קמטים: סוגים ודרכי טיפול

(2)
לדרג

קמטי הפנים נחלקים לשני סוגים: קמטי הבעה פעילים וקמטים יציבים שנוצרים מגרביטציה. חומרי מילוי וטיפולים נוספים פועלים להעלמתם

מאת: ~~ד"ר דין עד אל~~

מכירים את אלה הגאים בכל קמטוט וטוענים כי הרוויחו כל אחד מהם ביושר? כתבה זו אינה מיועדת להם. המלחמה בקמטים הייתה ידועה עוד במצרים הקדומה, שם התגלה מתכון להסרת קמטים בן 3,600 שנה, שעל פיו מערבבים קטורת כתושה, שעווה, שמן טרי וגרגירי ברושים עם עיסת חלב, ומורחים את המשחה על הפנים. בחיפוש אחרי סוד נעורי נצח ועם העלייה בתוחלת החיים, הרפואה האסתטית מייצרת טכניקות חדשניות המסייעות במלחמת האנטי אייג'ינג.

כיצד נוצרים קמטים ולמה?

קמטים נוצרים כתוצאה מהידלדלותם הבלתי נמנעת של תאי אלסטין, שומן וקולגן בעור. החומרים הללו משמשים כתומכים בתאי העור ואחראים לגמישותו. הופעת קמטים היא תהליך בלתי נמנע, והחל מגיל 25 ואילך העור הופך רפוי. במקביל, הפנים מתחילים להראות סימנים ותוצאות של תזוזות השרירים בהם. הרקמה הבסיסית השומרת על מראה צעיר וחיוני של העור מתחילה להיפגם, תוך השארת קווי צחוק וקמטים באזורים שבהם תנועת השרירים מתרחשת.

גורמים סביבתיים המעוררים יצירת קמטים וחריצים אחרים בפנים, כגון זיהום, יובש וקרינת השמש, מותירים את העור מחוספס וגורמים לו לאבד מגמישותו. חשיפה מוגזמת לשמש היא הגורם העיקרי להיווצרותם של קמטים, בנוסף להזדקנות. הקרינה האולטרא סגולה אחראית למרבית מהסימנים הגלויים לעין של ההזדקנות, ובהם קמטים. עישון הוא גורם מרכזי נוסף להיווצרותם של קמטים ולהאצת הזדקנות העור בשיעור משמעותי. העישון מפחית את זרימת הדם לעור ומקטין את שיעור יצירת התאים החדשים ואת יכולתו של הגוף לתקן נזקים הנגרמים לעור. קמטים אחרים עלולים להיווצר בשל הבעת רגשות (צחוק, כעס, פליאה ועוד), וכן כתוצאה ממצבים נפשיים, כגון מתח.

תזונה לקויה (לרבות אכילת מזונות שאינם מכילים מספיק ויטמין E), או הפחתה קיצונית במשקל, עלולות אף הן לגרום להיווצרות קמטים. גורמים נוספים להיווצרות קמטים בטרם עת הם אורח חיים, גנטיקה ואיכות העור.

קמטי הפנים נחלקים לשני סוגים: פעילים ויציבים. הקמטים הפעילים - כמו קמטי הזעף, הדאגה והצחוק - נוצרים כתוצאה מפעילות שרירי הפנים. הקמטים היציבים - כמו הקמטים באזורי האף, השפתיים והסנטר - נוצרים עקב נפילת הפנים. בדרך כלל קמטים פעילים נפוצים יותר בחלקי הפנים שמעל האף. לקמטי הבעה מזריקים חומרי ההרפיה, כגון בוטוקס או דיספורט. חומרים אלה מחלישים את השרירים שגורמים להיווצרות הקמט. לקמטים קבועים מזריקים חומרי מילוי, כך שימלאו את השקע באופן סימטרי ואסתטי.

גם צעירים נלחמים בקמטים

מרבית הפונים לטיפול למילוי קמטים הם נשים וגברים שחצו את גיל 40, שעורם החל לאבד את האלסטיות שלו והשומן התת עורי החל להידלדל. במצב של עור נפול, אפשר שיהיה צורך גם במתיחת פנים או בפילינג. עם זאת, קיימת בשנים האחרונות מגמה הולכת וגוברת של צעירים בשנות ה-30 לחייהם המבקשים לעבור טיפולי הזרקות כדי למנוע העמקת קמטוטים.

לחלק מהחומרים שנועדו להעלים קמטים יש לערוך בדיקת רגישות לפני הטיפול עצמו. לא כל חומר מתאים לכל קמט. יש קמטים דינמיים, שממשיכים להשתנות, ויש קמטים יציבים. יש להתאים את החומר לסוג הקמטים ולמיקומם. יתרה מזו, הפנים ממשיכים להתבגר ולהשתנות גם אחרי ההזרקה, לכן עדיף לפעמים להזריק חומר זמני, כדי לתת מענה למצב החדש. מילוי קמטים אינו מתאים לכל מצב. את קמטוטי הלחיים קשה יותר להסתיר, משום שהם רבים וזעירים מדי. במקרה כזה, כדאי לבחור בפילינג עמוק שמוחק את הקמטים ומעדן אותם.

לא כל רופא שמזריק מילוי שולט בכל חומרי ההזרקה. כדאי להתעניין מראש באיזה חומר הזרקה הרופא משתמש, ללמוד קצת על החומר, ואז להחליט האם הרופא והחומר מתאימים. מומלץ גם לראות טיפולים שהרופא ביצע, לשמוע חוות דעת עליו ולתת עדיפות לדרמטולוג או לכירורג פלסטי.

כיצד מעלימים קמטים פעילים?

אחת האפשרויות הפופולאריות ביותר להעלמת קמטים פעילים מתבצעת באמצעות טיפול בבוטוקס המורכב מרעלן בוטולינום מסוג Aשמוזרק בכמויות זעירות אל סיבי השריר היוצרים את קמטי ההבעה. ההזרקה גורמת לשיתוק השרירים ומפחיתה משמעותית את עומק הקמטים לתקופה של שלושה עד שישה חודשים. הטיפול בבוטוקס קצר, אינו פולשני, מבוצע על ידי רופא פלסטיקאי ואינו מצריך הרדמה.

הטיפול משמש להעלמת קמטי הבעה בעיקר באזור שבין הגבות, במצח ובצדי העיניים. כשהקמטים בין הגבות ובמצח עמוקים מאוד, צריך להשתמש מלבד בבוטוקס או דיספורט, שפועל באופן דומה, גם בחומרים למילוי קמטים.

כיצד מעלימים קמטים יציבים?

לקמטים יציבים משתמשים בחומרי מילוי על בסיס חומצה היאלורונית הקיימת בגופנו באופן טבעי ולכן אין צורך במבחן הזרקה לפני הטיפול. חומרי המילוי מוחדרים לשכבה התת עורית בהזרקה ונספגים בגוף במשך הזמן, כך שיש לחזור עליהם. המילוי נעשה באלחוש מקומי והתוצאות מידיות .הטיפול מתאים למי שיש לו קמטים בהתהוות, החל מגיל שלושים ואילך. להלן כמה דוגמאות לחומרי מילוי שקיימים היום בשוק.

רסטילן - חומר מילוי טבעי. עם הגיל הולך ופוחת תהליך ייצור החומצה ההיאלורונית בגופנו. הזרקת רסטילן, שמקורו בחומצה ההיאלורונית, ממלאת את אובדן הנפח והלחות בעור. רסטילן נחשב מזה עשר שנים לחומר מילוי הקמטים המוביל בעולם בשל היותו מורכב מחומר טבעי המיוצר בגוף. הוא נספג בעור ללא תופעות לוואי.

רסטילן "מפצה" את הגוף ומשמש בתכונותיו הטבעיות כדי למשוך מים לעור. במהלך הטיפול מזריקים ג'ל קריסטלי שקוף לתוך העור בכמויות קטנטנות באמצעות מחט דקה במיוחד. לרסטילן אפקט מתמשך לעומת מוצרים אחרים, הטיפול קל ומהיר ותוצאותיו מידיות. "רסיטלן טאצ'" מיועד למילוי קמטוטים עדינים וקמטים שטחיים באזורים עדינים, כגון צדי העיניים וקמטוטי עישון בצדי השפתיים או קמטי הבעה.

אוולנס, Evolence - חומר למילוי קמטים מתוצרת ישראל. האוולנס, שדומה לקולגן הטבעי הנמצא בעור, גרם למהפכה בתחום מילוי קמטים. הוא מתאים לכל סוגי הקמטים ומחזיק שנה עד שנה וחצי. האוולנס מתאים למילוי קמטים, שקעים ושפתיים. "אוולנס בריז" הוא פיתוח שנועד למילוי קמטוטים עדינים מעל השפה ובאזור הלחיים. אוולנס מומלץ למטופלים בעלי עבר של רגישות יתר, במיוחד אלרגיות ידועות לקולגן.

רדיאנס - חומר שמיוצר מקולגן מהחי, מחזיק מעמד שנה וחצי עד שנתיים ומתאים למילוי קמטים עמוקים.

מילוי פרלן - חומר מילוי סמיך המורכב מחומצה היאלורונית סינתטית ומיועד לקמטים עמוקים ולמילוי שקעים בלחיים. האפקט נשאר במשך שנה עד שנה וחצי.

דרך נוספת לטשטוש ואף להעלמה של קמטים היא טכניקת הפילינג, שמשמעותה קילוף של שכבות עור חיצוניות. במקומן יתקבל עור פנים חלק, חדש ורענן. קילוף העור יכול להתבצע באופן מכני, כימי או על ידי טיפול בלייזר. קיימים שלושה סוגי פילינג: קל, בינוני ועמוק. ניתן לבחור את עומק הטיפול הרצוי בהתאם לעומק הקמטים, ובהתאם לכך יקבע הצורך בהרדמה כללית או מקומית. שיטה זו מומלצת פחות לבעלי עור כהה או שמן.

במקרה של דלדול משמעותי ברקמות השומן והקולגן, כשהקמטים עמוקים מאוד ונוצר עור עודף, הטיפול הנכון והמתאים ביותר יהיה ניתוח מתיחת פנים. העלמת קמטים בפרוצדורה זו כוללת חיתוך העור, הפרדתו מהשכבות התת עוריות, מתיחה וחיתוך העור העודף. מדובר בהליך המבוצע לרוב תחת הרדמה כללית, ומצריך אחריו ימי אשפוז ספורים. תהליך ההחלמה משתנה בין מטופל למטופל בהתאם ליכולת ההחלמה האינדיווידואלית של כל אחד ואחת, אך ניתן לומר כי תהליך ההחלמה אורך כשבועיים בממוצע.

ד"ר דין עד אל הוא מומחה בכירורגיה פלסטית, המנהל הרפואי של רשת מרפאות "כללית אסתטיקה", ראש המחלקה לכירורגיה פלסטית ויחידת הכוויות במרכז הרפואי רבין מקבוצת "כללית".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום טיפולי בוטוקס
פורום כירורגיה פלסטית ואסתטית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום