ניתוח פריצת דיסק: נא לא לאחר

(0)
לדרג

מחקר ישראלי על ניתוחים בפריצות דיסק קובע: איחור בביצוע הניתוח מפחית משמעותית את הסיכויים להחלמה מהירה ומלאה

מאת: מערכת zap doctors

מטופלים רבים המאובחנים כסובלים מפריצת דיסק אינם ממהרים להגיע לניתוח גם אם קיימת המלצה לכך. במחקר ראשוני מסוגו, שביצע ד"ר יורם פולמן, מנהל המחלקה לאורטופדית ב' במרכז הרפואי הלל יפה ומומחה בתחום עמוד השדרה, נמצא כי ביצוע הניתוח, למי שהומלץ לו על כך, בפרק זמן שאינו עולה על שמונה שבועות מביא לאחוזי החלמה של כ-96%.

בקע דיסק חולייתי הינו הגורם לכאב גב בכ-5% אחוזים מכלל המקרים בעניין זה. נתון ידוע הוא שרבע מכלל המנותחים לתיקון פריצת דיסק אינם זוכים להקלה משמעותית בכאב.

כלומר, אינם משיגים תוצאה טובה, גם כאשר הניתוח נעשה על פי כל הכללים ולא נראית סיבה אובייקטיבית למצב זה. למרות נתון משמעותי זה, מלבד שיוך הכישלון למאפיינים פסיכולוגיים, לגיל המטופל, לעישון ואו לסוג העבודה בה הוא עובד, מעולם לא נבדק הקשר שבין מאפייני הבקע והזמן שחלף מתחילת הסתמנות הבעיה בדיסק אצל החולה והומלץ לו לבצע ניתוח, לבין תוצאות הניתוח (אחוזי ההחלמה).

גורם הזמן

"נקודת המוצא של המחקר ומטרתו הייתה לבדוק מדוע ההחלמה שונה מחולה לחולה גם כאשר ניתוח שמבוצע על פי כל הכללים בחולים בעלי מאפיינים אתניים וסוציו אקונומים זהים על ידי אותו המנתח", מסביר ד"ר יורם פולמן. ההשערה הייתה כי לגורם הזמן מרכיב מכריע לעניין זה.

המחקר, שפורסם לאחרונה במגזין הבינלאומי "Surgical Neurology" בדק 63 מטופלים שנותחו בין השנים 1998 ל-2000, כולם בעלי מאפיינים דומים מבחינה תרבותית, אתנית וכן מבחינת האבחון הקליני של בעיית הדיסק ממנה סבלו. במחקר אף נעשתה אבחנה בין מטופלים שסבלו מפריצת דיסק חריפה שגרמה לכאבים עזים, לבין כאלו שסבלו מבקע דיסק מינורי שתופעותיו היו תחושות נימול וכאב נסבל.

תוצאות המחקר הוכיחו כי אלו שסבלו מכאב חריף יותר כתוצאה מפריצת דיסק, וביצעו את הניתוח בפרק זמן של בין 6 ל-8 שבועות מיום תחילת הכאב, היו בעלי נתוני החלמה משמעותית טובים יותר (96% החלמה) מאלו שסבלו מבקע דיסק שלא גרם לכאב חריף וביצעו את הניתוח רק אחרי תקופה של 12 שבועות ומעלה (74% החלמה). כלומר, הוכח כי השיפור בעוצמת הכאב וחומרת המוגבלת הולך ופוחת בחלוף פרק זמן של 12 שבועות מזמן הופעת הבקע.

בדיקה בעקבות כאב

"מטבע הדברים", מסביר ד"ר פולמן, "מטופלים רבים נוטים לדחות ביצוע הליכים ניתוחיים שונים, ובכללם ניתוחי גב, כתוצאה מפחד אישי, אמונות, שמועות וסטריאוטיפים שהם שומעים מחברים או מכרים, עצה של רופא שאינו מומחה בעניינם או על סמך מידע חלקי או שגוי אותו ליקטו במהלך חייהם. מצבים אלו גורמים לכך שמטופל הסובל מפריצת דיסק יסבול מכאבים בדרגות שונות, יפגע באיכות חייו ויפנה לניתוח רק כשמבחינתו אין ברירה.

מבחינה זו, המסקנה שהוכחה במחקר היא, כאמור, שחולים הסובלים מבעיות בדיסק ואינם מדווחים לרופא על שיפור תוך 6 עד 8 שבועות מזמן הופעת הכאב, צריכים לפנות לרופא מומחה לצורך אבחון והמלצה אפשרית על ניתוח. כלומר, ראינו שלמימד הזמן טרום הניתוח השפעה מכרעת על כושר ההתאוששות של העצב, גם אם החולה עבר הליך טיפולי כירורגי על פי כל הכללים".

למרות ש-80% מהסובלים מבעיות פריצות הדיסק מגיבים לטיפולים שמרניים, 20% יידרשו טיפול. לכן, המלצותיו של ד"ר פולמן לאור המחקר היא להיבדק מיד עם הופעת כאב או נימול לאורך הגפיים, לעבור בדיקות דימות רלוונטיות ולא לדחות ניתוח מעבר לשישה שבועות (גם אם הכאב נסבל). דחיית ההמלצה לניתוח עלולה לגרום להחלמה ממושכת וחלקית.

מהי פריצת דיסק?

בין שני גופי חוליות לאורך כל עמוד השדרה ממוקם דיסק המורכב ממעטפת נוקשה הקרויה ''טבעת הדיסק'' ומגרעין מרכזי, רך יותר האחראי על תנועתיות וספיגת זעזועים. פריצת דיסק הינה מצב בו הגרעין קורע את הטבעת ההיקפית ופורץ לחלל התעלה. מצב זה גורם לתגובה דלקתית קשה המלווה בתחושת כאב נימול ותרדמת לאורך גפיו (רגליים).

סוגי הבקע נחלקים לדיסק פרוץ (בו החומר חופשי בתעלה) ודיסק בקוע (בו החומר כלוא עדיין בטבעת). המקרה הראשון גורם לתגובה דלקתית חריפה ולכאבים עזים, בעוד שהמקרה השני מאופיין בכאב נסבל אולם איכות חיים ירודה מטבע הדברים גורם לדחיית הניתוח.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום