הסרת נגעי עור

(0)
לדרג

רוב נגעי העור ניתנים להסרה. האם ההסרה כדאית? יש לעקוב אחר התפתחות הנגעים ולהתחשב במהירות הריפוי ובחשש מצלקות

מאת: ד"ר אכי פרידמן

מהם נגעי עור? נגעי עור הם נגעים הקיימים על פני העור, מולדים או נרכשים, אשר מתעוררת לגביהם השאלה האם הם בעלי משמעות רפואית והאם יש צורך או רצון להרחקתם. בין הנגעים המוכרים: שומות (נקודות חן) בולטות או שטוחות, המנגיומות (כלי דם הבולטים מעל פני העור), יבלות ויראליות באזורי גוף שונים (יבלות שטוחות באזור הפנים והידיים, יבלות בולטות בידיים וברגלים), שרכי עור הנפוצים סביב העיניים, בצוואר, בתי שחי, מפשעות, כתמי גיל (אותם כתמים חומים, שטוחים המופיעים לרוב באזור ראש, צוואר, אמות ושוקיים) ומגוון רב נוסף של נגעים עוריים המופיעים באזורי גוף שונים כתוצאה מגיל, הידבקות (יבלות ויראליות) הורמונים (פיגמנטציה בפנים כתוצאה מנטילת גלולות, הריון והנקה), נגעים עוריים המופיעים בעקבות דיכוי המערכת החיסונית (עקב מחלות או טיפול תרופתי) ועוד.

להסיר או לא להסיר - זו השאלה

התשובה לשאלה זו היא שניתן להסיר כמעט כל נגע, אולם זו אינה ההתלבטות היחידה שאליה צריך להתייחס בעת שאנו באים להסיר נגעי עור כלשהם ובמיוחד כאלו שאנו מאבחנים כנגעים שפירים ואותם אנו מבקשים להסיר לשם אסתטיקה בלבד. לפני הכל, יש להבהיר סוגיה עיקרית אחת: את הבדיקה והאבחון יש לבצע אצל רופא עור מומחה.

על פי הספרות הרפואית העדכנית, יש לבצע מעקב הדוק משותף כאשר על המטופל לבחון את הנגעים הרלוונטיים אחת לחודש בחפשו אחר שינויים (גודל, צורה, צבע, שוליים וכד') ולהיבדק על ידי רופא עור פעמיים-שלוש בשנה. תדירות הבדיקות היא כמובן פועל יוצא של מספר השומות, סוג העור וגוונו וההיסטוריה הרפואית הרלוונטית - האם התגלו/הורחקו/טופלו נגעי עור בדרך כלשהי בעבר או אם קיימת היסטוריה משפחתית של נגעי עור בעייתיים. אם מתגלה נגע חשוד כלשהו, בין אם חדש או ישן או נגע מוכר שהשתנה, יש לפנות לבדיקת רופא עור מומחה. אם יתעורר בכך צורך, יש לבצע כריתה אבחנתית (ביופסיה) של הנגע. במצב זה אנו מתייחסים יותר לצורך הרפואי תוך ניסיון לשמר עד כמה שניתן את הפן האסתטי של הפרוצדורה בין אם מדובר בכריתה אבחנתית בלבד (תוצאה שפירה) ובין אם מדובר בצורך לבצע טיפול המשכי כלשהו כאשר התוצאה אינה שפירה.

חשוב לזכור כי במצבים שבהם קיים חשד כלשהו, יש לבצע כריתה כירורגית ולאחר מכן לשלוח את הנגע לבדיקה במעבדה. אין אפשרות במצבים אלה לבצע כריתה "הרסנית" של הנגע באמצעות חנקן נוזלי, צריבה או לייזר, היות שאז לא תיוותר רקמה שניתן יהיה לבדוק!

כאשר המצב שפיר

במצבים שבהם הנגעים מתבררים כשפירים, או כשהם מאובחנים מלכתחילה ככאלו בסבירות גבוהה, עולה שאלת התוצאה האסתטית שלאחר סיום הפעולה. בהקשר זה יש לזכור מספר גורמים המשפיעים על איכות התוצאה:

יכולת הריפוי של העור אצל המטופל/ת - תכונה גנטית אשר אינה ניתנת לשינוי או שליטה.

מיקום הנגע העורי - נגע עורי באזור שבו מתח רב עשוי לייצר ריפוי פחות מוצלח מנגע עורי שבאזור ללא כל מתח.

גודל הנגע העורי ועומקו ברקמת העור - נגעים גדולים או עמוקים עשויים בריפוי לייצר לעיתים צלקת בשרנית (קלואיד) וטיפול בצלקת כזו לשם צמצומה עשוי להיות ארוך ומתסכל.

צורת הטיפול - קיים מגוון רחב של אפשרויות טיפוליות לשם הסרת נגעים, למשל כריתה כירורגית, חנקן נוזלי, צריבה במחט חשמלית, לייזר ועוד.

גם הבחירה באופן ההסרה צריכה להתייחס לתוצאות עתידיות ולתופעות הלוואי שעלולות להתגלות אפילו זמן רב לאחר ביצוע הפעולה. לדוגמה, הופעת צלקות או כתמים בגוונים שונים, בהירים או כהים יותר מגוון העור כתוצאה מהפעלת אנרגיה חמה (לייזר) קרה (חנקן) על האזור המטופל. כתמים כאלו, במידה שהם נוצרים, בעיתיים לטיפול ולטשטוש בהמשך. גורם חשוב שיש לקחתו בחשבון הוא חשיפה לשמש. ככלל, חשיפה כזו מומלצת כיום בצורה מאוד מוגבלת אם בכלל. כאשר מבקשים לבצע פעולות אסתטיות ובעיקר כאשר מדובר באזורים שקשה להסתיר מקרינת השמש (פנים, צוואר), רצוי לקחת בחשבון את כל האמור לעיל ולבצע את הפעולה בתקופת החורף. יש לזכור כי גם בתקופת החורף זורחת בארצנו השמש בעוצמות משמעותיות, ולפיכך רצוי להימנע באופן מוגדר ומכוון מחשיפת האזור המטופל גם בתקופה זו.

אם מדובר בפעולה אלקטיבית (שנעשית מבחירה), כדאי לקחת בחשבון את כל הגורמים לעיל, במיוחד כאשר הפעולה אמורה להתבצע באזורים גלויים כמו פנים וצוואר. חשוב לזכור: מניעת סיבוכים היא דרך טובה יותר להתמודדות מאשר ניסיונות לטפל בהם אם וכאשר הם מופיעים.

^^עיקרי הדברים:^^

יש לבצע מעקב עצמי אחת לחודש.
יש לבצע מעקב אצל רופא עור מומחה פעמים-שלוש בשנה.
כל נגע עורי אשר חל בו שינוי מחייב בדיקה אצל רופא עור מוסמך.
הסרת נגעים מבוצעת על ידי רופא עור מוסמך או כירורג פלסטי.
יש להתייחס לתוצאות אסתטיות אפשריות של הפעולה, בהתחשב במיקומה, בגודל הנגע, בגנטיקה, באופן וצורת הטיפול ובחשיפה לשמש של האזור המטופל.
בדיקות שנשלחות למעבדה - על המטופל לברר את תוצאותיהן לאחר כחודש מביצוע הפעולה.
אין להמתין ולסמוך שהרופא יתריע במידה ויש צורך בהמשך טיפול - דאגו לשלוות הנפש שלכם.

ד"ר אכי פרידמן הוא מומחה רפואת עור ומין, כירורגיה ואסתטיקה דרמטולוגית.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום