מתח וחרדה: שליטה במצב הרוח

(0)
לדרג

נפגעי חרדה הפך למושג שכיח בעקבות המתיחות הגואה בדרום. ד"ר דוד חפץ מסביר כיצד להתמודד עם המתח והחרדה

מאת: ד"ר דוד חפץ

כשמדברים על מתח נפשי בישראל, מיד עולות בדמיוננו תמונות ומראות של מלחמות, פיגועים, וכן מחשבות על בעיות כלכליות. לשם הדיוק המדעי והמעשי חשוב לראות בגורמים האלה "גורמי דחק". ה"מתח" הנפשי הוא תופעה פנימית, פסיכו-פיזיולוגית ולא חיצונית. ברור שהמתח מתקשר לדחק, אך לא רק אליו. המתח הוא תוצאה של עיבוד פסיכולוגי לגורמי הדחק החיצוניים.

ראשית, יש להגדיר באופן מדויק מצבי מתח וחרדה. מצבים אלה מורכבים מרגשות שליליים דוגמת כעס, פחד, עצב וחוסר אונים. רגשות אלה נוצרים מתוך מצוקה ו/או איום. ישנם מקרים שבהם המתח והחרדה מתגבשים לאור מצב אובייקטיבי, היינו איום ממשי ומיידי, או בשל דאגה אישית וכן ל'אחרים קרובים'.

התחושות/הרגשות השליליים הם מעין נבואה שמגשימה את עצמה. הם מתמגנטים דווקא אל אותם אנשים שמפחדים ו/או חוששים. בעת מצוקה רמת התפקוד הכללית של אלה החיים במתח וחרדה יורדת, בשונה מאנשים בעלי מחשבה צלולה והגיונית, אשר יודעים כיצד להתמודד עם גורמי הדחק ולהתנהל כרגיל.

מתח וחרדה משפיעים על האדם הן ברמה הנפשית והן ברמה הגופנית. מחלות רבות מושפעות ממצב רגשי של מצוקה, כמו מחלות לב, לחץ דם גבוה, סוכרת, סרטן. שליטה במצב הרוח מאפשרת לנו להגיב טוב יותר לסביבה ולשמור על בריאותנו.

טיפים להתמודדות עם מצבים של מצוקה רגשית, מתח וחרדה

לתושבי הדרום, מומלץ לעסוק ככל האפשר בפעילויות שגרתיות גם בבית (לצד המקלט או הממד), כגון: ניקיון וסידור הבית, קריאת ספר ועוד, כדי להסיח את הדעת והמחשבות השליליות כמה שאפשר.

פעילות גופנית לתרגול בבית, כגון: פעילות אירובית, תרגילי יוגה, פילאטיס ועוד, משחררת "אנדורפינים", הגורמים לרוגע ולתחושה נעימה.

צפייה בסרטי טבע, האזנה למוסיקה וצפייה בתכניות בידור יכולות להסיח את הדעת מהמחשבות על הפחד והחרדה.

אכילת מזונות המורכבים מפחמימות מורכבות - כמו לחם מלא, דגנים וקטניות, בטטה, ומשקאות חמים מתמציות צמחים.

עיסוי מרגיע עם שמנים ארומטיים ו/או רפלקסולוגיה. שימוש בשמנים אתריים, או נרות ריחניים - של שמן לבנדר, נרולי ועוד.

לקיחת תוספי תזונה, כגון: ויטמין בי קומפלקס, סידן ומגנזיום, שיש בהם השפעה מאזנת ומרגיעה, וכן מוצרי הרגעה טבעיים (לא ממכרים), כגון: תמציות צמחי מרפא - פסיפלורה, מליסה ופלחי תפוז.

מקלחת חמה לזמן ממושך.

הימנעות או לפחות הפחתת צריכת קפאין, המגבירה את הדריכות והעוררות (עליית אדרנלין), מה שעלול להחריף את מצב הסטרס.

ד"ר דוד חפץ, M.D, הוא מומחה לרפואה תזונתית הוליסטית.

בואו לדבר על זה בפורום חרדות ופוביות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום