאים הן שהטיליה לבדו יעיל יותר מאשר טיפול אנטיביוטי אצל ילדים עם דלקת בדרכי הנשימה העליונה.

פעולתו של הצמח

הטיליה מוכר כצמח מחמם, וכידוע חלק ממחלות דרכי הנשימה העליונות זכו לשם "התקררות". כאשר חום הגוף גבוה, מערכות ביולוגיות מתפקדות מהר יותר, וחומרי הגנה של הגוף מיוצרים בקצב מהיר. כשגוף הילד מתקרר, המערכות הביולוגיות פועלות באיטיות והוא נדבק בקלות רבה במחלות וירליות המצויות בסביבתו הקרובה. הטיליה, כצמח מחמם, עשוי לצמצם הידבקות שנגרמת מאותו שפע וירוסים ובקטריות הנמצא באולמות לימוד ועבודה סגורים וצפופים.

פרחי הטיליה מכילים חומר רירי שעוזר לרכך את הליחה המופרשת מרקמת התאים המצפים את דרכי הנשימה העליונות. כך עוזר הצמח לשחרר את הסמפונות מליחה דלקתית שנאספת שם בזמן "התקררות".
לשיעול תפקיד חשוב בדחיפה כלפי חוץ של אותו ריר דלקתי. אולם, פעמים רבות לאחר שרוב הליחה התנקתה מצינורות הריאה, ממשיך האדם להשתעל בחוזקה. הסיבה לכך הוא שחומרי הדלקת שנותרו ממשיכים לגרות את דרכי הנשימה ולגרום לשיעול המטריד. במצב כזה נמשך שיעול שלמעשה כבר אינו יכול לנקות יותר את הסמפונות מליחה. אותו שיעול לא יעיל מטריד ואינו בריא. צמח הטיליה עוזר לטפל בתופעה זו. מנגנון הפעולה של הצמח הוא צמצום מעבר דחף עצבי אל שרירי צינורות דרכי הנשימה, ובאופן זה נבלם השיעול ה"עצבני".

לא רק לטיפול בשיעול

ההשפעה המרגיעה של הטיליה ניכרת לאורך כל מערכת העצבים בגוף האדם, לכן משתמשים בצמח לצורך שינה שקטה ולהרגעת חוסר שקט אצל ילדים. הטיליה מונע גם התכווצויות מיותרות בדרכי העיכול, כולל ושט, קיבה ודרכי המרה. בהשפעת הצמח פוחתות תופעות נפיחות הבטן וכאבים הנלווים לחוסר עיכול סדיר. משום שחלק גדול מכאבי הראש קשורים לעיכול לא תקין, צמח הטיליה שמצמצם התכווצויות לא סדירות באברי העיכול, משמש פעמים רבות בתערובות צמחיות הניתנות נגד כאבי ראש חוזרים.

ד"ר מאיר וינקלר הוא מומחה לרפואה פנימית ומתמחה בצמחי מרפא.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות ברפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום