גמילה מעישון גורמת להשמנה

(0)
לדרג

41% מאלו שנגמלו מעישון עלו חמישה ק"ג ויותר. ד"ר דהן: הסיכון הבריאותי של העלייה במשקל זניח בהשוואה לסיכון הכרוך בעישון

מאת: מערכת zap doctors

החיים ללא עישון טובים ובריאים יותר? תלוי את מי שואלים. 83% מהנגמלים מעישון עלו לפחות ק"ג אחד, 41% עלו חמישה ק"ג ויותר, 7% הוסיפו למשקלם לפחות עשרה ק"ג ו-10% מהנגמלים יעלו כ-13 ק"ג במשקל. כך עולה מנתוני מחקר של ד"ר רחל דהן, רופאה בכירה במחלקה לרפואת משפחה, במרכז הרפואי "העמק", שירותי בריאות כללית.

עוד עולה מהנתונים, כי רוב הנגמלים עולים כק"ג אחד עד שני ק"ג בשבועיים הראשונים, אשר מלווים, לרוב, בעלייה נוספת של שניים-שלושה ק"ג במשקל במשך ארבעה-חמישה חודשים. יחד עם זאת, נמצא כי 11% מהנגמלים מעישון ירדו במשקל, ובקרב 6% לא חל שינוי במשקל. נשים נוטות להעלות מעט יותר במשקל מאשר גברים. בשני המינים מעשנים כבדים, אנשים שלא עוסקים בפעילות גופנית ואנשים מתחת לגיל 55 נמצאים בסיכון מוגבר לעליה משמעותית במשקל.

החשש מעלייה במשקל

לדברי ד"ר דהן, "למרות שתהליך הגמילה מעישון מלווה לעתים קרובות בעלייה במשקל, הסיכון הבריאותי של העלייה במשקל זניח בהשוואה לסיכון הכרוך בהמשך העישון. אצל חלק מהמעשנים, במיוחד נשים, דאגה מהמשקל או חשש מעלייה במשקל מהווים גורמים להתחלת עישון, המשך העישון או חידוש העישון לאחר גמילה. כמו-כן, מתבגרים, אפילו צעירים, אשר מודאגים מהמשקל שלהם, מועדים יותר להתחיל לעשן".

המנגנון מאחורי העלייה במשקל, מקורו ככל הנראה גם בירידה בקצב המטבולי, שינויים בהעדפות המזון ועלייה בצריכה הקלורית (אכילה מוגברת, אכילה של מזון עתיר קלוריות וצריכת אלכוהול). עקב הירידה במטבוליזם, אנשים שמפסיקים לעשן יעלו במשקל גם אם לא ישנו כלל את הרגלי התזונה שלהם. נמצא כי מי שמעשן בממוצע חפיסת סיגריות אחת ליום, "שורף" 150 - 300 קלוריות ליום יותר מאדם שאיננו מעשן.

אצל אדם שהפסיק לעשן, נעלם הניקוטין ויורד קצב חילוף החומרים. כאשר הנגמלים חוזרים לעשן, לרוב חלה ירידה במשקל וחזרה למשקל שלפני הפסקת העישון. מניחים, כי הניקוטין שבסיגריה מפחית מאוד את הפרשת האינסולין לדם. כתוצאה מכך, הסוכר מסולק מהדם באופן איטי יותר ולכן יש תחושה ממושכת יותר של שובע. עם הפסקת העישון עולה רמת האינסולין בדם והסוכר נעלם מהר יותר. הניקוטין מעלה גם את רמת הורמון האדרנלין בדם. הורמון זה אחראי לזירוזה של פעילות העיכול ומעבר המזון במעי. ברגע שמפסיקים לעשן, יורדת הפרשת הורמון האדרנלין, פעילות מערכת העיכול מואטת ויש תופעות של עצירות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הפסקת העישון
פורום הרזיה ללא דיאטה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום