השכלה משפיעה על סרטן הריאות

(0)
לדרג

מחקר מגלה: מעמד סוציו-אקונומי ורמת ההשכלה משפיעים על הסיכוי לחלות בסרטן הריאות. הסיבה לכך נעוצה בהבדלים בשיעורי העישון

מאת: מערכת zap doctors

במדינות מפותחות, ההיארעות והתמותה של סרטן ריאות נוטים להיות גבוהים יותר בקבוצות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך. כעת, עדויות ממחקר EPIC - European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition, מצביעות על-כך שלמעלה ממחצית מההבדלים הללו נובעים משיעורי עישון גבוהים יותר.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות כ-400 אלף חולים מ-10 מדינות אירופאיות, תוך הערכת המצב הסוציו-אקונומי. במהלך מעקב ממוצע של 8.4 שנים, 939 גברים ו-692 נשים פיתחו סרטן ריאות. כצפוי, הסיכון לסרטן ריאות עלה עם ירידה ברמת ההשכלה. המדד היחסי לאי השוויון עמד על 3.62 בגברים ועל 2.39 בנשים.

תקנון לעישון צמצם בכ-50-70% את ההבדל היחסי בתלות ברמת ההשכלה, בעיקר במדינות בהן היארעות סרטן ריאות גבוהה יותר באוכלוסיות בעלות רמת השכלה נמוכה (גברים ונשים במדינות בצפון אירופה וגברים בגרמניה). תקנון נוסף לצריכת ירקות ופירות לא הביא לשינוי משמעותי בהערכות אלו.

החוקרים משערים כי גורמים אלו דוגמת רדון בבתים, חשיפה תעסוקתית וסביבתית לזיהום אוויר, הבדלים בדפוסי פעילות גופנית ומוצא אתני, עשויים גם הם לתרום להבדלים בהיארעות סרטן ריאות.

במאמר מערכת שהתייחס לממצאי המחקר, כתבו מומחים בתחום כי בתחילת המאה ה-20, לא זוהה קשר בין מצב סוציו-אקונומי נמוך ובין הסיכון לסרטן ריאות. ההבדל הפך בולט רק בשנות השבעים של המאה הקודמת, בעקבות הפצת ייצור סיגריות.

הכותבים מאמינים כי הגישה היעילה ביותר בטווח הקצר להפחתת ההבדלים הסוציו-אקונומיים והשכיחות של סרטן ריאות, היא ע"י יישום אמצעים מוכחים להפחתת עישון.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום