מחקר: דיכאון גורם להשמנה בטנית

(0)
לדרג

צרות בצרורות: מחקר חדש מגלה כי ישנו קשר בין רמת הדיכאון לבין העלייה בשומן הבטן ובהיקף המותנים

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

המשוואה של דיכאון והשמנה מוכרת לרבים מאיתנו - חוסר מצב רוח מוביל לאכילה מוגברת. ואילו הנטייה לאכול יתר על המידה מתוך תחושת דכדוך מובילה להחרפת ההשמנה ולרגשות אשם. לפי ממצאי המחקר, אשר פורסם בדצמבר 2008 במגזין הרפואי Arch Gen Psychiatry, תסמיני דיכאון עלולים לגרום לעלייה בשכיחות השמנה בטנית.

החוקרים בדקו תסמיני דיכאון והשמנה אצל 2088 מבוגרים בגילאים 70-79. הם השתמשו בדירוג דיכאון לפי סולם המרכז למחקרים אפידמיולוגיים, כאשר 16 ומעלה פירושו דיכאון בשלבים מקדימים. במשך חמש שנים של מעקב, החוקרים הבחינו בקשר בין רמת הדיכאון לבין העלייה בשומן הבטן ובהיקף המותנים. לטענת החוקרים, "יתכן שישנם מנגנונים פיזיולוגיים הקושרים דיכאון עם הצטברות השומן בבטן. תוצאות אלו עשויות גם לסייע לנו להבין מדוע דיכאון מגביר את הסיכון לסוכרת ולמחלות לב וכלי דם".

כל צורות ההשמנה הן מקור לדאגה, אך ההשמנה של פלג הגוף העליון מדאיגה יותר. השמנת תפוח עלולה להוביל להתפתחות סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב. ההשמנה הבטנית, שזכתה לביטויים בפולקלור ככרס בירה או השמנת תפוח, שכיחה יותר בגברים מאשר בנשים, אותן חנן הטבע בהשמנה באיזור הירכיים, יותר דמוית אגס.

ממחקרים קודמים עולה כי נשים בגיל העמידה, אשר סובלות מהשמנת יתר קיצונית, הן בעלות סיכוי רב יותר ללקות בדיכאון מנשים אחרות שאינן סובלות מהשמנת יתר. כמו כן נמצא כי השמנת יתר קיצונית מלווה כמעט תמיד בירידה בפעילות גופנית ואכילת יתר.

חשוב שנעקוב וננטר את מדדי ההקפים באזור הבטן; אם הם נמצאים מעל הנורמה (כרס או היקף מותניים של מעל 95 ס"מ בגברים או 80 ס"מ בנשים), יש לשקול שינוי באורח החיים הכולל משטר תזונה מאוזן ופעילות גופנית כדי למנוע בעיות רפואיות נילוות.

אכילה רגשית

יש לזכור כי דיכאון וחרדה הינם מצבים ברי פתרון, בין אם באמצעים תרופתיים ובין אם בטיפולים פסיכולוגים. גם אכילה רגשית המובילה להשמנה ניתנת לפתרון פסיכולוגי על ידי טיפול קוגניטיבי התנהגותי. במהלך הטיפול לומדים הרגלי אכילה נכונים ובעיקר זיהוי המצבים הרגשיים הגורמים ללוקים בדיכאון או חרדה להיכנס למצב של "אכילה רגשית".

המטפל מכוון את המטופלים להסיט את התנהגותם האוטומטית המופנית בעת תסכול, מתח או כעס אל האוכל כמפלט, לדרכים בריאות יותר כגון פעילות גופנית וטכניקות להפגת מתחים. כאשר מדובר בהשמנה קיצונית יש צורך בטיפול רב תחומי לשבירת מעגל ההשמנה. במצבים קיצוניים, כאשר מגיעים לנקודת האל חזור והדיאטות לא מועילות, יש לעיתים צורך בהתערבות כירורגית וביצוע ניתוח הרזייה, ובנוסף חינוך להרגלי תזונה בריאים ואורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית יומיומית.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית, מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורום השמנת יתר - כירורגיה ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום