סוג הדיאטה לא משפיע על המשקל

(0)
לדרג

מחקר אמריקאי חדש קובע: לסוג הדיאטה (מפחמימות ועד חלבונים) אין השפעה על הירידה במשקל, אלא רק לכמות הקלוריות הנצרכת

מאת: מערכת zap doctors

מדי יום מתפרסמות דיאטות מסוגים שונים. החל מדיאטת לחם ודיאטת אטקינס (ללא פחמימות) וכלה בדיאטת מרק כרוב ודיאטה בה לא מערבבים חלבונים ופחמימות באותה ארוחה. אם אתם דוגלים בדיאטה מסוג אחד ומאמינים שרק היא תסייע לכם להגיע למשקל הרצוי, כדאי שתחשבו פעם נוספת. ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת הרווארד ופורסם השבוע ב"ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין", עולה כי כל הדיאטות יעילות באותה המידה, וכי הפרמטר החשוב ביותר הוא מספר הקלוריות שצורכים.

המחקר נערך במשך שנתיים בקרב 811 מבוגרים בריאים בני 30-70 הסובלים מעודף משקל. המשתתפים חולקו לארבע קבוצות שניזונו מדיאטות המכילות חלבונים, שומן ופחמימות בכמויות שונות וביצעו פעילות גופנית מתונה במשך 90 דקות בשבוע. מידי יום צרכו המשתתפים בממוצע כ-750 קלוריות פחות מהתפריט הרגיל.

640 משתתפים סיימו את התוכנית בת השנתיים בהצלחה. הירידה במשקל הייתה זהה בקבוצות השונות ולא הייתה השפעה לכמות הפחמימות שנצרכה במהלך התקופה. הירידה המשמעותית במשקל הייתה בחצי שנה הראשונה (כ-6 ק"ג בממוצע). לאחר כשנה החלו המשתתפים, ללא קשר לקבוצה ההשתייכות שלהם, לעלות שוב במשקל. כעבור שנתיים היתה הירידה הממוצעת של המשתתפים 4 ק"ג בממוצע.

לסיכום, החוקרים קובעים כי "דיאטות שמצליחות לגרום להפחתה במשקל יכולות לייצג מגוון רב של חלבונים, שומן ופחמימות. ניתן להתאים דיאטות כאלה לכל מטופל על בסיס העדפותיו האישיות, ובכך לתרום להצלחתן לאורך זמן".

דיאטה מאוזנת

ד"ר סילבינה מצקין לוי, מומחית לרפואה פנימית וטיפול בהשמנה ומנהלת פורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי, אומרת כי "המחקר יחסית קטן ולכן צריך להתייחס לממצאים בהתאם". לדבריה, "דיאטה מאוזנת הכוללת את כל הערכים התזונתיים היא הטובה ביותר מכיוון שלכל מרכיב תזונתי יש את התרומה שלו לגוף. החוקרים שינו את הכמויות שניתנו ממרכיבי המזון בדיאטה, אך לא ויתרו עליהן. כלומר, כל קבוצה צרכה את כל מרכיבי המזון רק בכמויות שונות דיאטות המתבססות על מרכיב מזון מסוים הן לא מאוזנות וכפי שהירידה במשקל היא מהירה, כך גם העלייה במשקל מגיעה לאחר תקופה קצרה".

ד"ר מצקין לוי מציינת כי "ירידה ועלייה במשקל באופן קיצוני מזיקה לגוף ולכן חשוב לרדת במשקל באופן הדרגתי, לשמור על יציבות לאורך זמן ולסגל אורח חיים בריא. תפריט תזונה נכון נבנה על-פי שיקולים כמו העדפות של האדם, אורח חייו ושילוב כל הערכים התזונתיים הנחוצים".

גם יעל צורים, תזונאית קלינית במרכז הרפואי בילינסון, ממליצה על דיאטה מאוזנת לאורך זמן. "כל יום יוצא מחקר אחר בנושא, ולכן חשוב לעשות דיאטה שתתאים לאורך זמן ותהיה מאוזנת. ישנם מרכיבי מזון שלא מתאימים לאנשים מסוימים עקב בעיות בריאותיות, לדוגמה כמות גדולה של חלבון, אולם לרוב האנשים מומלץ לצרוך את כל המרכיבים, ולבדוק מעבר לקלוריות אלו מדדי בריאות נוספים קיימים במזון".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי
פורום תזונה קלינית
פורום הרזיה ללא דיאטה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום