תפקודי ראייה - רואים 6:6

(0)
לדרג

תפתחו את העיניים: טיפול בפזילה, בדיקת עיניים תקופתית, קרינה ממסך המחשב ועין עצלה. כל האמת על בריאות העין

מאת: ד"ר קנט קזלו

ראייה טובה משפיעה על הריכוז ומאפשרת לבצע פעולות רבות, אך לא תמיד אנו מודעים לגורמים אשר עלולים לפגוע בעיניים ובראייה. התפתחות הראיה מתעצבת כבר בגיל הינקות וכאשר הראיה לקויה, הילד או המבוגר מוגבלים, מתקשים לעיתים לתפקד וזקוקים לסיוע. באפשרותנו לעשות פעולות קטנות להגנה על העיניים.

המלצות לשמירה על העיניים

1. מומלץ להגן על העיניים מול קרינה אולטרה-סגול בכל חודשי השנה. ארצנו שופעת שמש וקרינה UV. לאלו המרכיבים משקפי ראייה, אין צורך במשקפי שמש כי כמעט כל עדשות אופטיות היום הן בעלות הגנה מול UV.

2. רצוי שכל ילד יעבור בדיקת עיניים על ידי בעל מקצוע לפחות עד גיל שנתיים. אם יש חשד לבעיה או רקע משפחתי, אזי מומלץ עוד יותר מוקדם.

3. למרכיבי עדשות מגע - מומלץ לעבור בדיקת עיניים לפחות פעם בשנה. אסור לסמוך על "תחושה בעיניים" שתזהיר אתכם לגבי בעיה. עד שתרגישו משהו יתכן שכבר נעשה נזק רב.

4. תאורה נכונה לשולחן עבודה של ילדים כוללת תאורת חדר מלמעלה ותאורת "ספוט" על שטח העבודה של הילד.

5. אם נדמה לכם שילדכם פוזל, תפנו למומחה בבדיקות עיניים שיבצע לילד בדיקת ראייה. פזילה לא נעלמת לבד עם הזמן.

6. כאשר אתם עוברים בדיקת עיניים רצוי לוודא שיש לבודק רישיון בתוקף על שמו ממשרד הבריאות. יש מספר לא מבוטל של אנשים ללא רישיון שמבצעים בדיקות עיניים. זה לא חוקי ויכול לסכן אתכם.

מיתוסים על ראייה

1. אכילת גזר טובה לעיניים - לא נכון, אלא אם כן יש לך חסר בוויטמין A. מה שכן נכון הוא שתפריט עשיר בנוגדי חמצון (פירות ורוב הירקות) וגם עשיר בלוטיאין (Lutein, פיגמנט צהוב), עשוי להגן מניוון מקולרי (Maculary) ואולי גם מקטרקט.

2. עין עצלה היא מחלה פרוגרסיבית שגורמת לעיוורון אם לא מטפלים בה - לא נכון. כמעט כל הנזק בחוסר התפתחות של הראייה מתקיים לפני גיל 3. למרות שזה לא מתקדם רצוי מאד לטפל בעין עצלה הכי מוקדם שניתן. אגב, היום יודעים שניתן לטפל בעין עצלה אפילו אצל מבוגרים.

3. לאנשים עם קוצר ראייה יש עיניים חלשות - לא נכון.

4. בעיות במערכת הראייה לא גורמות לליקוי למידה - לא נכון. מספר מחקרים וותיקים וחדשים שנעשו על ידי אופטומטריסטים ורופאי עיניים הראו שבעיות ראייה וראייה דו-עינית ("מיקוד ראייה") מקשות על תהליכי למידה. מחקר שפורסם לפני שנתיים הראה שבסביבות 30% מילדים שאובחנו עם ADHD (הפרעת קשב והיפראקטיביות) סבלו מבעיה בראייה דו-עינית, ויתכן שזה גרם לאבחנה שגויה של ADHD.

5. קרינה ממסך המחשב יכולה להזיק לעיניים - לא נכון. אם יש קרינה, היא יוצאת מצד האחורי של הצג ולכן מומלץ בדרך כלל לעבוד מול צד הקדמי של הצג.

6. אם יש לילד פזילה, זו בעיה קוסמטית בלבד וניתן לטפל בזה בכל גיל - לא נכון, הבעיה היא גם תפקודית (חוסר התפתחות מוחית של ראייה דו-עינית) וגם רגשית. ילדים ומבוגרים עם פזילה סובלים מנזק רגשי לפעמים לכל החיים כתוצאה מהתייחסות של אחרים למראה שלהם. לכן מומלץ טיפול מוקדם ככל שאפשר.

ד"ר קנט קזלו הוא מומחה בתחום מיקוד ראייה ותפיסה חזותית, החוג למדעי האופטומטריה במכללת הדסה ירושלים.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום