כירופרקטיקה: טיפול נפשי בילדים

(0)
לדרג

ילדים רבים מצויים במתח שמשפיע על בריאותם הנפשית והגופנית. טיפול במגע שפועל על מערכת העצבים מקדם בריאות וריפוי עצמי

מאת: ד"ר עודד מץ

הילדים כיום נתונים במתחים ולחצים שלא היו בעבר. יש לכך השלכות עמוקות על הבריאות ועל איכות החיים שלהם, לטווח הקרוב והרחוק. נכון, את העולם שמסביבנו לא נוכל לשנות, אך בעזרת גישה טיפולית-נוירולוגית חדשנית ניתן להחזיר את הגוף לניהול רגוע, מדויק ובריא. הסיבות לעלייה במתח אצל ילדים נעוצות בשינוי באורח החיים בעשורים האחרונים. קצב החיים וקצב האירועים שמסביב עלה בצורה דרמטית. הצורך לעבוד סביב השעון מביא לכך שנוכחותם בבית של ההורים מעטה. כשהם בבית, הם בלחץ להספיק הכול ואין זמן להתפנות אל הילדים מבחינה גופנית ורגשית, או כפי שזה נקרא כיום - אין "זמן איכות".

הילדים עצמם מוצפים בגירויים שלא היו בעבר: טלוויזיה, מחשב, אינטרנט, טלפון נייד. המון אינפורמציה שאי אפשר להכיל את כולה. הם נחשפים לאלימות בטלוויזיה, משחקי המחשב, אך גם בבית הספר. הילדים לא יוצאים מהבית אל המרחב והאוויר הצח, הם ממעטים להפעיל את הגוף, ולמתח שנצבר באופן טבעי בגוף אין הזדמנות להשתחרר, אלא להוסיף ולהיאגר. אין מפגשים חברתיים כמו שהיו "פעם" בגינה, במגרשים, במשחקי המחבואים.

ילדים במתח

המתח המצטבר הזה הופך למתח שדרכו מפעיל המוח את מערכותיו השונות. בעצם, המוח חווה את החיים כשדה קרב ופועל בהתאם. יש לכך מספר השלכות: מבחינה נפשית - עצבנות יתר, רגזנות, כעס, חוסר שקט. אלה הן דרכים טבעיות של הגוף לפרוק את המתחים הללו. מכאן מתפתחות התופעות שהופכות לדיאגנוזות רפואיות, כמו היפראקטיביות, בעיות קשב וריכוז, חרדות ופחדים, ליקויי שינה ועוד. מבחינה גופנית - המוח מתרגם את המתח של הילד למתח בשרירים ובמפרקים ולמתח בעמוד השדרה. התוצאה המשמעותית ביותר ממתח גופני זה היא התפתחות של יציבה לקויה. יציבה לקויה לאורך זמן היא הגורם, בהא הידיעה, להתפתחות של שינויים ניווניים בחוליות עמוד השדרה (ספונדילוזיס), לשחיקה של הדיסקים ולפריצות דיסק.

המוח שנמצא בסטרס (stress) קבוע מפעיל את המערכות הפנימיות בצורה שמתאימה למלחמה ולא לרוגע. המחקר הרפואי כיום קובע חד משמעית שהסטרס הוא גורם מרכזי בהתפתחות בעיות נשימה (אסטמה וברונכיט), בעיות עור, בעיות עיכול (רגישויות, עצירויות) וחולשה של מערכת החיסון. הוא אחראי גם להתפתחותן של בעיות לב וכלי דם, בעיות הורמונליות, ובעיות נפשיות.

אם כן, ללא ספק, המתח לא תורם לבריאות ילידנו. אך איך אפשר לשנות את העולם שבו אנו חיים? ברור שאי אפשר, אך ניתן לשנות את הדרך שבה רואים הילדים את אותו עולם ומתרגמים אותו פנימה לתוך גופם.

גישה ישירה אל מערכת העצבים

בעשרים השנים האחרונות פותחה גישה טיפולית כירופרקטית בשם Network Spinal Analysis - NSA על ידי ד"ר דונלד אפשטיין בקולורדו שבארה"ב. ייחודה הוא בגישה ישירה למערכת העצבים המרכזית. הטיפול ידני ומכוון לחוט השדרה, בצמתים נוירולוגיים מדויקים ביותר.

בזמן הטיפול הילד שוכב על הבטן, הוא מרגיש שנשימתו הופכת קלה ומלאה, הוא חש בתנועה עדינה בגופו, שמתפתחת בהדרגה לתנועות לכל אורך עמוד השדרה. הגוף למעשה משחרר את עצמו ומעצב את עצמו מחדש: הנשימה הופכת פתוחה, היציבה מזדקפת, הילד הופך רגוע יותר, נפתח להוריו לחבריו, מוותר על פחדיו וחרדותיו. בעיות במערכות פנימיות כמו מערכת העיכול, הנשימה, העור, החיסון והמערכת ההורמונלית משתפרות. כיוון שמדובר כאן בגישה מאוד עמוקה למערכת העצבים ולשינוי דפוסים נוירולוגיים, ניתן לעזור ולקדם אף ילדים אוטיסטים, ילדים עם בעיות התפתחות, CP, ושיתוקים ברמות שונות.

ניתן לראות את התהליך הטיפולי של NSA כתהליך אתחול לדיסק הקשיח של המחשב, והסיבה להצהרה כזאת היא שבמהלך הטיפולים מתרחש השיפור בכל ארבעת מרכיבי הבריאות כפי שמגדיר אותה כיום ארגון הבריאות העולמי: שיפור בבריאות הגופנית - בכאבים, ובמחלות; שיפור בבריאות הנפשית - בדימוי העצמי, במתח, בדיכאון וכדומה; שיפור בהתמודדות מול מצבי הסטרס בחיים; שיפור בהנאה מהחיים, בשמחת החיים, ובהרגשה שממצים את החיים ולא מחמיצים אותם.

הגוף מרפא את עצמו

מחקר שנערך בבית הספר לרפואה אירווין בקליפורניה והקיף 2,818 מטופלים במרפאות המטפלות בגישת Network ברחבי העולם, מצא ש-76% מהמטופלים חוו שיפור משמעותי בכל הקטגוריות שנבדקו. יתרה מזאת, השיפור נמשך ללא הפסקה, וללא גבול עליון, במשך כל שלוש שנות המחקר.

הייחוד בעבודה זו היא שהגוף משחרר את עצמו ולומד לעבוד אחרת - המטופל למעשה מרפא את עצמו! כל מה שנחוץ לשם כך הוא מגע מדויק של הד"ר לכירופרקטיקה בנקודות האתחול של מערכת העצבים והשאר נעשה מאליו, על פי ה"תוכנה" האישית של כל אחד.

מסתבר שכל הכלים להחלמה קיימים בתוכנו, ובדרך כלל אין צורך בהתערבות רפואית ותרופתית. זו גם הסיבה לכך שהשינוי נשמר, שהרי הוא נלמד ונשאר במערכת העצבים. משהוסרו ההפרעות להתפתחותו, יכול הילד לממש את הפוטנציאל האמיתי שלו.

ד"ר עודד מץ הוא כירופרקט.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום בריאות הגב על ידי דוקטור לכירופרקטיקה
פורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום