ניתוחי הרזיה ושיפור בתפקוד המיני

(0)
לדרג

השמנה קיצונית אצל גברים פוגעת בבריאותם ובתפקודם המיני. מחקר מלמד שניתוח מעקף קיבה משפר את חיי המין שלהם

מאת: ד"ר דוד גויטיין

בניגוד לדעה הרווחת, תפקודם המיני של גברים הוא מורכב וכולל מספר רב של משתנים הפועלים יחדיו ומשפיעים זה על זה. משתנים אלה כוללים חלקים יצריים, כלומר הצורך והעניין במין, וחלקים תפקודיים יותר של אונות, כלומר משך הזקפה וטיבה ויכולת שפיכה. פגיעה בתפקוד המיני הגברי מתרחשת עם העלייה בגיל וכן בנוכחות בעיות רפואיות הכוללות נזקי עישון, סוכרת, יתר לחץ דם, סינדרום מטבולי, מחלת לב והשמנה. אצל גברים שסובלים מהשמנה קיצונית קיימת שכיחות גבוהה של ירידה בתפקוד מיני עקב הפגיעה המורכבת הנובעת ממצב זה.

השמנת יתר חולנית

השמנת יתר חולנית היא מחלה שבה עודף רקמת שומן בגוף פוגע בבריאות בצורה המשפיעה על איכות החיים ותוחלתם. מגיפת ההשמנה בעולם המערבי הגיעה לממדים משמעותיים ביותר, וכיום נחשבת מחלה זו לסיבת המוות הניתנת למניעה השנייה בחשיבותה לאחר נזקי טבק. השמנה מהווה גורם סיכון ראשון במעלה למספר רב של מחלות קשות וכרוניות כגון מחלת לב, סוכרת, יתר לחץ דם, דום נשימה בשינה ועוד.

השמנת יתר חולנית מוגדרת כאשר ה-BMI (מדד מסת הגוף) הוא 40 ומעלה, או 35 ומעלה בנוכחות תחלואה נלווית הקשורה להשמנה. הסובלים מהשמנת יתר חולנית מנסים לאורך שנים טיפולים שונים, דיאטות, ספורט ושילובים של הנ"ל בניסיון לרדת במשקל. אך הניסיון והמחקר המדעי מלמדים כי מעבר לרמת השמנה מסוימת (מעין נקודת אל-חזור מטבולית) הסיכוי לרדת במשקל ולשמור על התוצאה לאורך זמן נמוך עד כדי היותו זניח. מחקרים רבים הראו כי בתכניות מסודרות של דיאטה ופעילות גופנית בפיקוח הסיכוי לירידה במשקל המתמידה לשנה הוא כ-5%, בשנתיים יורד הסיכוי לכ-3% בלבד. הטיפול היחידי המוכח למחלה זו הוא ניתוחי. קיימים מספר ניתוחים מודרניים מקובלים לטיפול בהשמנת יתר חולנית, כאשר מעקף הקיבה נחשב לטיפול הבחירה (Gold standard) בארה"ב וקנדה.

ירידה בתפקודם המיני של גברים שמנים

הסיבות לירידה בתפקוד המיני אצל גברים עם השמנה קיצונית רבות, וניתן לחלקן לסיבות אורגניות ולסיבות רגשיות. כאמור, בקרב גברים אלה קיימת שכיחות גבוהה של תחלואה נלווית, אשר בפני עצמה פוגעת גם באספקט זה - סוכרת ויתר לחץ דם מוכרים כגורמי סיכון לירידה בתפקוד מיני גברי עקב פגיעה בכלי דם קטנים ובתפקוד העצבי, החשובים ליצירה זקפה, וכן לבעיות בשפיכה. במחקרים שונים על תפקוד מיני גברי נמצא כי שכיחות בעיות זקפה נעה סביב 17% באוכלוסיה מבוגרת אך עולה ל-45% אצל בעלי BMI הגדול מ-30. ברקמת השומן מתקיימת פעילות הורמונלית עשירה ובין היתר מבוצעת בה התמרה של הורמוני מין. כך, אצל גברים עם השמנה קיצונית, ניתן לראות ירידה ברמות הטסטוסטרון (הורמון המין הגברי) ועלייה ברמות האסטרוגנים (הורמוני מין נשיים). שינוי הורמונלי זה פוגע הן בתפקוד ה"מכני" והן בדחפים המיניים - הצורך והיוזמה בפעילות מינית.

מובן שלאספקטים הפסיכולוגיים-חברתיים תפקיד חשוב ביותר בתחום המין. האוכלוסייה השמנה חווה אפליה מחוץ ומפנים. מבחינה חברתית חווים השמנים אפליה, דחייה ואף לעג. יכולתם למצוא בנות זוג פחותה מאשר זו של הרזים, ללא תלות ביכולותיהם החברתיות, האינטלקטואליות והכלכליות. הסובלים מהשמנה בעלי הערכה עצמית ובטחון עצמי נמוכים בכל הקשור ליחסים עם המין השני ולכן יטו פחות ליזום ולחפש מין, גם עם בנות זוג קבועות.

מבחינה אינטואיטיבית, ברור שירידת משקל תשפיע לטובה על שיפור בתפקוד המיני הגברי. למרבית הצער, אין כמעט מחקרים ראויים הבודקים השערה זו, והסיבה לכך נעוצה בעובדה כי מרבית תוכניות הירידה במשקל אינן מסוגלות להגיע בצורה עקבית להרזיה משמעותית הנשמרת לאורך זמן. כידוע, תוכניות הרזיה שמרניות גורמות לירידת משקל מתונה בלבד, וברוב המכריע של המקרים ירידה זו נעלמת כעבור מספר חודשים.

ניתוח מעקף קיבה והשפעותיו על התפקוד

מעקף קיבה הוא ניתוח מודרני לטיפול בהשמנת יתר חולנית ונחשב כיום ל"ספינת הדגל" של הניתוחים הללו. זהו הניתוח הנפוץ ביותר בשימוש בצפון אמריקה ושם מבוצעים כ-200 אלף ניתוחים כאלה בשנה. הניתוח גורם לירידה משמעותית במשקל (70-65 אחוז מעודף המשקל תוך כשנתיים), ויחד עם ירידה זו מביא לנסיגה מרשימה, עד כדי היעלמות, של מרבית התחלואה הנלווית להשמנה קיצונית.

מחקר חדש שפורסם בדצמבר 2008 במגזין איגוד הכירורגים האמריקאי על ידי קבוצת חוקרים מארצות הברית, בדק את שכיחות הפגיעה בתפקוד המיני הגברי באוכלוסיה עם השמנת יתר חולנית והשינוי בתפקוד זה לאחר ניתוח מעקף קיבה. המחקר בוצע באמצעות שאלון הבוחן חמישה תחומי תפקוד מיני שונים: דחף מיני, תפקוד זקפה, תפקוד שפיכה, הערכת בעיות מיניות וסיפוק ממין. קבוצת הביקורת הייתה גברים ללא השמנה חולנית שהשתתפו בסקר גדול בארה"ב כחלק ממחקר אפידמיולוגי אחר.

בקרב האוכלוסייה הנבדקת (המנותחים) היה מדד מסת הגוף הממוצע 51 והוא ירד ל-32 בזמן מילוי שאלון המעקב (איבוד עודף משקל ממוצע של 60% בשנה). שכיחות הסוכרת ירדה (מ-51% ל-21%) כמו גם שכיחות יתר לחץ דם (מ-70% ל-40%).

התפקוד המיני הכללי היה נמוך בצורה משמעותית בקבוצת המחקר לפני הניתוח בהשוואה לקבוצת הביקורת. ניתן לציין כי התפקוד המיני של הגברים עם השמנת יתר חולנית היה תואם לקבוצת גיל המבוגרת ב-20 שנה בממוצע לכל נבדק. התפקוד המיני הכללי, כפי שנאמד חצי שנה ומעלה אחרי הניתוח, היה משופר משמעותית יחסית לזה שלפני הניתוח.

בהסתכלות פרטנית יותר ניתן ללמוד שככל שעודף המשקל גדול יותר, ההפרעה בתפקוד המיני גדולה יותר. כמו כן, ככל שהירידה במשקל הייתה משמעותית יותר, השיפור בתפקוד המיני היה גדול יותר והתקרב או עבר את זה של קבוצת הביקורת.

מסקנות המחקר מדברות בעד עצמן, אך חשוב להדגיש מספר נקודות מפתח:

השמנה פוגעת בתפקוד מיני גברי. הסיבות לכך מרובות ומגוונות.
חולים הסובלים מהשמנת יתר חולנית הם בעלי תפקוד מיני הדומה לאוכלוסיה המבוגרת מהם ב-20 שנה.
ככל שההשמנה משמעותית יותר, כך נפגע יותר התפקוד המיני.
אצל החולים בהשמנת יתר חולנית, ככל שהירידה במשקל לאחר ניתוח טובה יותר, כך משתפר התפקוד המיני ומגיע בחזרה לרמה דומה לזו של אוכלוסיה שאינה שמנה.
ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר הם הטיפול היחידי המסוגל להעניק הפחתה משמעותית במשקל לאורך זמן וכן לגרום לשיפור באיכות החיים ובתוחלתם. ניתוח מעקף הקיבה אשר היה במרכז המחקר שהוזכר כאן, נמצא כיעיל גם לטיפול בפגיעה בתפקוד מיני גברי מעבר ליעילותו המרשימה בהפחתת משקל והשריית נסיגה של סוכרת ויתר לחץ דם בקרב אוכלוסיה חולה זו. מובן שחלק מהשיפור מגיע כתוצאה מהמרכיבים הנפשיים-חברתיים המשמעותיים המלווים ירידה כה דרמטית במשקל, אך סביר להניח כי לשיפור הבריאותי עצמו (שיפור במאזן ההורמונלי, שיפור בשליטה במשק הסוכר ולחץ הדם וכו') תפקיד חשוב לא פחות.


ד"ר דוד גויטיין הוא כירורג מומחה בניתוחי הרזיה במלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל, ומנהל השירות לטיפול ניתוחי בהשמנת יתר במרכז הרפואי "שיבא".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר
פורום הפרעות בתפקוד המיני

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום