מחלת הסרטן והקשר לדלקת

(0)
לדרג

מחקרים מצביעים על קשר בין פקטור הדלקת למחלת הסרטן ועיכוב ההחלמה ממנה. צמחי מרפא מסוגים רבים גויסו למאבק

מאת: ד"ר שחר לב-ארי

הקשר בין דלקת לסרטן הועלה לראשונה על ידי וירשאו (Virchow), מאבות הפתולוגיה המודרנית, בשנת 1863. ההיפותזה עלתה בראשו של וירשאו שעה שהבחין במיקרוסקופ בכדוריות דם לבנות שהסתננו לתוך רקמה סרטנית, והעלה השערה כי מקורן בדלקת אשר קשורה להיווצרות הנגע הסרטני. כיום, כ-150 שנה מאוחר יותר, הסתבר כי וירשאו צדק בהשערתו. מחקרים הראו כי תהליכי זיהום ודלקת גורמים לכ-20-15 אחוזים ממקרי התמותה מסרטן. דוגמאות בולטות הן מחלות המעי הדלקתי (IBD) המגבירות את הסיכון לסרטן מעי גס, זיהומים כרוניים של הפטיטיס B והפטיטיס C המהווים גורמי סיכון משמעותיים לסרטן הכבד, ודלקת שנוצרת מחיידק ה-Helicobacter pylori אשר הוכח שמגביר את אירעות סרטן הקיבה.

מיהו "האביר השחור" של הדלקת?

ישנם מספר חלבונים אשר פועלים הן בתהליך הדלקתי והן בתהליך הסרטני. עם התפתחות הביולוגיה המולקולרית, זוהה בשנת 1986 חלבון ה-NF-kB, "האביר השחור" של הדלקת, שככל הנראה יש לו תפקיד מרכזי בקשר בין התהליך הדלקתי לתהליך הממאיר. החוקרים סברו בתחילה ש-NF-kB (להלן: פקטור הדלקת) מצוי רק בתאי B של מערכת החיסון, ואולם בשורה ארוכה של מחקרים הסתבר כי פקטור הדלקת מצוי למעשה במרבית תאי הגוף, ולמעשה לא רק אצל בני אדם אלא גם אצל מרבית בעלי החיים, החל מחרקים ועד בני האדם.

כיום חיפוש במאגר המאמרים הרפואיים המרכזי Pubmed, מעלה כי יותר מ-6,000 מאמרים הקושרים בין פקטור הדלקת לבין התפתחות מחלת הסרטן. בתאים הגוף הרגילים הפעילות של פקטור הדלקת היא ארעית, כלומר, עם סיום תפקידו של הפקטור קיימים תהליכי בקרה הגורמים לו להפסיק את פעילותו. לעומת זאת, בחלק ניכר מהתאים הסרטניים, בשל שינויים מולקולריים תוך תאיים, הופך להיות פקטור הדלקת פעיל באופן רציף. עדויות להפעלה רציפה של פקטור הדלקת זוהו במגוון תאים סרטניים ובהם סרטן השד, הערמונית, הראה, המעי גס, הלבלב, ראש-צוואר, המוח ומגוון סוגי סרטן נוספים.

באופן רגיל מצוי פקטור הדלקת בתוך נוזל התא (הציטופלסמה), כאשר הוא קשור לחלבונים מעכבים "הנועלים" אותו ומונעים את פעילותו. בעקבות איתותים שונים, המתעוררים למשל עקב תהליך זיהומי או דלקתי בגוף, מופעל פקטור הדלקת ונודד לגרעין התא ושם מפעיל שורה ארוכה של גנים הגורמים לשינויים משמעותיים בתא.

מהו תפקידו של פקטור הדלקת בתהליך הסרטני?

לתא הסרטני מספר מאפיינים מרכזיים: תהליכי חלוקה מואצים ובלתי מבוקרים, עמידות למוות תאי מתוכנת, חלוקה בלתי מוגבלת, פולשנות לאברים אחרים, צמיחת כלי דם בסביבת הגידול ויכולת נדידה בזרם הדם/לימפה ויצירת גרורות.

שורה ארוכה של מחקרים הוכיחו כי לפקטור הדלקת תפקיד חשוב בכל אחד מתהליכים הסרטניים:

פקטור הדלקת גורם לשגשוג בלתי מבוקר של תאים סרטניים - רוב התאים בגוף האדם אינם מצויים בתהליכי חלוקה. לעומתם התאים הסרטניים מתאפיינים בתהליך חלוקה מואצת ובלתי מבוקרת. פקטור הדלקת שולט על גנים המעורבים בתהליך חלוקת התא. בבדיקות מעבדה הוכח כי פקטור הדלקת גרם לשגשוג מוגבר של מגוון תאים סרטניים ועיכובו גרם להאטה בקצב חלוקת התאים.

פקטור הדלקת מגביר שרידות של תאים סרטניים למוות תאי מתוכנת - שורה ארוכה של מחקרים הראו שפקטור הדלקת מבקר סדרת גנים המונעים כניסת התא למוות תאי מתוכנת. הקשר בין פקטור הדלקת ומניעת מוות תאי מתוכנת הודגם במרבית הגידולים, וביניהם בסרטן ריאות, לבלב, מעי גס, שד וערמונית.

פקטור הדלקת גורם לפולשנות של תאים סרטניים - בשנים האחרונות זוהו מספר אנזימים שמשפיעים על פולשנות התאים הסרטניים, על ידי קישור עם הסביבה החוץ תאית עם חלבונים הקרויים אינטגרינים (Integrin). במגוון רב של תאים סרטניים פקטור הדלקת נמצא משפעל אנזימים אלו ובכך גורם לפולשנות התאים.

פקטור הדלקת מסייע ליצירת כלי דם חדשים בסביבת הגידול - מחקרים רבים הראו שיצירת כלי דם חדשים שמזינים את הגידול היא תהליך מרכזי הדרוש להתפתחות הרקמה הממאירה. תהליך זה נשלט על ידי סדרה ארוכה של גורמים שייצור חלק גדול מהם מבוקר על ידי פקטור הדלקת. אכן הוכח במספר מודלים ששפעול פקטור הדלקת מגביר צפיפות כלי הדם בסביבת הגידול.

פקטור הדלקת מעורב בתהליך הגרורתי של הגידול - תהליך גרורתי דורש את תנועת התאים הסרטניים מסביבת הגידול הראשונית לתוך כלי הדם, עמידות בזרם הדם ויציאה מתוך כלי הדם לרקמות אחרות בגוף (תהליך נדידה הקרוי מיגרציה). היכולת לחדור לתוך כלי הדם תלויה במולקולות ספציפיות המשוחררות על ידי כלי הדם בתגובה לאותות המשוחררים מתאים דלקתיים או סרטניים. במודלים של סרטן הערמונית וסרטן השד הראו שפקטור הדלקת מגביר את הנדידה ואת התהליך הגרורתי.

פקטור הדלקת על הכוונת

אחד ההיבטים החשובים של "האביר השחור" הוא מעורבותו בתנגודת התאים הסרטניים לטיפולים כימותרפיים או קרינתיים. דווקא העקה החמצונית ושחרור הרדיקלים החופשיים שנוצרים בעקבות הטיפול הכימותרפי והקרינתי מגבירים במגוון גידולים את פעילות פקטור הדלקת, וגורמים לתאים הסרטניים תנגודת לטיפול. לא פלא על כן, שפקטור הדלקת הפך למטרה מרכזית של תעשיית התרופות ומעבדות רבות בעולם והושקעו מאמצים רבים ומיליארדי דולרים לפיתוח תרופות לעיכוב פקטור הדלקת. למרות אסטרטגיות רבות המצויות בהליכי פיתוח, עדיין לא נמצאה תרופה יעילה לעיכוב "האביר השחור" שאושרה לשימוש קליני.

ענבים מכילים את החומר הפעיל רזרבטול שהוכח כחומר אנטי-סרטני. צילום: שאטרסטוק

הצמחים מגויסים לתהליך הריפוי

בעשורים האחרון התפתח בצורה משמעותית מחקר אודות המנגנון המולקולרי המאפיין את פעילות צמחי הרפואה. מהמחקר עולה כי לצמחים ולתבלינים מסוימים יש יכולת לעכב את פקטור הדלקת. בין החומרים שנחקרו: כורכום, יין אדום, כמון, שומר, פלפל אדום, ג'ינג'ר, אניס, רוזמרין, שום, רימון, ציפורן, שומר, ריחן, קולרבי, ארטישוק וחמוציות. להלן פירוט פעילותם של מספר צמחים נבחרים:

כורכום - תבלין הכורכום נמצא בשימוש רפואה המסורתית ההודית, כבר מלפני יותר מ-3,500 שנה כצמח מרפא לטיפול במצבים שונים וביניהם כאבי בטן ומחלות מעיים, מחלות כבד, אבנים בדרכי השתן ומחלות עור. לחומר הפעיל שזוהה, הכורכומין, השפעה נוגדת סרטן על מגוון תאים סרטניים ובהם הלבלב, ראש-צוואר, ערמונית וראה - בהם הוא גרם הן לעיכוב שגשוג התאים והן להשראת מוות תאי מתוכנת.

שום - משמש כתבלין במטבחים רבים בעולם וידוע כחומר נוגד דלקת, נוגד חמצון, אנטי טפילי ונוגד סרטן. החומר הפעיל בו, Diallyl sulfide, נמצא חוסם את פעילות פקטור הדלקת, משרה מוות תאי מתוכנת ומעכב יצירת כלי דם של סביבת הגידול. מספר מחקרים הראו ששום מעכב תאים סרטניים ממקור של מעי גס, שד וקיבה, וכי יש לו פוטנציאל לעכב התפתחות סרטן הערמונית.

ענבים - ענבים (ויין האדום המופק מהם) מכילים את החומר הפעיל רזרבטול שהוכח כחומר אנטי-סרטני יעיל בשורה ארוכה של מחקרים. הרזרבטול מנע שגשוג תאים סרטניים בשורות תאי סרטן ובהם: סרטן שד, ערמונית, קיבה, מעי גס, לבלב ועוד. רזרבטול הוא מעכב יעיל של פקטור הדלקת וגרם להשראת מוות תאי מתוכנת במגוון תאים סרטניים.

שומר - צמח ששימש בעבר כמקור לאסטרוגן וידוע כחומר המעורר יצור חלב, מעודד וסת, מקדם לידה ומגביר את הליבידו. החומרים הפעילים מבחינה פרמקולוגית הם נגזרות של אנתול. מחקרים הראו כי לאנתול יש תכונות אנטי-דלקתיות ונוגדות חמצון והוא יכול לעכב שגשוג תאים ממאירים דרך עיכוב פעילות פקטור הדלקת.

צ'ילי אדום - החומר הפעיל בצ'ילי אדום הוא הקפסאיכין הקשור לטעם החריף של הירק. הקספסאיכין ידוע כחומר שהיה בשימוש לאלחוש מערכת העצבים והקלה על כאבי ראש. נמצא כי הקפסאיכין מדכא את פקטור הדלקת המשאיר אותו באופן לא פעיל בנוזל התא, ובכך גורם להגברת תהליך מוות תאי מתוכנת של תאים ממאירים.

ציפורן - לתבלין הציפורן תכונות נוגדות חמצון ואנטי-דלקתיות. החומרים הפעילים הם אוגנול (eugenol) והאיזואוגנול (isoeugenol). חומרים אלו מעכבים את פקטור הדלקת ובכך יכולים לגרום להאטת יכולת התאים להתחלק.

ג'ינג'ר - נחשב לצמח המשמש בטיפול באולקוס ובבחילות כתוצאה מכימותרפיה. החומר הפעיל, הג'ינג'ריול, מעכב את פקטור הדלקת ואנזימים נוספים הקשורים ומקדמים את התהליך הסרטני. ג'ינג'ריול ידוע גם כמדכא צימות טסיות ולכן, בדומה לאספירין, יש לו תועלת בריפוי מחלות עורקים.

בזיליקום - שימש ברפואה העממית כדי לשפר את זרימת הדם והעיכול. במחקר עכשווי התגלה כחומר היכול לשמש למניעת התפתחות של סרטן. ה-Ursolic acid המופק מבזיליקום יכול לדכא את פקטור הדלקת ובעקבות כך לעכב ביטוי של גנים המעורבים ביכולת הנדידה של התאים.

היפוקרטס, הנחשב לאבי הרפואה, אמר לפני 2,500 שנה: "יהי מזונותיך רפואותיך ויהיו רפואותיך מזונותיך". מכלול המחקרים שנעשו בעשור האחרון מראה שיתכן שהתרופה הנכספת לעיכוב פקטור הדלקת תופק דווקא מתוך מגוון המזונות וצמחי רפואה.

יחד עם התועלת שבצמחי הרפואה קיים סיכון לא מובטל בשימוש לא מבוקר ובמיוחד נכון הדבר כאשר נוטלים תוסף מזון המכיל מינון גבוה של החומר הפעיל. על כן אין לקחת תוספי תזונה ללא ייעוץ מקצועי מרופא אינטגרטיבי המומחה בתחום, וללא תיאום ויידוע של האונקולוג המטפל.

ד"ר שחר לב-ארי (PhD) הוא מנהל המחקרים ביחידה לרפואה משלימה במרכז הרפואי תל-אביב וחבר האגודה האמריקאית לסרטן ורפואה משולבת. כותב המאמר הוזמן להרצות בנושא בכנס הבינלאומי לסרטן, מטעם ה-International Institute of Anticancer Research.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולים משלימים בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום