ניתוחי הרזייה להצלחה בפוריות

(0)
לדרג

ירידה לצורך עלייה: מחקרים חדשים מוכיחים כי ניתוחי הרזיה מגדילים את סיכויי ההצלחה של הפריה חוץ גופית

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

מחקרים חדשים אשר בדקו את הקשר בין ניתוחים בריאטריים בנשים לבין הצלחת הפריה חוץ גופית, מראים שלנשים במשקל תקין אחרי הניתוח הבריאטרי יש סיכוי גבוה יותר להרות. שני המחקרים הוצגו החודש בסן פרנסיסקו, בכינוס השנתי ה-64 לרפואת פריון בארה"ב.

ממצאים ראשוניים ממחקר שנערך על ידי ד"ר בת' לבקובסקי מאוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס, מלמדים שהניתוח הבריאטרי עשוי לשפר את יכולתן של נשים להיכנס להריון באמצעות הפריית מבחנה. לפי מחקר אחר, שנערך על ידי ד"ר אלכס פולוסקי מהקולג' לרפואה אלברט איינשטיין בברונקס, ניו יורק, הרמה של הורמוני הרבייה יורדת אצל נשים שמנות, ושבה ועולה כחצי שנה לאחר ניתוח ההרזיה.

"מחקרים הראו שטיפולי פוריות מצליחים פחות אצל נשים הסובלות מעודף משקל, והן נזקקות למינונים גבוהים של תרופות כדי לבייץ. בנוסף, שיעור ההפלות שלהן גבוה יותר", מציינת ד"ר לבקובסקי. "לכן מרכזים רפואיים ממליצים לנשים בעלות עודף משקל לרדת במשקל לפני טיפולי פוריות".

הריון לאחר הניתוח הבריאטרי

הצוות של ד"ר לבקובסקי סקר את הרקע הרפואי של חמש נשים שמנות שעברו ניתוחים בריאטריים ולאחריהם הפריית מבחנה. כיום, שלוש מהנשים הן אימהות לתינוקות בריאים, אומרת לבקובסקי, והשתיים הנוספות בהריון. כל חמש הנשים לא הצליחו להיכנס להריון שנתיים עד עשר שנים לפני הניתוח. בעוד ששלוש מתוכן נכנסו להריון לאחר מחזור הטיפולים הראשון, שתי הנשים האחרות עברו שלושה מחזורי טיפולים לפני שנכנסו להריון. למרות תוצאות אלה, מדגישה ד"ר לבקובסקי, יש לערוך מחקרים נוספים לפני שנוכל להמליץ בוודאות על ניתוח בריאטרי לטיפול בבעיות פוריות.

"השמנת יתר גורמת לירידה בפוריות אצל נשים, בין אם המחזור שלהן סדיר או לא", אומר ד"ר פולוסקי. "עם זאת, ירידה במשקל מסדירה את בעיית הפוריות בצורה חלקית בלבד, ואנחנו לא יודעים מדוע". הצוות של ד"ר פולונסקי בדק שבע נשים שמנות בעלות מסת גוף ממוצעת של 49, שמסת הגוף שלהן ירדה חצי שנה לאחר הניתוח הבריאטרי ל-37 בממוצע. מולן נבדקו 36 נשים לא פוריות בעלות שחלות נורמליות.

בתחילת המחקר התגלו אצל הנשים השמנות כמויות נמוכות משמעותית של הורמון מגרה זקיק (FSH) ואינהיבין B (הורמון הקיים בשחלה) יחסית לנשים במשקל הנורמלי. הירידה של 25% בממוצע במשקלן סייעה לשחזור רמות ההורמון מגרה הזקיק, אבל לא של האינהיבין B.

דיאטות מתונות ומאוזנות

ניתוח להרזיה עשוי לשפר את המצב הבריאותי וגם את רמת הפוריות של אישה עם השמנה קיצונית. בכל מקרה, כדאי לבצע מאמצים להפחתת המשקל הרבה לפני הכניסה להריון. אין צורך ללכת ולהרעיב את עצמכן לפני ההיריון, אבל כדאי מאד לסגל הרגלי תזונה נכונים ולרדת במשקל עוד לפני הכניסה להריון. דיאטות "כאסח" אינן מומלצות, אלא רק דיאטות מתונות ומאוזנות. חשיבותו של המשקל התקין במהלך ההריון היא עבור האם והתינוק שבדרך. דיאטות לא מאוזנות במהלך ההריון עלולות להיות מסוכנות לא רק לאם, אלא גם לעובר ולפגוע בהתפתחותו. האחריות אם כן היא לא רק לגופנו אלא גם לבריאותו של התינוק שבדרך".

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית, מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר
פורום פריון האישה והפריה חוץ גופית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום