רפואת שיניים לילדים

(0)
לדרג

טיפול שיניים אינו הנאה צרופה, בעיקר כשמדובר בילדים. שימוש בגז צחוק יכול להפוך את הטיפול לחוויה ידידותית

מאת: ד"ר אלן בלומנשטיק

כאשר מדובר בטיפול בשיני ילדינו, אנו צריכים לחשוב לא רק על הטיפולים שיש לעשות, אלא גם כיצד טיפולים אלה יבוצעו. האם הילד ישתף פעולה? האם יהיה נינוח בזמן הטיפול? הורים שומעים קטעי דברים על גז הצחוק ועל השימוש בו בטיפולי שיניים, אך רבים מאתנו לא יודעים במה מדובר. אנסה לעשות קצת סדר ולענות לשאלות ההורים בנושא גז הצחוק.

ילדים רבים המגיעים לרופא השיניים לילדים ומרגישים בנוח, בטוחים בעצמם ובסביבתם. מכיוון שרופא השיניים לילדים מטפל רק בילדים, הוא גורם לילד להרגיש כך. אם הילד מעט רגיש או חרד, הרופא יודע איך לעזור לו. המרפאה בדרך כלל גם מעוצבת בהתאמה לילדים.

עם זאת, אנו יודעים שלעיתים טיפול שיניים עלול להיות לא נעים במיוחד, בעיקר כאשר מדובר בילד שמעולם לא התנסה בתחושות החדשות האלה, כמו הרדמה מקומית, השפרצות מים בפה ושאיבת דברים ממנו. מעבר להסברים לילד על כל מה שנעשה במהלך הטיפול, גז הצחוק הוא דרך בטוחה לגרום לרוגע ולנינוחות בזמן טיפולי השיניים.

האם אין סכנות בשימוש בגז צחוק?

גז הצחוק הוא בטוח ביותר. הוא כנראה החומר הסדטיבי (מרגיע) הבטוח ביותר ברפואת השיניים. הגז מוחדר בקלות דרך שאיפה ומסולק במהירות מהגוף. הילד ערני במהלך כל הטיפול וכל הרפלקסים נשארים תקינים.

מה זה בכלל גז צחוק?

זוהי תערובת של שני גזים, חמצן וניטרוס אוקסיד. כאשר הגז נשאף, הוא נספג על ידי הגוף וגורם לרוגע. נשימה רגילה בסוף הטיפול מסלקת את הניטרוס אוקסיד/חמצן מהגוף.

מה הילד ירגיש כתוצאה מהשימוש בגז הצחוק?

הוא לא יצחק! בדרך כלל ילדים אינם צוחקים. אנו מניחים מסכה קטנה מעל לאף שדרכה מוזרם גז הצחוק. הילד יריח ריח מתקתק, ולאחר זמן קצר יחוש תחושת רוגע ונינוחות. כל התחושות במהלך הטיפול, הרעשים והמראות, עמומים יותר ולכן מציקים לילד פחות. ידוע גם שגז הצחוק עוזר מאוד במניעת רפלקס ההקאה (דבר שגם יגרום לילד להרגיש נוח יותר).

האם גז הצחוק מחליף את הזריקה?

לא! אם הטיפול הנבחר דורש הרדמה מקומית, עדיין יש צורך בזריקה על מנת לא להרגיש כאב. מצד שני, גז הצחוק עשוי לגרום לילד לחוש פחות את ההרדמה המקומית.

האם ישנן תופעות לוואי?

בדרך כלל לא. מכיוון שהחומר מסולק במהירות מהגוף, הילד מתעשת לחלוטין לאחר מספר דקות בסוף הטיפול. לעיתים יש לילדים תחושת בחילה, ולכן ממליצים להמעיט באוכל לפני הטיפול. אך גם אם הילד מקיא, דבר שקורה לעיתים רחוקות, מכיוון שכל הרפלקסים תקינים - אין בכך כל סכנה.

האם השימוש בגז צחוק מתאים לכל ילד?

רופאי שיניים לילדים יודעים שכל ילד הוא שונה וצריך להתייחס אליו באופן אישי וללא "שיטת טיפול לכולם". לילדים מאוד קטנים (התפתחותית) למשל, אשר לא מבינים מה אנחנו רוצים, גז הצחוק לא יהיה יעיל ויהיה עלינו לחשוב על צורת טיפול חלופית. ילדים עם מעברי אף חסומים לא יוכלו לעבור טיפול באמצעות גז צחוק כי הרי הגז לא יגיע אליהם. רופאי שיניים לילדים עברו התמחות ויש להם ניסיון בכל צורות הטיפול האפשריות הם אלה אשר יציעו את דרך הטיפול המתאימה לילדכם.

ד"ר אלן בלומנשטיק הוא רופא שיניים לילדים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום