חדש: טיפול באוסטיאופורוזיס

(0)
לדרג

עדכון צרכני: טיפול חודשי לאוסטיאופורוזיס (אקטונל במינון חודשי 75 מ''ג בשני ימים עוקבים) יעיל ובטוח בהעלאת צפיפות עצם ובהגנה מפני שברים

מאת: מערכת zap doctors

התרופות לטיפול באוסטיאופורוזיס ממשפחת הביספוספונטים (המוכרות בארץ כאקטונל ופוסלן) יעילות במניעת שברים ובמניעת איבוד מסת עצם על רקע אוסטיאופורוזיס.

אחת הבעיות הקשות של תרופות אלה שאותן יש ליטול על בסיס קבוע היא ההיענות של הנשים המטופלות. מסתבר ממחקרים רבים, כולל אחד שנעשה גם לאחרונה בישראל, שכבר במהלך השנה הראשונה לתחילת הטיפול, שיעור גבוה שמגיע עד לכדי כ-50% מהמטופלות אינו מתמיד בטיפול. נמצא גם שככל שהטיפול נעשה בתדירות נמוכה יותר (למשל שבועי במקום יומי) יש שיפור בהיענות.

בשבועות האחרונים הושקה בישראל ורסיה חדשה של אקטונל (החומר הפעיל נקרא risedronate) במינון חודשי של 75 מ"ג, שאותה יש ליטול בכל חודש בשני ימים עוקבים.

במחקר שלפנינו אשר התפרסם לאחרונה ב-Osteoporosis International נבדקה היעילות והבטיחות של צורת מתן חדשה זו, בהשוואה למינון היומי של 5 מ"ג. ונמצא כי לא היה הבדל בתוצאות המרכזיות והמשניות בין טיפול באקטונל במינון חודשי 75 מ"ג בשני ימים עוקבים לבין טיפול יומי באקטונל במינון של 5 מ"ג.

החוקרים סבורים שטיפול חודשי עם יעילות הפחתת שברים חולייתיים, לא חוליתיים ושברי ירך ייתן לרופא אופציה טיפולית נוספת אותה יוכל להציע למטופלות המתאימות.

במחקר השתתפו 1,229 נשים לאחר גיל המעבר אשר הוקצו אקראית לטיפול עם אקטונל במינון חודשי 75 מ"ג בשני ימים עוקבים כל חודש, או אקטונל 5 מ"ג יומי. בתום תקופת המעקב (12 חודשים) בדקו החוקרים את אחוז השינוי מתקופת הבסיס של צפיפות העצם (BMD) של עמוד השדרה המותני. החוקרים מדווחים, לאחר שנה, כי אקטונל במינון חודשי, 75 מ"ג בשני ימים עוקבים כל חודש היה לא פחות יעיל מאקטונל 5 מ"ג ליום ע"פ מדדי היעילות שהוגדרו.

מדדי יעילות אחרים, הכוללים מדדים אחרים של צפיפות עצם והיארעות שברים לא הראו הבדל והשתפרו באופן מובהק בשתי קבוצות הטיפול.

שני הטיפולים היו באופן כללי גם סבילים היטב ובטיחותיים. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר היו דומות ב-2 הקבוצות וכללו כאבי פרקים וחוליות, וכאב גב. לסיכום, מהמחקר עולה שפרוטוקול טיפולי של אקטונל במינון חודשי 75 מ"ג בשני ימים עוקבים כל חודש אינו נחות מאקטונל 5 מ"ג במינון היומי מבחינת יעילות ובטיחות. ממצאים אלה מאפשרים לרופאים המטפלים להציע פרוטוקול טיפולי נוסף זה, שנראה כנוח וכעשוי לשפר את ההיענות ולהשיג התמדה טובה יותר לטיפול.

למקור הידיעה - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום