גלולות למניעת הריון: מיתוסים ואמת

(0)
לדרג

הגלולות הן מאמצעי המניעה הנפוצים ביותר, אך סקר חדש מלמד שנשים יודעות עליהן פחות מדי ממה שיודע הגניקולוג שלהן

מאת: מערכת zap doctors

מה נשים בישראל יודעות על הגלולה למניעת הריון? מסקר שערכה חברת תרופות עולה שהן יודעות עליה הרבה פחות ממה שיודע הרופא, ואולי בגלל זה אינן מפיקות ממנה את מרב התועלת. חברת התרופות "דקסון", המשווקת את גלולת "פמינט", בשיתוף פרופ' זיידמן, יו"ר החברה הישראלית לאמצעי מניעה ובריאות מינית, ערכו סקר בקרב כ-500 צעירות בגילאי 35-18 ובקרב כ-180 גניקולוגים מרחבי הארץ, במטרה ללמוד על התפישות והמיתוסים הרווחים בקרב נשים הנוטלות גלולות. מתוך הסקר עולה כי קיים פער ניכר בין הידע הקיים בקרב הרופאים לבין הידע הקיים בקרב הנשים לגבי הגלולות למניעת הריון. לפניכם השאלות והתשובות - של הנשים ושל הגניקולוגים, בתוספת של כמה הבהרות.

האם גלולות נגד הריון גורמות להשמנה?

64% מהצעירות חושבות שהגלולות "משמינות" ו-23% מהרופאים טוענים שאין קשר בין הגלולות לעלייה במשקל, לעומת 50% המרופאים שסבורים שקיימת עלייה קלה חולפת. מחקרים רבים מראים שאין קשר בין נטילת גלולות במינון נמוך הנמצאות כיום בשימוש לבין עלייה במשקל. עם זאת, חלק מהנשים יחוו עלייה קלה וזמנית במשקלן בשל עצירת נוזלים, תופעה אופיינית להתחלת השימוש בגלולות אשר חולפת בהדרגה.

האם הגלולות מעלות את הסיכון לסרטן?

25% מהנשים חושבות שגלולות למניעת הריון מעלות את הסיכוי לסרטן השד, השחלות והרחם, לעומת 99% מהרופאים הסבורים שאין כל סכנה למחלות סרטניות עם נטילת הגלולה. מחקרים אפידמיולוגים הראו בעבר עלייה קטנה וקצרת טווח בסיכון המוחלט לסרטן שד בקרב נשים שנטלו גלולות. מחקרים חדשים לא מצאו עלייה בסיכון לסרטן שד, כאשר נבדקו גלולות שמקובלות כיום בשימוש ומכילות מינונים נמוכים של אסטרוגנים. מאחר שנטילת גלולות מפחיתה בשיעור ניכר (כ-50%) ולמשך זמן ממושך (לפחות 15 שנה) את השכיחות של סרטן השחלות ורירית הרחם, הרי שעל פי מחקרים עדכניים נמצא שנטילת גלולות מפחיתה באופן כולל ובשיעור משמעותי את הסיכוי לחלות בסרטן.

האם שימוש בגלולות יפגע בסיכוי להרות בעתיד?

36% מהנשים חושבות שנטילת גלולות פוגעת בהריון עתידי, לעומת 99% מהרופאים שסבורים שהגלולות אינן פוגעות בהריון עתידי; 74% מתוכם חושבים שהגלולות דווקא מסייעות לשמירה על הסיכוי להרות בעתיד. ללא קשר למשך השימוש, הגלולות עשויות למנוע היווצרות ציסטות בשחלות ושרירנים ברחם, ובכך להגן על אברי הרבייה. אצל רוב הנשים הפריון חוזר מיד עם הפסקת נטילת הגלולה, ולכן חשוב לא להפסיק לקחת גלולות ללא שימוש באמצעי מניעה יעיל אחר.

האם חשוב לא ליטול יותר מ-21 גלולות ברצף?

38% מהנשים חושבות שלא ניתן לקחת יותר מ-21 גלולות ברצף, לעומת 96% מהרופאים שחושבים שמותר. לאחרונה הוכח בשורה של מחקרים מקיפים כי אין שום מניעה רפואית לקחת גלולות מידי יום ברצף שנמשך שבועות רבים, ובכך להפחית את תופעות הלוואי שמאפיינות את ימי הווסת ואת התקופה שלפני הווסת.

האם נטילת גלולות למשך תקופה ארוכה מסוכנת?

55% מקרב הנשים חושבות שיש "לנקות" את הגוף לאחר נטילה ממושכת, לעומת 94% מהרופאים שטוענים שאין שום הצדקה רפואית להפסיק את נטילת הגלולות על מנת "לנקות" את הגוף. יש לזכור שהפסקה בנטילת הגלולות היא סיבה שכיחה להריונות לא מתוכננים, זאת מאחר שאפשר להרות מיד לאחר הפסקת נטילת הגלולות. כמו כן, התחלה של נטילת הגלולות כרוכה לעתים בתקופת הסתגלות מחדש לתופעות הלוואי של הגלולות, כמו הכתמות, גודש בשדיים, בחילות וכאבי ראש. היעילות של הגלולות לא פוחתת עם הזמן ואפשר לקחת גלולות בבטחה מגיל ההתבגרות ועד גיל המעבר על פי ההנחיות הרפואיות.

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום