77% לא מודעים להתקף לב נשי

(8)
לדרג

רוב הציבור בישראל לא מודע להבדלים בין התקף לב נשי לגברי ואינו מקיים אורח חיים בריא. נתונים מסקר חדש

מאת: מערכת zap doctors

77% מהציבור לא יודע על "התקפי לב נשיים", כך עולה מסקר שערכה חברת שחל טלרפואה. מהסקר עולה עוד, כי מרבית הישראלים (61%) לא מקפידים על אורח חיים בריא, אפילו כאלו שעברו התקף לב. הנתונים המדאיגים מראים שרוב הציבור בישראל לא מקפיד על אורח חיים בריא ואינו מודע לגורמי הסיכון להתקפי לב ולהבדל הדרמטי בין התקפי לב גבריים לנשיים.

מה אנחנו יודעים על הלב הנשי?

על פי הסקר, 47% מהנשאלים סבורים שאין הבדל בין נשים לגברים בהתקפי לב, 30% אינם יודעים אם ישנם הבדלים כאלו ועוד 12% יודעים שיש הבדלים בין גברים לנשים, אך הם אינם יודעים מהם.

אותם 11% מהנשאלים שידעו על ההבדלים בין המינים בסימפטומים של התקפי לב, ידעו גם לציין היטב את ההבדלים: גברים מרגישים יותר לחץ בחזה (1%) ואילו נשים חשות יותר בכאבי בטן (1%); גברים חשים סימפטומים עזים ואצל נשים הסימפטומים סמויים יותר (3%); נשים פחות שמות לב לסימפטומים (1%) ואצל גברים יש יותר כאבים ביד שמאל (1%).

הרופאה הראשית של שחל טלרפואה, ד"ר מיכל גולובנר, מציינת: "פעמים רבות התקפי לב אצל נשים באים לידי ביטוי קליני שונה מאשר אצל גברים: בעוד שאצל זכרים תסמינים אופייניים כוללים לחץ עז בחזה, קוצר נשימה וכאבים בגב העליון, בלסת או בידיים, אצל נשים תסמינים אופייניים עשויים לכלול הקאות וכאבי בטן עזים דווקא, ותחושות סמויות יותר".

לדברי גולובנר, זו אחת הסיבות שנשים נפטרות יותר מגברים מהתקפי לב: "כאשר גבר חש בכאבים בחזה, אשתו ממהרת להבהיל אותו לחדר מיון", היא אומרת, "ואילו כאשר אישה מרגישה תחושה כללית רעה מאוד המלווה בהקאות ובכאבי בטן, בעלה עלול לומר לה שהיא סתם היסטרית". הזיהוי המאוחר של התסמינים, מוסיפה הרופאה, יכול להיות ההבדל בין חיים למוות במקרה של התקף לב.

רוב הציבור אינו שומר על אורח חיים בריא

ממצא מדאיג נוסף: רובנו לא מקפידים על אורח חיים בריא המיועד לסייע במניעת מחלות לב. 11% מהנשאלים הודו בגילוי לב שהם "כלל לא שומרים" על אורח חיים כזה; עוד 9% סיפרו כי הם מקפידים על כך "במידה מועטה" ועוד 40% "במידה בינונית"; 2% אמרו בפשטות "אנחנו לא יודעים" (סה"כ: 61%).

רק רבע מן הנשאלים (25%) ציינו כי הם שומרים במידה רבה על אורח חיים בריא ועוד 14% מסרו כי הם שומרים על אורח חיים בריא "במידה רבה מאוד" (סה"כ: 39%). למרבה ההפתעה, שיעור זה נותר דומה אפילו אצל כאלו שעברו אירועים לבביים ואף הם אינם מקפידים לשמור על בריאותם.

אי ידיעה כגורם סיכון

88% מהנשאלים ידעו לספר לסוקרים על גורם סיכון כלשהו לתחלואה לבבית ולהתקפי לב - אולם רק 16% ציינו כי היעדר פעילות ספורטיבית היא גורם סיכון; פחות משליש ציינו יתר לחץ דם (28%) והשמנת יתר (32%) כגורמי סיכון; רק חמישית מהציבור מודע לכך שאם הוריו לקו בלבם גם הם נמצאים בקבוצת סיכון (21%); ושיעור מפתיע וקטן של 6% בלבד ידעו שסוכרת היא גורם סיכון מרכזי ומשמעותי לתחלואה קרדיאלית.

הרוב המכריע של הציבור (57%) לא ידעו כי אפשר לשדר נתוני א.ק.ג. מהבית או מכל מכשיר טלפון סלולרי, ורק 43% הכירו את האפשרות הטכנולוגית המתקדמת הזו, המאפשרת לאבחן מרחוק אירועים קרדיאליים.

30 אלף התקפי לב מתרחשים בישראל כל שנה (כ-80 מקרים מדי יום!), מתוכם 4,200 הם אירועים קטלניים וממיתים. רק 2% מהציבור בישראל שיערו שמספר ההתקפים השנתי בארץ גדול מ-15,000, והרוב המכריע של הנשאלים (86%) הודו שפשוט אין להם מושג.

הסקר נערך לאחרונה באמצעות קבוצת שילוב - Millward Brown עבור חברת שחל טלרפואה, בקרב מדגם ארצי, אקראי ומייצג (485 נשאלים) לרגל השקת אתר האינטרנט של החברה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי
פורום קרדיולוגיה וצנטורים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום