מסלול עוקף סרטן

(0)
לדרג

מקרי סרטן רבים ניתנים למניעה על-ידי תזונה נכונה, פעילות גופנית והימנעות מהשמנה. כך תוכלו להיראות ולהרגיש טוב יותר

מאת: מערכת zap doctors

יותר מ-7 מיליון בני אדם מתים מסרטן בכל שנה ברחבי העולם וכ-11 מיליון מקרים חדשים מאובחנים מדי שנה. על פי התחזית המבוססת על המצב הקיים כיום בשנת 2020 יאובחנו כ-15 מיליון מקרים חדשים של סרטן מדי שנה, וכ- 12 מיליון איש ימותו מהמחלה. במקביל, שכיחות עודף משקל והשמנה עולה באופן דרמטי בקרב מבוגרים וילדים ברחבי העולם. על פי ארגון הבריאות העולמי - מליארד מבוגרים סובלים מעודף משקל ולפחות כ-300 מיליון מהם נחשבים שמנים. על פי הערכה אחד מכל 10 בני נוער סובל מעודף משקל. מתוכם, 30-45 מיליון מסווגים כשמנים, כלומר כ-2-3% מכלל ילדי העולם בגילאי 5-17.

הנתונים בישראל דומים: ממחקר שפורסם לאחרונה, שביצע ד"ר יאיר בן דוד מבית החולים סורוקה, נמצא כי בין 20% ל-30% מבני 6 ו-10 בישראל נמצאים בעודף משקל או השמנה. מחקרים מראים כי הסיכון גבוה לכך שיהפכו למבוגרים שמנים.

משקל מגדיל סיכון

חוקרי הקרן העולמית לחקר הסרטן (ה-WCRF 2007) מעריכים כי 30-40% ממקרי הסרטן, או בהקבלה 3 עד 4 מיליון מקרי סרטן חדשים מדי שנה ניתנים למניעה על-ידי תזונה מתאימה, פעילות גופנית סדירה והימנעות מהשמנה.

ממחקרים שונים עולה כי ככל שעודף המשקל גבוה יותר, כך גדל הסיכון. כך למשל, על כל תוספת של 5 נקודות ב-BMI (משקל/גובה במטרים בריבוע), הסיכון לחלות בסרטן הכליה מוכפל, והסיכוי לפתח סרטן הרחם עולה פי 1.5. כ-25% ממקרי סרטן הכליה, וכ 39% מסרטן הרחם, נובעים מהשמנה. 11% ממקרי סרטן המעי הגס ו-9% ממקרי סרטן השד נובעים מהשמנת יתר.

אנשים פסיבים

עם השנים חלה התדרדרות במאזן האנרגיה של האוכלוסיה. הסיבות לכך משולבות: הנוחות והקלות בהשגת מזון עתיר קלוריות אך דל באיכויותיו התזונתית, עליית שיעור העיסוקים שאינם מחייבים פעילות גופנית, פיתוח מכשירים החוסכים כוח-אדם, בידור המתבסס על צפייה פסיבית במסך; כל אלה מביאים לכך שאנשים שורפים פחות אנרגיה במהלך יום רגיל שלהם.

"על מנת להקנות הרגלי חיים נכונים, היעד הוא ילדים", אומרת מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן. "אולם כדי להשפיע עליהם, על המבוגרים לתת דוגמה נכונה. הורים או קובעי מדיניות, האחראים על מקורות האוכל ועל היקף הפעילות הגופנית הנדרשת בחיי היום יום של הילדים, צריכים להתנהג בהתאם ולעודד אכילת מזונות בריאים כגון פירות וירקות, בשר שאינו מעובד ודגנים מלאים, ובמקביל לעודד פעילות אקטיבית. בילדים עדיין קיים חלון ההזדמנויות לנקיטת פעולה דחופה כדי להקטין את שיעור החולים בעתיד".

שינוי התנהגותי

בארגון הסרטן הבינלאומי מדגישים כי הפעילות צריכה להתרחש אצל הפרט, משקי-הבית והקהילה, אך לא פחות בקרב קובעי המדיניות ברמה הלאומית והבינלאומית. היא מצריכה מעורבות ושיתוף פעולה מפוליטיקאים, מחנכים, מהתעשייה ומהמדיה. "חשוב לפעול לקידום מדיניות שתביא לשינויים סביבתיים שיקלו על האנשים לבחור באופציות הבריאותיות במקום מגוריהם, בעבודה, באזורי המשחקים. לשינויים כאלה, תפקיד חשוב בתמיכה בהיווצרות שינוי התנהגותי ובקידום שינוי התנהגותי ארוך טווח", נמסר בהודעה שהוציא ה-UICC.

ההמלצות המעשיות:

^^תזונה^^

הגבילו את צריכת המזון עתיר הקלוריות, והמנעו משתיית משקאות ממותקים.

בססו את התזונה בעיקר על ירקות, פירות ודגנים מלאים.

הגבילו צריכת בשר אדום, והימנעו מאכילת בשר מעובד (גורמי סיכון לסרטן המעי הגס). נמצא גם כי הגבלת צריכת בשר אדום ומעובד, עשויה להפחית את הסיכון לחזרת המחלה בקרב מחלימים מסרטן.

הגבילו צריכת מזון מלוח וכזה המעובד באמצעות מלח.

הגבילו שתיית אלכוהול - לגבר עד 2 מנות ליום, לאישה מקסימום מנה אחת ליום. על פי מחקרים, 3.6% ממקרי הסרטן בעולם קשורים לצריכת אלכוהול, ו-3.5% מכל מקרי המוות מסרטן נובעים משתיית אלכוהול.

^^פעילות גופנית^^

באופן כללי מומלץ למבוגרים לבצע 30 דקות או יותר של פעילות גופנית מתונה או נמרצת ליום. לילדים - 60 דקות או יותר של פעילות פיזית מתונה או נמרצת ליום. במקביל, רצוי להגביל פעילות פסיבית כגון צפייה בטלוויזיה או עיסוק ממושך במשחקי מחשב.

לאתר האגודה למלחמה בסרטן - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן השד
פורום חוסן - תמיכה לחולי סרטן ובני משפחותיהם
פורום אימון, כושר גופני ותזונה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום