קשר משפחתי - הדרכת הורים

(0)
לדרג

לעזור להורים לעזור לילד - זה הרעיון שבבסיס הדרכת הורים. המסגרת הטיפולית התומכת מאפשרת תקשורת משפחתית טובה ויעילה יותר

מאת: ד"ר רוני עופר

הורים לתינוקות ולילדים בגיל הרך והורים לילדים בגיל ההתבגרות מוצאים עצמם לא פעם מתלבטים בשאלות כיצד לנהוג במצבים שונים. ההורים מגייסים לעזרתם את התיאוריות השונות, את מה שלמדו, שמעו או את מה שלעיתים עבר מפה לאוזן. כל עוד הבעיות אינן מורכבות או קשות, מדובר בעצם בתהליך טבעי של שיתוף והרחבה של טווח ההתנהגות ההורית, ודיאלוג זה שבין ההורה לסביבתו הוא חיוני ואף מפרה. ההורים יכולים לצאת מהקיבעון ולהכיר דרכי התמודדות נוספות.

הדרכת הורים מקצועית אינה מיועדת למצבים הללו. כאשר מדובר במצבים שבהם ההורים מרגישים אובדי עצות, חסרי אונים, מותשים, מבולבלים, מצויים במתח קבוע - זה הזמן לשקול הדרכת הורים. גם כאשר ההורים מקבלים מסרים על התנהגות בעייתית בכיתה או בחברה, יש לשקול הדרכת הורים לפני שפונים לאבחון.

מהן הבעיות שבגינן יש לשקול הדרכת הורים?

ילדים עם קשיי גמילה - ממוצץ, מחיתול וכו'
ילדים שישנים במיטת ההורים
ילדים עם הפרעות בשליטה על הצרכים: שליטת יתר או חוסר שליטה
ילדים הסובלים מחרדות פרידה ופחדים בגן או בבית הספר
ילדים מתבודדים וילדים הסובלים מקשיי הסתגלות
במקרים של הפרעות בהתפתחות והפרעות מוטוריות, בנוסף לטיפולים ממוקדים, הדרכת ההורים חיונית.
ישנן הפרעות פסיכולוגיות המצדיקות טיפול בילד והדרכת הורים:
הפרעות למידה: הפרעות קריאה, הפרעות בחשבון, הפרעה בהתבטאות בכתיבה
הפרעות בכישורים המוטוריים
הפרעות בתקשורת: בהבעה בדיבור, הפרעה בהתפתחות השפה, גמגום
הפרעות בריכוז ובקשב
הפרעות התנהגות: תוקפנות כלפי חיות ובני אדם
פגיעה והרס של חפצים או רכוש, גניבות ו"סחיבות"
הפרעות אכילה של הילדות וההתבגרות.

מהי הדרכת הורים?

במפגש הדרכת הורים שני ההורים נפגשים יחד עם פסיכולוג קליני ואיתו, על פי הנחייתו, מתארים את ילדם על כל טווח התפתחותו: גופנית, תפקודית, רגשית, חברתית, לימודית. זהו בעצם תהליך אבחון שנעשה על פי דיווחי ההורים בהנחיית הפסיכולוג. כאשר התמונה מורכבת, יש צורך לפגוש את הילד לתהליך אבחון המתאים לגילו. חשוב להדגיש שאבחון בעיות של ילד על סמך דיווחי ההורים הנעשה באופן מקצועי יכול להוליך לתוצאות ברורות ומדויקות.

מחקרים רבים עסקו בפיתוח הכלים שבעזרתם ניתן יהיה לאבחן ילדים על סמך דיווחי ההורים. החל מסוף שנות ה-70 של המאה שעברה ועם התפתחות השימוש במחשב, נעשו מחקרים על קבוצות אוכלוסייה רחבות שבהם בדקו את התקפות והמהימנות של דיווחי ההורים. רוב המחקרים מצאו שלדיווחי ההורים, כאשר הם נמסרים בצורה שיטתית ומבוקרת, יש מתאם גבוה עם האבחונים שנעשו על ידי בעלי מקצוע מתחום בריאות הנפש שבדקו את אותם ילדים. ממצאים אלה חידדו שאלות שהעסיקו פסיכולוגים קודם לכן בדבר הטיפול הפסיכולוגי בבעיות ילדים. רבות נחקר ונכתב אודות טיפול בילדים, גישות ושיטות טיפוליות, טיפול במשחק, טיפול בסיפור, טיפול באומנות וכו'.

הסיטואציה בטיפולים נחוותה לא פעם על ידי ילדים באופן שונה מהאופן שבו נחוותה בטיפול על ידי המבוגר. תהליכי טיפול בילדים היו תמיד ארוכים ומורכבים ואף העמידו את ההורים במצב חדש ובלתי מוכר, שבו הצלחה בטיפול של ילדם קשורה ביצירת קשר עמוק בין הילד ובין מטפלו. קשר עמוק, אמפתי, תומך ומעניק, יחד עם גבולות ברורים, צריך להתקיים בין ההורים לבין ילדם - וזו אחת המטרות המרכזיות של הדרכת הורים.

אלטרנטיבה לטיפול פסיכולוגי

הדרכת ההורים כאירוע טיפולי התחילה לקבל משמעות חדשה ועמוקה ברגע שהתחילו לחשוב עליה כעל אלטרנטיבה לטיפול פסיכולוגי בילד. השילוב של הורים הבקיאים בבעיות ילדיהם, מעורבים ואכפתיים ביחד עם אבחון יותר שיטתי ומדויק של בעיות הילד והשארת הילד תחת הטיפול ההורי - אפשרו הגעה לתוצאות טובות במתן העזרה לילדים. מובן שהיו וישנם מקרים שבהם ההפרדה הטיפולית נחוצה, כלומר שהילד יהיה מטופל בבעיותיו הרגשיות באופן נפרד מהוריו (על ידי פסיכולוג) ותתאפשר לו חוויה רגשית מכילה, מקבלת ותומכת ששונה מהחוויה ההורית. יתר על כן, ישנם מצבים שבהם טיפול פסיכולוגי בילד ובמתבגר הוא האפשרות היחידה לחלצו ממצב רגשי מסובך או מהתדרדרות נפשית. הדרכת הורים רגילה מתאימה בראש ובראשונה למצבי הביניים (שהם הרבים ביותר) וכתמיכה וליווי לפסיכולוג המטפל במצבים המורכבים והקשים.

חשוב להדגיש שבגיל הרך החשיבות של הדרכת ההורים היא הרבה ביותר. בתקופה זאת עוזרים להורים לא רק להתמודד עם בעיות הילד, אלא להתמקם נכון ולהציב גבולות ברורים ונכונים בינם ובין הילד, להכיר ולהבין מושגי יסוד בגידול ילדים, כנתינה, הכלה, קבלה, תמיכה, איסור, גבול וכו'.

הדרכת הורים לילדים בגיל הרך עוזרת להורים לזהות מהם צרכי הילד, בעיקר בתקופה שבה השפה אינה מפותחת, ולהתייחס לצרכיו בצורה הולמת. כפועל יוצא של תהליך כזה ההורים עצמם מזהים צרכים ורגשות שלהם ולומדים להתמודד איתם בתוך הזוגיות. הדרכת הורים מעמיקה מאפשרת להורים לקיים דיאלוג כפול: דיאלוג עם הילד ודיאלוג בינם לבין עצמם. במקרים רבים התברר שקשיים בדיאלוג שבין ההורים לבין עצמם באים אחר כך לידי ביטוי בקשיים בדיאלוג ובהבנת הילד. באופן כזה הדרכת הורים היא בעצם מפגש בין ההורים, אשר בהנחיית הפסיכולוג הופך למפגש המאפשר להורים לחשוף קונפליקטים בינם לבין עצמם. הם יכולים לבטא קשיים שקודם לכן הודחקו והם משתפים ברגשות שהיו חסומים. הטיפול בילד יכול להפוך בעזרת הדרכה לחוויה מלמדת, מעשירה ומספקת להורים כמו גם לילד.

המשפחה החד ההורית

מבנה משפחתי חד הורי הופך בהדרגה למוכר ומקובל. אנשים בוגרים שהחליטו להקים משפחה ללא בן או בת זוג, כמו גם אנשים שנפרדו מבני זוגם, מגדלים את ילדם לבד. ההורה המגדל את הילד/ים לבד נתקל בקשיים רבים ולעיתים "כפולים" מקשייו של זוג הורים. חלק מהקשיים קשורים לעומס טבעי (ללא שותף לנטל) שמחייב דרכי התמודדות חדשות, הכרה במגבלות, ויצירתיות במציאת פתרונות הולמים. יחד עם זאת, מתעוררות בעיות פסיכולוגיות שיכלו אולי להיפתר בעזרת ההורה השני - אם היה קשר זוגי. לכן, הדרכת הורים טובה, מקצועית וחמה, יכולה לספק לפרק זמן מוגבל תחושה של "יש שותף" ו"אני לא לבד במערכה". חוויה כזאת, כאשר היא מתרחשת במסגרת הדרכתית או טיפולית תקינה על פי כללי האתיקה המקצועיים, יכולה להיות חוויה תומכת מאוד להורה היחיד, חוויה בונה, וחוויה משחררת מחרדה.

מעבר לחוויה, הדרכת ההורה היחיד מספקת לו כלים ייחודיים, לעיתים דומים ולעיתים שונים מאלה שיש לשני הורים. למשל, ההורה היחיד, צריך ללמוד "לדלג" בגמישות ממצב של קרבה, חמימות ורכות למצב של יצירת גבול ואף הפעלת סמכות. אמנם, גם בתוך הורות זוגית כל הורה מפתח (או צריך לפתח) יכולות מגוונות של תפקוד רגשי, אבל במצב של ההורה היחיד נדרשת רמה גבוהה יותר של מיומנויות אישיות כאלה. יתר על כן, חשוב שההורה היחיד ידע לזהות מתי הוא מפצה את הילד על חוסר הורה ומתי הוא מעניק לילד חום ואהבה. ההורה היחיד צריך להבין היטב את היתרונות והחסרונות של הסיטואציות, להיות ערני, מודע ופתוח, ולהגיב לאורך השנים באופן מותאם לילד, לשאלותיו ולצרכיו המיוחדים. לדוגמה, כיצד ירגיש ילד במשפחה חד הורית ביטחון עצמי במפגש עם דמויות מהמין השני של ההורה?

הדרכת הורים ממוקדת בילד, בצרכיו, בעולמו הרגשי ובבעיותיו. בהדרכת הורים נוצר דיאלוג בין מטפל להורים, דיאלוג שמקדם ומשפר את היחסים בין ההורים. התוצר של התהליך הזה הוא דיאלוג עמוק ורגיש בין ההורים ובין ילדם, כזה שמאפשר להם להבין היטב את הילד וצרכיו ולהתמודד בצורה הולמת עם הילד ובעיותיו.

ד"ר רוני עופר הוא פסיכולוג קליני בכיר ומנהל מכון עופר.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום