השמנה יתר וכישלון הדיאטה

(0)
לדרג

אנשים בעלי עודף משקל מספקים הסברים מגוונים לכישלונם בדיאטות הרזיה. מחקר מלמד שההסברים עשויים לתרום להצלחתו של ניתוח הרזיה

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

ההסברים שמספקים אנשים בעלי משקל יתר לכישלון הדיאטה שלהם ולהיעדרן של פעילות גופנית ותזונה נאותה יסייעו, מסתבר, בשמירה על משקל לאחר ניתוח הרזיה ובאבחון של מועמדים לניתוח.

"אין לי כוח רצון", "אני לא יכול להתעמל בגלל בעיות גב", "אני אוהב לאכול הכל" - אלה הם רק חלק מההסברים שמעניקים אנשים הסובלים מהשמנה קיצונית לסדרת כישלונותיהם בדיאטות הרזיה לפני הניתוח הבריאטרי (ניתוח הרזיה). מחקר חדש בוחן הסברים אלה, ושופך אור על נקודת המבט של האנשים אשר מתקשים לרדת במשקל.

למרות שהניתוח הבריאטרי יעיל לטיפול הן בירידה במשקל והן בסיבוכים הקשורים בהשמנת יתר, פחות מ-1% מהמועמדים המתאימים קלינית לניתוח עוברים אותו הלכה למעשה.

כיום, כשתופעת ההשמנה הולכת ומתרחבת, חשוב לא רק לשפר את הטיפול הניתוחי בהשמנת יתר, אלא אף את ההתערבות הרפואית לפני הניתוח, אשר תסייע למטופלים לשמור על המשקל גם אחריו. דבר זה יוכל להתבצע ביתר יעילות אם המטפלים יבינו את הסיבות לאי הצלחתם של המטופלים לרדת במשקל לפני הניתוח הבריאטרי.

למה עודף המשקל נשאר איתי?

מחקר חדש שפורסם במגזין הרפואי Obesity Surgery, מציג את נקודת המבט של המועמדים לניתוח בריאטרי באמצעות בחינת ההסברים שלהם לאי הצלחתם לרדת במשקל.

במחקר, שהתפרש על פני שש שנים, השתתפו 1927 מועמדים לניתוח בריאטרי, מתוכם 78.2% נשים עם מדד מסת גוף ממוצעת של 47.3. כל המועמדים נתבקשו לענות על השאלה מדוע אינם מצליחים לרדת במשקל.

המאמר מדהים ביכולת הניתוח של כל כך הרבה משתתפים עם כל כך הרבה אפשרויות השבה. למרות המשתנים הרבים, הוא מראה ממצאים די ברורים על תפיסת השמנים את עצמם לפני הניתוח הבריאטרי.

תשובות משתתפי המחקר יכולות לסייע באיתור מועמדים המתאימים להתערבות רפואית טרם ביצוע ניתוח ההרזיה עצמו.

מאחר שאחד הקריטריונים לניתוח הרזיה (ניתוח בריאטרי) הוא היסטוריה של כישלונות בהתמודדות התנהגותית עם עודף משקל, למועמדים רבים לניתוח יש בעיות בוויסות עצמי, שעלולות להמשיך גם לאחר הניתוח בהיעדר התערבות מתאימה. לכן, הסיבות שעליהן מדווחים מועמדים אלה כהסבר לחוסר ההצלחה שלהם בירידה במשקל, עשויות להצביע על היבטים שונים של ייעוץ שכדאי להתמקד בהם.
מתוך 1927 מועמדים לניתוח בריאטרי, 47% (909) השיבו על השאלה "איך אתה יכול להסביר מדוע לא הצלחת לרדת במשקל?" רוב המשיבים נתנו הסבר אחד (54.7%) או שניים (27%) לחוסר ההצלחה שלהם.

חמש הקטגוריות השכיחות ביותר של התשובות היו הסברים הקשורים לדיאטות (25.3%), לפעילות גופנית (21.0%), למוטיבציה או לכוח רצון באופן כללי (19.7%), למוטיבציה או לכוח רצון הקשורים לדיאטה (12.7%) ולבעיות רפואיות או תרופות המשפיעות על הפעילות הגופנית (12.7%).

דוגמאות להסברים על חוסר ההצלחה לרדת במשקל בחמש הקטגוריות השכיחות ביותר:

תזונה: "אני לא מבחין בכמויות שאני אוכל", "אני אוהבת אוכל מקסיקני", "אני אוהב לאכול יותר מדי, אני אוהב לאכול הכל".
פעילות גופנית: "אני לא מצליח לעשות פעילות גופנית בצורה קבועה", "אין לי כוח רצון", "אני תמיד מוותרת לעצמי".
מוטיבציה, שליטה עצמית או כוח רצון - "אין לי כוח רצון", "אני תמיד מוותרת לעצמי".

מוטיבציה, שליטה עצמית או כוח רצון הקשורים לדיאטה: "אני לא מצליח לעמוד בדיאטה. מבחר המאכלים המותרים משעמם אותי", "אני מתעייפת מהדיאטה, ואז מתייאשת ומפסיקה לנסות".

בעיות רפואיות או שימוש בתרופות המשפיעים על היכולת לבצע פעילות גופנית: "אני לא יכול להתעמל בגלל בעיות גב", "אחרי ההריון עברתי ניתוח גב", "יש לי בצקת ברגליים שמקשה עלי להתעמל".

מכל התשובות, השכיחות ביותר היו אלה הקשורות לתזונה, לפעילות גופנית ולמוטיבציה או לכוח רצון. בעוד שגברים התייחסו יותר להסברים הקשורים לבעיות רפואיות ולתרופות, נשים התייחסו יותר לדיאטות עצמן.

הפיתרון: התייחסות טיפולית מקיפה

ואולם, משתתפי המחקר כמעט שלא התייחסו כלל לגורמים כגון זמן, עלויות, תמיכה חברתית, סביבה פיזית או ידע בנושא תזונה. רוב האנשים אינם מביאים בחשבון את השפעת הסביבה ה"טוקסית" שבה הם חיים על עודף המשקל שלהם: זמינות האוכל המהיר, הנוף המשעמם, חוסר הפעילות מחוץ לבית. מעט מאוד אנשים מבחינים בהשפעתן המזיקה של המשפחה והחברה, ועוד פחות יודעים על ההשלכות הגנטיות.

לפי ממצאי המחקר, התייחסות מקיפה לנושאים של תזונה, פעילות גופנית ומוטיבציה תענה על הצרכים המוצהרים של המועמדים לניתוח בריאטרי. כדאי לשקול העלאת מודעותם המטופלים למכשולים שאינם מוכרים מספיק, כגון הסביבה הפיזית וחוסר תמיכה חברתית. ולבסוף, התייחסות לגורמים ספציפיים מגדרית עשויה לסייע למטפלים לבנות למטופליהם תוכנית טיפול אישית.

חשוב להבין את תפיסתם של המטופלים המועמדים לניתוח בריאטרי כדי שנוכל לסייע להם לאחר הניתוח לסגל לעצמם אורח חיים בריא, המשלב תזונה נכונה ופעילות גופנית. חשוב שנחזק את ביטחונם העצמי וניתן להם כוחות חדשים לעמוד מול בני המשפחה והחברים, שתרמו בסתר למצב שאליו הגיעו ועלולים לגרום להם להיכנע להרגלים הרעים.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר.

כמו כן ניתן לבקר בערוץ: דיאטה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום