להרים ראש - טיפול בבעיות זקפה

(0)
לדרג

בעיות רגשיות וגופניות עלולות לפגוע בתפקוד המיני הגברי. ד"ר ירון בוקר על בעיות זקפה ופתרונות משולבים

מאת: ד"ר ירון בוקר

הזקפה מסמלת - "גבריות". אצל האישה אברי המין מוצנעים ואילו אצל הגבר איבר המין חיצוני. לכן, כשיש בעיה בזקפה "הבעיה בולטת".

הזקפה היא תהליך מורכב שמושפע מתהליכים הורמונליים, עצביים ורגשיים. התהליך קשור להפרשת הורמונים מהמוח, המשפיעים על בלוטת יותרת המוח ובהמשך על אברים שונים, כגון האשכים ובלוטת התריס. הפרשת ההורמונים היא תהליך מסובך, ורק כאשר האיזון העדין בין ההורמונים מתקיים, ניתן להגיע ליעד הרצוי. התהליך מערב גם השפעה על עצבים שונים, הן מקומיים והן בעמוד השדרה. כל זה יכול להתקיים רק כאשר יש גירוי רגשי ומיני מתאים. כאשר נוצר גירוי מיני, מופרשים מהמוח חומרים מקבוצת NO המשפיעים על כלי דם עדינים בפין. כלי הדם העורקיים עוברים הרפיה הגורמת למילויים. כתוצאה מכך נוצרת דחיסה של כלי הדם הוורידיים. כליאת הדם בפין היא זו הגורמת לזקפה. ברגע שהגירוי המיני פוחת, גם ההשפעה על כלי הדם פוסקת והזקפה יורדת. אצל הגבר הזקפה יורדת מהר מאוד לאחר פליטת הזרע ואז ישנה תקופה רפרקטורית שבה קשה לגרום לגירוי מיני וזקפה. זמן זה יכול להמשך מספר דקות אצל גברים צעירים ועד שעות ולעיתים ימים אצל קשישים.

מה גורם להפרעות בזקפה?

הפרעה בזקפה היא בעצם חוסר יכולת להשיג זקפה המאפשרת מגע מיני מלא או לשמור עליה. ניתן לחלק את ההפרעות לשתי קבוצות עיקריות: הפרעה רגשית והפרעה גופנית. ברוב המקרים הסיבה להיעדר זקפה היא עירוב של גורם רגשי וגופני גם יחד.

ההפרעה הרגשית השכיחה ביותר היא "חרדת ביצוע". החרדה נפוצה בעיקר בתחילת הקשר המיני, אז הגבר מרגיש שבת הזוג מצפה ממנו לנווט את העניינים. לא תמיד לגבר יש יותר ניסיון מאשר לאישה וגם אם כן, התחושה שהוא "אחראי" על חיי המין מכניסה אותו ללחץ ויכולה לגרום להפרעה בזקפה. זה אופייני בעיקר לנערים וגברים צעירים וכן לגברים דתיים וחרדים בתחילת הנישואין, אם כי ההפרעה מופיעה גם בקרב גברים מבוגרים המתנסים בקשר מיני חדש לאחר מות בת הזוג או גירושין ממנה. גם גורמים כלליים כדיכאון, בעיות ביחסים בין אישיים וכן מחלות פסיכו-סוציאליות שונות יכולים להפריע ביצירת הזקפה. הגורמים להפרעה בזקפה הם רבים. נסקור את העיקריים שבהם:

גיל - ככל שהשנים חולפות, ישנה ירידה הדרגתית בתפקוד הפיזיולוגי. כמו כן ישנה עליה בשכיחות מחלות כרוניות, בעיות פסיכולוגיות ובעיות רפואיות של בת הזוג. כל אלה ביחד או לחוד יכולים להפריע ביצירת זקפה מספקת. עם זאת, יש לציין שהגיל בפני עצמו, אצל הרבה גברים, אינו גורם לבעיות בזקפה. ישנם גברים קשישים רבים, גם סביב גיל 80, המקיימים יחסי מין סדירים.

מחלות - סוכרת נחשבת למחלה הקלאסית הפוגעת בכלי דם קטנים בכל הגוף ולכן גם בפין. היא אחד הגורמים השכיחים להפרעה בזקפה. לעיתים, מתגלה המחלה רק כשהגבר מתחיל להתלונן על בעיות בזקפה. מחלות אחרות, כגון יתר לחץ דם, יכולות אף הן לגרום בעיה בזקפה, הן באופן ישיר והן מעצם הלחץ הנפשי הקשור למחלה, למשל לאחר התקף לב, בשל יתר לחץ דם, דיכאון ועוד.

גורמי סיכון - ידוע שסמים, עישון ואלכוהול בכמות גדולה מפריעים לזקפה. כוס יין לפני מגע זוגי יכולה אמנם לשפר את מצב הרוח ולהועיל, אך אלכוהוליזם פוגע בזקפה.

ניתוחים - גורם נדיר יחסית. בדרך כלל מדובר בניתוחי אגן נדירים, כגון במקרים מיוחדים של כריתת ערמונית, בעיקר על רקע גידול ממאיר, היכולים לפגוע בעצבוב וכך להפריע לזקפה.

תרופות - בעיקר טיפולים ליתר לחץ דם, כגון חוסמי בטא, משתנים ותרופות להפרעות בקצב הלב וכן תרופות פסיכיאטריות שונות - הם הגורמים השכיחים ביותר לבעיה. רצוי להתייעץ עם הרופא המטפל על מנת לשקול החלפת התרופה.

טיפולים להשבת הזקפה

הטיפולים בבעיות הזקפה הם רבים ומגוונים. כיום אין כמעט אף בעיית זקפה שאותה לא ניתן לפתור בדרך זו או אחרת. הטיפול להפרעות בזקפה מבוסס על הרקע לבעיה.

טיפול מונע - הטיפול הראשוני בכל מחלה הוא מניעת גורמי המחלה. הפסקת עישון, שתית אלכוהול ושימוש בסמים, במידה והם קיימים, יכולה לעזור בשיפור הזקפה.

טיפול פסיכולוגי-קוגניטיבי - כאשר ההפרעה היא על בסיס רגשי או פסיכולוגי, הטיפול יכלול שיחות והדרכה הכוללת תרגילים שונים עם בת הזוג. ההדרכה במקרים אלו היא על פי שיטה הנקראת Sensate Focus. העיקרון הוא, שמכיוון שבעיית הזקפה קשורה לחרדת ביצוע, יש להוריד את ההתמקדות באקט החדירה המאיים על הגבר. לכן מתחילים בתרגול שמטרתו הנאה הדדית אינטימית אך לא מינית, בהמשך עוברים להנאה תוך גירוי אברי המין ורק בסוף, כאשר הגבר יותר רגוע ופחות חושש, ממשיכים במגע מיני מלא. אם הבעיה מופיעה עקב בעיות בזוגיות, יש לשלב כמובן טיפול זוגי.

הדרכה לגיל הזהב - לבעיות הזקפה על רקע גיל אין כמובן טיפול מיידי, אך במקרים אלה כדאי לשלב הדגשת מגע מיני אינטימי ללא חדירה ופחות מגע מיני הכולל חדירה. כמו כן, יש לבצע בדיקות הורמונליות כדי לשלול ירידה בטסטוסטרון.

טיפול במחלות הרקע - אם קיימת מחלה, כגון סוכרת או יתר לחץ דם, הטיפול ואיזון המחלה יעזרו בשיפור הזקפה. באותו אופן, כאשר הגבר נוטל תרופה שפוגעת בזקפה, החלפתה יכולה לעיתים לעזור בשיפור הזקפה.

בנוסף לכל מה שהוזכר לעיל, ישנם טיפולים ספציפיים יותר לבעיית הזקפה:

טיפול תרופתי - הטיפול הראשוני המקובל כיום הוא טיפול בתרופות. התרופות הקיימות בארץ הן ויאגרה, סיאליס ולויטרה, השייכות לאותה קבוצה של מעכבי האנזים 5PDE הגורמת לשיפור בזקפה. יש להדגיש שתרופות אלו פועלות רק במידה והחשק המיני של הגבר תקין ובנוסף ישנו גירוי ידני או אחר בפין. במתן תרופות אלה אחוזי ההצלחה גבוהים, גם בקרב חולי סוכרת, שאצלם הבעיה עלולה להיות קשה יחסית.

טיפול הורמונלי - כאשר מגלים חוסר בהורמון הגברי, הטסטוסטרון, ניתן לתת תחליף הניתן בטבלייה, זריקה ובעיקר במשחה המעלה את רמת ההורמון לנורמה ומשפרת את הזקפה. לעיתים ניתן לשלב טיפול זה כאשר התרופות שהוזכרו אינן יעילות דיין גם בנוכחות רמת הורמונים תקינה.

הזרקה אינטרקברנוזית - מדובר בהזרקת חומרים שונים לפין, לרוב על ידי הגבר עצמו. חומרים אלה גורמים כמעט תמיד ליצירת זקפה טובה וממושכת. החיסרון העיקרי הוא אי הנוחות שבהזרקה. לא כל גבר מסוגל ללמוד להזריק לעצמו בפין.

הזרקה תוך שופכתית - ניתן להחדיר תרופות שונות, בדרך כלל בצורת משחה, לתוך פתח הפין עצמו אל השופכה וכך לגרום לזקפה. יש חילוקי דעות לגבי יעילות הטיפול. בארץ אין כרגע תרופות מסוג זה באופן זמין.

משאבת ואקום - המשאבה פועלת על עיקרון פשוט: יש בה קונוס פלסטי המונח על הפין. המשאבה יוצרת ואקום הגורם למשיכת דם לתוך הפין ובכך ליצירת זקפה. ברגע שהזקפה מושגת, מניחים טבעת גומי על בסיס הפין והזקפה נשמרת כל זמן שהטבעת לא הוסרה. זהו טיפול פשוט יחסית ויעיל ביותר.

ניתוחים - במקרים נדירים הבעיה היא על רקע פגיעה בכלי דם ואז ניתן לשחזר את כלי הדם בניתוח.

השתלת תותב - במקרה שבו הטיפולים הקודמים נכשלו, ניתן לבצע ניתוח להשתלת תותב. ישנם מספר סוגי תותב, חלקם קשיחים באופן קבוע וחלקם ניתנים לניפוח רק בעת הצורך. יש לזכור שלכל ניתוח יכולים להיות סיבוכים, ולכן יש לשקול אופציה זו כאחרונה בשרשרת הטיפולים.

בכל טיפול שייבחר, יש לזכור גם את בת הזוג וצרכיה המיניים. מחקרים מראים ששיתוף בנות הזוג בטיפול מעלה את סיכויי הצלחתו. גבר הנוטל תרופה ובת זוגו אינה יודעת על כך, נכנס למתח מיותר הפוגם בחשק ובסיכויים לזקפה. רצוי לפנות לייעוץ והדרכה סקסולוגית עם בת הזוג לפני בחירת הטיפול המתאים.

ד"ר ירון בוקר הוא רופא מומחה בגניקולוגיה ומטפל מיני (סקסולוג) מוסמך לגברים ונשים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הפרעה בתפקוד המיני
פורום סקסולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום