כאב גב תחתון: סוגי טיפול

(1)
לדרג

כאב גב תחתון הוא שכיח במיוחד. אפשר לטפל בו בדרך השמרנית שכוללת פיזיותרפיה, מנוחה וסבלנות, או באמצעות ניתוח

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2306890 (מספר מקשר)

הנה שתי עובדות מטרידות לגבי כאב גב תחתון: הראשונה, כאב גב תחתון הוא הסיבה השנייה בשכיחותה לפנייה לרופא בעולם המערבי. השנייה, מעריכים כי כ-80% מהאוכלוסייה בעולם המערבי תסבול בשלב מסוים במהלך החיים מכאב גב תחתון.

הנה עובדה אחת מעודדת: כ-80% מכאבי הגב יחלפו תוך חודש, ועוד כ-10% נוספים יחלפו בחודשיים הראשונים להתקף, כך שמדובר בבעיה שכיחה, אך בדרך כלל פתירה מעצמה תוך פרק זמן קצר יחסית.

מונחי יסוד

עמוד השדרה מורכב מ-24 חוליות ניידות, חמש מתוכן הן חוליות מותניות. החוליות מסודרות בצורה שבה כל חוליה מונחת על זו שמתחתיה כמו מגדל קוביות, כשבין כל שתי חוליות מפריד בולם זעזועים בצורת סופגניה, הנקרא דיסק.

הדיסק מורכב משני חלקיים עיקריים - מעטפת חיצונית קשיחה וחלק פנימי רך יותר ובעל מרקם ספוגי. בקע דיסקלי או "פריצת דיסק" הוא מצב שבו תכולת הדיסק פורצת את המעטפת ונמצאת בחלל הנקרא תעלת השדרה.

תעלת השדרה היא מעין צינור קשיח (עשוי מעצם) הנמשך מבסיס הגולגולת ועד לעצם הזנב, המכיל בתוכו צינור רך שנקרא חוט השדרה.

חוט השדרה מתפצל בין כל שתי חוליות לענף ימני ולענף שמאלי (הקרויים שורשים). כל עוד אין לחץ על חוט השדרה או על השורשים - אין כאב.

כשנוצר לחץ על חוט השדרה או על השורשים, נוצרת תחושה של כאב בהתאם למיקום הלחץ (כאב גב, כאב ברגל ימין, ברגל שמאל או בשתיהן). כאשר הלחץ קל, הכאב קל. ככל שהלחץ גובר, בדרך כלל גם הכאב גובר, ולעיתים יהיה מלווה בתופעות נוספות כמו רדימות, עקצוצים, חולשה בגפיים.

הסיבות לכאב הגב הן רבות ומגוונות ומשתנות בהתאם לגיל. קיימות שתי סיבות עיקריות לכאב גב בכל גיל: כאב מכני/שרירי וכאב עצבי. כאב מכני נובע מעומס יתר על שרירים, רצועות, ומפרקי עמוד השדרה והוא הסיבה השכיחה לכאב גב תחתון בכל גיל. כאב גב עצבי נובע מלחץ על חוט השדרה או על שורשי העצבים והסיבות להופעתו משתנה בהתאם לגיל. אצל אנשים צעירים, בגילאים 40-20, אותו לחץ עצבי נוצר בדרך כלל על ידי בקע דיסקלי. אצל אנשים מבוגרים יותר, בדרך כלל בגילאים 50 ומעלה, הלחץ העצבי הוא בדרך כלל תוצאה של שילוב מספר גורמים שחוברים יחד לאורך השנים ומצרים בהדרגה את תעלת השדרה. תופעה זו נקראת היצרות של תעלת השדרה.

איך מאבחנים?

בקע דיסקלי מאופיין בהופעה פתאומית יחסית של כאב גב תחתון המלווה בכאב או בתחושה של עקצוצים או רדימות באחת הרגליים או בשתיהן. הכאב יכול להופיע כתוצאה ממאמץ חד פעמי מוגזם (כמו הרמת משקל כבד מדי) או כתוצאה של עומס מצטבר שהגיע ל"נקודת הרתיחה" ואז נגרם אותו בקע.

הטיפול הראשוני בכאב מסוג זה, בהנחה שבדיקת הרופא אינה מוצאת ממצא אובייקטיבי מעורר דאגה כמו חולשה של רגל, הוא זהה לטיפול בכאב גב מכני/שרירי. הטיפול כולל מנוחה קצרה (יום-יומיים), משככי כאב, חימום מקומי, עיסוי, פיזיותרפיה וחזרה הדרגתית לפעילות מלאה. כפי שכבר אמרנו בפתיחה, אצל הרוב המכריע של האנשים הכאב יחלוף מעצמו.

אצל אותם אנשים שטיפול מסוג זה לא מועיל להם תוך פרק זמן של כחודש, השלב הבא יהיה בדיקת הדמיה של עמוד השדרה על מנת לאבחן במדויק את מקור הכאב (מדובר בבדיקת סי.טי).

היצרות התעלה תתאפיין לרוב בסיפור של כאב ממושך בגב התחתון בעוצמה הולכת וגוברת, עם הקרנה של כאב, או עקצוצים ברגליים. הכאב בדרך כלל מחמיר בהליכה ומוקל בישיבה. גם כאן, לאחר ניסיון טיפול שמרני קצר, השלב הבא יהיה בדיקת הדמיה של עמוד השדרה.

איך מטפלים?

אם הכאב לא חלף ובוצעה אבחנה של בקע דיסקלי, הטיפול השמרני הוא דרך הטיפול הראשונה. טיפול שמרני כולל משככי כאב, הפחתת מאמצים גופניים, פיזיותרפיה, רפואה אלטרנטיבית על כל גווניה, וטיפולים בהזרקות סטרואידים לתעלת השדרה המותנית במרפאת כאב.

אצל מיעוט האנשים שטיפול שמרני וזמן לא פתרו את הבעיה, או אצל אלה שאובחנו כסובלים מחולשה שרירית ברגליים או מהפרעות בשליטה על הסוגרים - נשקלת האופציה הניתוחית שאותה נפרט בהמשך.

כאשר מקור הכאב הוא היצרות של תעלת השדרה, אזי לטיפול השמרני יש תפקיד מאד מוגבל. טיפול שמרני הכולל פיזיותרפיה עשוי לעזור בחלק מהתלונות על כאב הגב, אולם אין לטיפול כזה יכולת להשפיע על ההקרנה לרגליים ועל הקושי בהליכה.

לכן, במצבים של היצרות של תעלת השדרה, הטיפול העיקרי הוא ניתוחי. חשוב לזכור כי כמו בהרבה בעיות אורתופדיות, הטיפול הניתוחי הוא אפשרות ולא חובה, כי מדובר בניתוח שנועד לשפר את יכולת התפקוד ואיכות החיים ולא בתיקון מצב המאיים על הבריאות.

הטיפול הניתוחי

הטיפול הניתוחי במצב של בקע דיסקלי הוא פשוט יחסית, עם החלמה מהירה וסיכוי מצוין לחזרה לתפקוד מלא. בניתוח אנחנו משאירים את רוב הדיסק במקומו ומסירים את אותו חלק מתכולת הדיסק שפרץ את המעטפת ולוחץ על חוט השדרה או על השורשים. אשפוז אחר ניתוח כזה הוא נמשך 24-12 שעות, שלאחריהן משתחררים הביתה. ההקלה היא בדרך כלל מיידית. חזרה לתפקוד רגיל אורכת כחודש וחזרה לפעילות ספורטיבית היא הדרגתית לאורך מספר חודשים.

חשוב לדעת כי בטווח הארוך היעילות של טיפול ניתוחי ושל טיפול שמרני בבקע דיסקלי משתוות כעבור כחמש שנים מתחילת הכאב. אולם, טיפול ניתוחי מקצר בצורה משמעותית את משך הסבל עד להקלה בכאב, ועל כן במצבים שבהם טיפול שמרני ממושך ומגוון אינו פותר את הבעיה, מומלץ לשקול טיפול ניתוחי. במצבים שבהם הדיסק גרם לחולשת שרירים בגפיים, לא ממתינים לשיפור בטיפול שמרני אלא מעדיפים לנתח בהקדם.

הטכניקות הניתוחיות לכריתת הדיסק שונות לעיתים בנוגע לחתך העורי (שמבוצע בשיטה רגילה או שיטה זעיר-פולשנית), אך זהות באופן הניתוח בתוך תעלת השדרה, ועד היום לא הוכחה עדיפותה של שיטה אחת על פני האחרת.

הטיפול הניתוחי בהיצרות תעלת השדרה מורכב מהרחבת התעלה ולעיתים מלווה בקיבוע של החוליות. כאן מדובר בהחלמה ממושכת והדרגתית יותר שבסופה תביא לשיפור ניכר בתפקוד היום-יומי ובאיכות החיים אצל רוב האנשים. גם כאן ניתן להשיג את המטרה בטכניקה סטנדרטית או זעיר-פולשנית עם תוצאות דומות.

כמו בכל טיפול רפואי, גם בניתוחי עמוד השדרה חשוב לזכור כי אין 100% הצלחה וייתכנו סיבוכים או מצב של הטבה חלקית בכאב ובתפקוד ללא סיבוכים. מצבים אלו אינם שכיחים וברובם ניתנים לפתרון.

ד"ר אורי קינן הוא מומחה לכירורגיה אורתופדית וניתוחי עמוד השדרה.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה בשיתוף מדיקס.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום