רפואה מגדרית: לדעת אישה

(0)
לדרג

מיוחד ליום האישה: נשים מבקרות אצל רופאים הרבה יותר מגברים. ולמרות זאת, רופאי המשפחה יודעים עליהן פחות

מאת: מערכת zap doctors

תוכנית מיוחדת ללימודי בריאות האישה, אשר הקיפה 1,250 רופאים, הכפילה את רמת המודעות של רופאי המשפחה למקרי אלימות המתרחשים במשפחה. כך עולה ממחקר שהוצג בכנס הראשון של החברה הישראלית לרפואה מגדרית. עוד עולה כי רופאי המשפחה שיפרו בכ-20% את רמת הידע שלהם בנושא גיל ההתבגרות הנשי והשפעותיו.

שוני ביולוגי ותפקודי

ההכרה בחשיבות ההבדלים בין גברים ונשים ברפואה תפסה בעשור אחרון תאוצה, והיא מהווה מהפך בתפיסת העולם ברפואה. המונח "רפואה מגדרית" כולל בתוכו את ההבנה, כי למעשה קיים שוני ביולוגי ותפקודי בכל מערכות הגוף בין גברים ונשים, והוא אף מחריף בשל תנאים נפשיים-חברתיים שונים בין המגדרים. בבסיסו של התחום עומדת העובדה כי למחלות מסוימות שכיחות שונה בין גברים לנשים, ביטוי שונה וצורת התקדמות שונה בין המינים.

בעשור האחרון עולם הרפואה משפר את גישתו לבריאות הנשים ומתקן עיוותים היסטוריים בנושא. כך למשל, העובדה שרוב התרופות והמחלות נחקרו בקרב גברים בלבד הביאה בסוף שנות ה-90 לפרסום הוראה על ידי מכון הבריאות האמריקאי (NIH), אשר חייבה לכלול מספר שווה של גברים ונשים במחקרים שעסקו בתרופות. במרכזים גדולים ומכובדים בעולם מתעצם היום מחקר ברפואת המגדר ועשרות תוכניות לימוד ומחקר בנושא כבר יצאו לדרך.

תוכנית לימודים לרופאים

בכנס היסוד של החברה הישראלית לרפואה מגדרית הוצגו תוצאותיו של פרויקט ענק שהקיף 1,250 רופאי משפחה מ'שרותי בריאות כללית' בשיתוף עם הפדרציה היהודית של קליבלנד, הסוכנות היהודית ומכון המחקר ברוקדייל.

תוכנית הלימודים תוכננה עבור הרופאים הראשוניים והועברה ב-260 מרפאות. העבודה כללה 18 שיעורים צוותיים בנושאים הקשורים לבריאות נשים ונערות, ביניהם: מיניות האישה, תכנון המשפחה, רפואת הלב, ריאומטולוגיה, גיל ההתבגרות, אלימות במשפחה, סרטן השד ועוד. כל מרפאה קבעה בצורה עצמאית שיעורים קבוצתיים לצוות הרופאים המטפל ונעזרה בתוכנת מחשב ייחודית בהעברתם.

במסגרת התוכנית בוצעה הערכת הידע והגישה של הרופאים המשתתפים על-ידי מכון ברוקדייל, בעזרת שאלונים, ראיונות ומשוב. על פי הנתונים נמצא כי חל שיפור בכל הפרמטרים הנבדקים אצל הרופאים שהשתתפו בשיעורים - עליה ברמת הידע, ברמת המודעות לבעיות בריאות האישה, בייזום שיחות בנושאים רגישים ובאבחון בעיות רפואיות.

בתום התוכנית נרשמה עליה של 16% בייזום שיחות בנושא דיכאון שלאחר לידה ועליה של 28% במודעות של הרופאים הראשוניים בנושא תכנון המשפחה. כמו כן, כמעט פי 2 מהרופאים התעניינו ויזמו שיחה עם המטופלת בנושא אלימות במשפחה לאחר השתתפות בשיעורים.

בריאות האישה

לדברי ד"ר נילי בן צבי, רופאת משפחה ומרכזת תוכנית הלימוד לבריאות האישה בשרותי בריאות כללית, "רופאי המשפחה פוגשים במרפאה יותר נשים, אך באופן פרדוקסאלי, יודעים עליהן פחות מאשר על הגברים. 75% מכלל הביקורים אצל רופאים בישראל הם לרופאי המשפחה, ואילו נשים מבקרות רופאים בכ-30% יותר מגברים. נתונים מכל העולם מראים כי כיום עדיין קיים תת-אבחון בתחומים רבים בבריאות נשים. הפרויקט המוצג תוכנן לשפר את הידע, הכישורים והגישה של הרופאים הראשוניים לנשים בהן הם מטפלים. אנו מאמינים כי רופא המשפחה הינו צומת מרכזי בחייהם של מטופליו, והוא אדם המתאים ביותר לאיתור קשיים או בעיות בבריאות ובאורח חייהם".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים
פורום גינקולוגיה ופריון
פורום רפואת משפחה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום