כאב בטן: גורמים ודרכי התמודדות

(69)
לדרג

לרוב, כאבי בטן אינם מצריכים התערבות רפואית. הכירו את הגורמים לכאב ואת המצבים שכן מחייבים פנייה לעזרה

מאת: ד"ר מיכאל אוורבוך

כאב בטן הוא תופעה שכיחה, אשר גורמת לרבים מאתנו להתכווץ ולהסתער על ארון התרופות בחיפוש אחר כדורים שיקלו על הכאב. הסיבות לכאב בטן הן מרובות, רובן טריוויאליות ואינן דורשות טיפול מיוחד או השגחה רפואית. כדאי להכיר את הסיבות שגורמות לכאב וכן את דרך התגובה הרצויה להתמודדות עמו.

בכאבי בטן בתקופת ביוץ הכאבים מתרכזים בבטן התחתונה. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים האפשריים לכאבי בטן?

מחלות ויראליות - מחלות כאלה עלולות להתבטא בכאבי בטן מפושטים או בכאבי בטן עם הקאות ושלשולים. לרוב מדובר בהקאות של תוכן הקיבה ושלשול מימי. בכל מחלה ויראלית מעורבות הבטן חולפת תוך ימים בודדים.

בעיות כיב, גירוי הקיבה או הוושט - אלה מתבטאות בדרך כלל בתחושת צריבה או בכאבים שורפים בחלק העליון של הבטן. לרוב, הכאב קשור למזון ולעיתים מלווה בתחושה של צרבת.

בעיות בכיס המרה - הכאבים יהיו לרוב בבטן הימנית העליונה, יופיעו לאחר ארוחות וילוו בבחילה. הכאבים שכיחים אצל אנשים הסובלים מאבני כיס המרה.

הרעלת מזון - מזון מקולקל או מזוהם גורם לכאבי בטן, אשר מלווים בהקאות ולעיתים בחום גבוה. הסימפטומים מופיעים תוך שעות בודדות מרגע אכילת המזון המקולקל.

ריבוי גזים - רגישות למזונות מסוימים או בעיות עיכול עלולות לגרום לריבוי גזים במערכת העיכול. התחושה המופיעה היא של מלאות ונפיחות של הבטן, יחד עם כאבים מפוזרים על פני הבטן כולה.

עווית כליה - כאבים חדים וקשים מאוד, המופיעים מעל אחד המותניים. מקור הכאב הוא בנוכחות אבנים בכליות או בדרכי השתן. כאמור, הכאבים הם חדים, עוצמתם גבוהה והכאב מקרין למפשעה באותו הצד.

דלקות בדרכי השתן - הכאבים מתרכזים בבטן התחתונה ומלווים בכאב או צריבה בעת הטלת השתן. לרוב ישנה תחושה מתמדת של צורך לתת שתן. דלקות בדרכי השתן שכיחות יותר אצל נשים. כאשר הדלקת לא מטופלת כראוי, עלול להתפתח זיהום בכליות.

בעיות גינקולוגיות - חלק מכאבי הבטן נובעים מגירוי של השחלות או הרחם. פעמים רבות מופיעים כאבי בטן בתקופת הביוץ (לרוב אמצע תקופת המחזור) או בתקופה שטרם דימום הווסת. הכאבים מתרכזים בבטן התחתונה וניתן למקמם על סרגל הזמן בהתאם לזמני המחזור של האישה.

 

מחלות ויראליות עלולות להתבטא בכאבי בטן מפושטים. צילום: שאטרסטוק

מה כדאי לעשות שכאב הבטן תוקף?

כמעט תמיד כאבי הבטן חולפים ללא התערבות רפואית מיוחדת, אולם חשוב לפעול על פי מספר כללים בסיסיים:

עם הופעתם של כאבי בטן רצוי להימנע מאכילה למשך מספר שעות, בייחוד אם ישנן גם הקאות. לאחר כשש שעות ניתן לנסות לאכול ארוחה קלה מאוד. יש לשתות נוזלים צלולים בכמויות קטנות ולהימנע מאלכוהול, קפאין ומשקאות מוגזים. תרופות מסוימות הנמכרות ללא מרשם, כגון "גסטרו" או "טאמס", עשויות לסייע במקרי צרבת או כאבים בבטן העליונה. חשוב להימנע ממאכלים רוויי שומן, מטוגנים או מתובלים. במקרה של דלקת בשתן, רצוי להיבדק בהקדם על ידי רופא על מנת להחליט על טיפול אנטיביוטי הולם. כאשר הכאבים נובעים מהרעלת מזון, יש להקפיד על שתייה מספקת ועל טיפול להקלת הכאבים עד חלוף הזעם.

מתי בכל זאת לפנות לסיוע רפואי?

במקרה של נפיחות ותפיחות הבטן מעל יומיים; שלשולים מעל חמישה ימים; אי נוחות בבטן במשך יותר משבוע ימים; שלשולים דמיים או הקאות דמיות; הקאות בלתי פוסקות; כאבי בטן המלווים בחום; כאב בטן פתאומי, חד ובעוצמה חזקה; היעדר פעולת מעיים, בייחוד אם מלווה בהקאות וכאבים; כאבים בעת הטלת שתן, בייחוד אם מופיעים גם חום או צמרמורות; כאבי בטן בזמן הריון או בעת חשד להריון.

ד"ר מיכאל אוורבוך הוא סמנכ"ל ומנהל רפואי בחברת "ביקורופא", חברה פרטית למתן שירותי רפואה ראשונית ודחופה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום