חריקת שיניים בלילה

(20)
לדרג

לילה לא שקט: מתח ולחץ נפשי עלולים לגרום לחריקת או הידוק שיניים. המפתח לטיפול בתופעות הללו הוא הפחתת הסטרס

מאת: ד"ר רוני אמיד

אם אתם סובלים משיניים רגישות וכואבות או מתעוררים בבוקר עם כאבי ראש בלתי מוסברים, כנראה שהינכם נמנים על כ-8% מהאוכלוסייה הסובלים מתופעות של פעילות שרירית לא רצונית במערכת הלעיסה. פעילות זו מורכבת משרירי לעיסה, שיניים ומפרקי הלסת, והיא אינה משמשת למטרה תפקודית (לעיסת מזון, בליעה דיבור ונשימה).

ניתן לחלק את התופעה לשתי צורות עיקריות: האחת היא חריקת שיניים (ברוקסיזם) והשנייה היא הידוק שיניים (קלנצינג) בחוזקה בלילה. חריקת שיניים מתבטאת בתזוזת הלסת התחתונה, כאשר שיני הלסת התחתונה והעליונה נמצאות במגע ביניהן והפה סגור.

התקפים חוזרים

תופעת הידוק שיניים כוללת סגירת השיניים בחוזקה והידוק הלסתות זו לזו תוך הפעלת כוח רב. התקף לילי יכול להמשך פרק זמן קצר של 10-15 שניות בלבד, אך במקרים קשים עלול להתרחש פעמים רבות בכל לילה. אצל חלק מהסובלים מהתופעה מתרחשים התקפים גם ביום, ובדרך כלל אלו התקפים של הידוק לסתות. מודעות לתופעה יכולה לצמצם את תדירות ההתקפים. כמו-כן, ניתן לאמץ הרגל המונע סגירת השיניים והידוק הלסתות ביום וזאת על ידי החזקת גפרור או קיסם בין השיניים, או לחילופין הנחת קצה הלשון על החיך העליון בצמוד לשיניים הקדמיות כדי למנוע מהשיניים להיפגש.

הסברה הרווחת הינה כי הגורם העיקרי לתופעה הינו לחץ נפשי (סטרס) והפרעות בשינה. במשך היום במרבית המקרים ישנה שליטה ובקרה מסוימת על מצבנו הנפשי, אך בלילה כאשר "מנגנוני ההגנה" הפסיכולוגים במצב רפיון חלקי, מגיע לידי ביטוי מצב הלחץ הנפשי הקיים ב"תת מודע".

לחץ בעבודה

ההערכה היא כי בעשרות השנים האחרונות חל גידול ניכר בהיקף התופעה ושכיחותה, וזאת עקב המירוץ להישגיות בקריירה והשאיפה לרווחה כלכלית, המביאות לאורח החיים העמוס ורב הלחץ שבו רובנו חיים. התופעה באה לידי ביטוי במיוחד בקהילת אנשי העסקים ונושאי משרות בכירות.

יציאתן של נשים לעבודה והשתלבותן בתחומים שנחשבו ל"גבריים" עד לתקופה האחרונה, העלתה את שכיחות התופעה גם בקרב נשות עסקים. מחקר שהתפרסם בפינלנד הצביע על קשר בין חריקת שיניים או הידוק שיניים לבין תחושת הלחץ בעבודה. על פי המחקר נמצא כי אנשים הנמצאים בסביבת עבודה אינטנסיבית ולחוצה וחשים בלחץ רב יותר בעבודתם נוטים לחרוק שיניים בשכיחות רבה יותר, וכן שנשים נוטות לעשות זאת יותר מגברים ולבטא כך את הלחץ שלהן בעבודה.

גורם נוסף לחריקה או להידוק השיניים הינו הפרעות או ליקויים במנשך התקין (סגירת השיניים זו מול זו ונעילתן תלוליות מול שקעים בשיניים הנגדיות). ליקויים אלו יכולים להיות מולדים, כמו למשל שיניים שצמחו בכיוון לא נכון או בזויות לא תקינות, חוסר מולד בשיניים, סגירה לא תקינה או חוסר סימטריה בין הלסתות. כמו-כן, עלולים להיות ליקויים שנוצרו כתוצאה מטיפולי שיניים לא תקינים, כמו לדוגמה כתרים או שחזורים בצורה אנטומית לא נכונה, בגובה לא נכון או במנשך לא נכון מול הלסת הנגדית.

קצב השחיקה מואץ

חריקת השיניים עלולה לגרום לשחיקתן. בתחילה נפגעת שכבת המגן החיצונית הקשיחה (אמאייל), ובמקום חודים ניתן לראות משטחים בקצה השיניים הקדמיות, ואילו בשיניים האחוריות ניתן יהיה לראות משטח שטוח במקום התלוליות האופייניות. האמאייל גם יכול להיסדק בדומה לזכוכית כתוצאה מהפעלת הכוחות החזקים והלא מבוקרים. מהשלב בו נחשפת שכבת הדנטין (השכבה הפנימית הרכה והפריכה יותר) יואץ קצב השחיקה עד למצב בו ללא טיפול מתאים עלולות להישאר שיניים קצרות מאד.

אזורי הדנטין החשופים עשויים להיות גם רגישים לקור או לחום. ניתן לראות את התבטאות כוחות הלעיסה על כתרים בהם עלולה להיסדק או להישבר שכבת החרסינה או בסתימות הנשברות ונסדקות בתדירות גבוהה.

כאבי ראש

לעיתים ניתן לשמוע את חריקת השיניים ועל-ידי כך לאבחן את התופעה על ידי תחקור בן הזוג השותף למיטה. כמו-כן, ניתן לעיתים לראות פס לבן בלחי הפנימית כתוצאה מנשיכה חוזרת ונשנית של הלחי אצל אנשים המהדקים את שיניהם בלילה.

לחיצה או חריקת שיניים יכולה להתבטא בכאבי ראש בתדירות גבוהה בעיקר בבוקר או בכאבים בשרירי הפנים ובמפרקי הלסתות. מפרקי הלסתות עלולים גם להגיב ב"קליק" או בכאבים בפתיחת או סגירת הפה. אלו עלולים להחמיר עם הזמן ועלולים לגרום למצב של חוסר יכולת לפתיחה או סגירה של הפה.

כאב במפרק הלסת יכול להקרין ולהדמות לכאב ראש בעיקר באזורי הרקות, בלחיים ובקדמת האוזן. בכאב במפרק ניתן לחוש בזמן לעיסה וכן יכולים להיות כאבים או קשיים בפתיחת ובסגירת הפה. לאלו שאינם משוכנעים בכך שהינם חורקים שיניהם וזקוקים להוכחה מדעית, ניתן להיעזר גם בערכה לשימוש ביתי לבדיקה בשינה.

הפחתת הלחץ

הטיפול הנכון ביותר הוא להתמקד תחילה בגורם לתופעה, קרי הלחץ, ורק לאחר מכן בתוצאותיה. הפחתת ה"סטרס" הנפשי לאחר שאובחנו מקורותיו (עבודה, בחינות, אורח חיים עמוס ודחוס) תביא בעקבותיו להרפיית המתח והפחתת רמת הפעלת הכוחות על השיניים, שרירי הלעיסה והמפרקים.

במקרים רבים מקור הלחץ הוא זמני, ואם ההבאה למודעות או העלמות הגורם, נעלמת גם התופעה. ניתן להשתמש בשיטות הרגעה שונות לפעולה עצמית, למשל מדיטציה או היפנוזה עצמית.

התקן למניעת שחיקת השיניים

ישנה אפשרות להשתמש בסד לילה או התקן לשינה בלילה המבוצע על ידי רופא שיניים. מדובר בהתקן מחומר פלסטי (אקריל) המותאם לשיניים ומונח על אחת הלסתות (עליונה או תחתונה ) לפני השינה. ההתקן מונע כל אפשרות לסגירה חזקה של השיניים. כעבור מספר ימים או שבועות, ההתקן מדכא את רפלקס הסגירה על ידי מניעת השיניים האחוריות מלבוא במגע אלה עם אלה, והשרירים מנועים מלהתכווץ בעוצמה חזקה מדי.

לסד הלילה מספר תפקידים: הסד יוצר מרווח בין הלסתות של כ-2-3 מילימטר. על פי מחקרים זהו המרווח הדרוש לשרירי הלסת ולמפרקי הלסת לצורך מנוחה. אנשים הלוחצים או חורקים שיניים מונעים למעשה את מנוחת השרירים והמפרקים וגורמים להם להיות מועמסים בעומס יתר ובתפקוד רצוף ללא הפסקה. הסד מאפשר לשרירים ולמפרקים מנוחה. הוא בנוי מחומר רך יחסית לשיניים, וכך במקום חריקת שיניים קשיחות מול שיניים קשיחות בלסת הנגדית, חריקת השיניים תעשה מול חומר רך יותר מחומר השן. הסד אמנם עלול להישחק אך ימנע את שחיקת השיניים.

סד הלילה מאוזן על ידי רופא השיניים ויכול לנטרל את הפרעות הסגר (המולדות או אלו שנוצרו על-ידי טיפול לא נכון). לאחרונה נכנס לשימוש סד לילה מסוג חדש (NTI) אשר יחודו הינו בכך שהוא קטן מאד במידותיו, אינו מונח על כל שיני הלסת אלא מותאם אישית על שתי השיניים הקדמיות בלבד. במקרים בהם הגורם לתופעה הוא שחזורים או כתרים לא תקינים, ניתן לבנותם מחדש באופן תקין ועל ידי כך לאזן את המנשך.

שכבת הגנה נוספת

שיקום השיניים השחוקות או השבורות יכול היום להתבצע בקלות על ידי הדבקת ציפויי חרסינה מסוג חדש על גבי השיניים. ציפויים אלו נקראים לומינירס (LUMINEERS). אלו הם ציפויים המיוצרים מחרסינה דקה וחזקה מאד, הניתנים להדבקה על גבי השיניים השחוקות ללא השחזת השיניים (בניגוד לכתרים המחייבים השחזת השיניים) וללא הסרת שכבה מהשן כפי שהיה נהוג בצפויי החרסינה מהדור הקודם.

הלומינירס מאפשרים השלמת אורך השיניים השחוקות ומקנים לשיניים מראה מקורי כפי שהיה לפני שחיקתן ואף יותר מכך. ניתן בעזרת הציפויים ליצור מראה מחמיא לשיניים על ידי שינוי צבען ושיפור צורתן המקורית. הציפויים מודבקים על שכבת האמאיל המקורית של השן ותורמים לחיזוק השכבה החיצונית. הם מהווים שכבת הגנה נוספת על גבי השן ומונעים שבירת האמאיל במקרים בהם האמאיל סדוק ושבור כתוצאה מפעילות השיניים המוגברת בלילה.

בכאבי השרירים או המפרקים ניתן לטפל על ידי עיסוי צידי הפנים והרקות, קומפרסים חמים (הצמדת מגבת חמה אל צידי הפנים ללחי החיצונית או לקדמת האוזן) או טיפול תרופתי להרפיית שרירים ולהרגעת שרירי הלסת. כמו-כן, על פי הרפואה הסינית בין הגבות נמצאת נקודה אשר לחיצה עליה בסיבוב בעזרת האגודל עשויה לסייע להפחתת הלחץ והמתח באיזור הפה, שרירי הלעיסה והלסתות.

שימוש ברפואה הטבעית

חליטות - קמומיל, מליסה ולבנדר ידועים כמרגיעים למערכת העצבים המרכזית. ניתן לחלוט כפית או שתים של עלים בכוס מים רותחים ולשתות מספר פעמים ביום.

שמנים אתריים - שמן קינמון, רוזמרין או שמן לבנדר מחוממים יכולים לסייע תוך כדי עיסוי להפחתת מתח והרפיית השרירים.

תזונה - אכילת ירקות כתומים וירוקים מומלצת להרגעה, ובנוסף שורש פטרוזיליה ידוע כמרגיע ומפחית מתח.

מומלץ להמעיט בלעיסת גומי לעיסה על מנת להקטין את עבודת המפרקים ושרירי הלעיסה. כמו-כן, מומלץ להימנע מפתיחה מוגזמת (תנועות רחבות) של הפה. בנוסף, יש להקטין את צריכת הקופאין מכיוון שהוא ממריץ ותורם לתחושת סטרס.

לסיכום, אם אתם סובלים מכאבי ראש בלתי מוסברים, עייפות רבה, לחץ או כאבים בלסתות, גשו למרפאת השיניים; יתכן ושם ימצא ההסבר.

בואו לדבר עם ד"ר רוני אמיד בפורום אסתטיקה דנטאלית ושיקום הפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום