צרכנות רפואית מס' 166

(0)
לדרג

חדש בצרכנות: מוקד טלרפואה לתושבי הדרום, סדנה לאיזון מחלת הסוכרת, הדמיה תלת מימדית של הלב וטיפול בכאבי גב

מאת: מערכת zap doctors
מוקד טלרפואה לתושבי קו העימות

בעקבות המערכה הצבאית בדרום, החליטה חברת שחל טלרפואה להפעיל החל מהיום מוקד רפואי טלפוני. המוקד הוקם כדי לאפשר לתושבי קו העימות, אשר עברו התקף לב או נמצאים בסיכון לאירוע לב, להתייעץ חינם עם צוות רפואי 24 שעות ביממה. המוקד אשר מאויש על ידי צוות רפואי מיומן במתן מענה מהיר לאבחון התקפי לב, מאפשר לתושבים לקבל אבחון של מצבם הרפואי בשיחת טלפון ולפעול במהירות בהתאם להמלצות המוקד.

לדברי יריב אלראי, מנכ"ל משותף בשחל טלרפואה, "מתוך הכרה בחשיבות הגדולה של גורם הזמן במהלך אירוע לב, והיכרות עם התסמינים הדומים של אירוע לב והתקף חרדה, החלטנו לתרום מהידע שלנו לטובת ציבור תושבי קו העימות ולהפעיל במיוחד עבורם, למשך תקופה זו, מוקד רפואי טלפוני. המוקד יאפשר לתושבים לקבל אבחנה רפואית מכל מקום באמצעות הטלפון, לחסוך זמן יקר של התלבטות והדחקה ולפעול בהתאם".

תושבי קו העימות מוזמנים להתקשר למוקד בחיוג חינם לטלפון שמספרו 1-800-53-53-53.

סדנה לאיזון מחלת הסוכרת

סדנה ייחודית לקבוצות של חולי סכרת, לאיזון המחלה ולהפחתה של הטיפול התרופתי תיפתח במסגרת שירותי הרפואה המשולבת (שיר"מ) במרכז הרפואי אסף הרופא. הסדנה משלבת הנחיות מדויקות בתחום התזונה, התנועה והשליטה במתחים. התזונה המומלצת מתבססת על מזון בעל אינדקס גליקמי נמוך במיוחד וכוללת מידע חדש ופרקטי אותו חולי הסוכרת לא מכירים.

משתתפי הסדנה ילמדו טכניקות בישול מתאימות, יכירו מזונות מיוחדים ותבלינים, שהם בעלי השפעה מאזנת סוכר. בנוסף, הם ילמדו לשלוט במתחים, שכן כידוע כאשר אדם שרוי במתח ובלחץ, הוא מפריש הורמוני סטרס הגורמים להעלאת רמת הסוכר בדם.

ההימצאות בקבוצה משפרת את יכולת המשתתפים לעמוד בשינויים ההתנהגותיים הנדרשים לצורך יצירת תהליך השיפור במחלה. הסדנה תיפתח ב-5.2.2009 ותכלול 14 מפגשים בני 3.5 שעות כל אחד. היא מיועדת הן לחולים והן לבני זוגם. את הסדנה מנחים ד"ר דני קרת - רופא ונטורופת, ועינת בודנשטיין - נטורופתית בכירה.

בכל מפגש יבוצעו הפעילויות הבאות: פעילות אירובית (הליכה נמרצת), רכישת כלים להתמודדות עם מתחים (שיטות הרפיה שונות, תרגילי מתיחה, נשימה, מדיטציה ודמיון מודרך), ארוחה בריאה אותה יכינו חברי הקבוצה לאחר שילמדו את עקרונות הבישול המתאים להורדת הסוכר והרצאה על הנושאים הקשורים בסוכר ובאורח החיים (תבלינים, צמחים, הרגלי אכילה ועוד). בנוסף, תתקיים שיחה קבוצתית שמטרתה לעזור לחברי הקבוצה להתמודד עם השינויים באורח החיים ועם מתחים היכולים לגרום לעליית סוכר. במידת הצורך, כל משתתף יקבל יעוץ אישי להתאמת תרופות טבעיות לסיוע באיזון הסוכר.

הדמיה תלת מימדית של הלב

המחלקה הקרדיולוגית במרכז הרפואי בני ציון בחיפה רכשה מכשור ייחודי חדשני, אשר מאפשר הדמיה תלת מימדית של הלב בזמן אמת באופן לא פולשני. המכשיר פועל בטכנולוגית אולטרה-סאונד ייחודית.

לדברי פרופ' אורי רוזנשיין, מנהל המחלקה הקרדיולוגית במרכז הרפואי בני ציון, "לראשונה ניתן לראות את הלב כפי שהוא באופן מדויק ואמיתי. הבדיקה הזו הכרחית לכל חולה עם בעיה מסתמית או מבנית. כל בדיקה אחרת תהיה פחות ממושלמת עבור חולים אלה".

אחראי יחידת ההדמיה במחלקה הקרדיולוגית במרכז הרפואי, ד"ר דאוד שריף, מוסיף: "המכשיר מספק תמונה מדויקת של הלב בתלת מימד, וניתן להעריך באמצעותו באופן מדויק מחלות מסתמיות ומבניות של הלב". לדבריו, "המכשיר החדש מסייע גם בגילוי הפרעות בזרימת הדם בלב, וניתן באמצעותו 'להחזיק' את הלב באופן וירטואלי ולהתבונן בו מכל זווית ומכל כיוון בזמן אמת. בזכות מספר החתכים והזוויות הרבות שהמכשיר מספק, ניתן לתכנן את הטיפול היעיל ביותר עבור החולה".

טיפול משולב בכאבי גב

ידוע כי 65-80% מאוכלוסיית העולם יסבלו מכאבי גב במהלך כלשהו של חייהם. הטיפול המועדף הינו טיפול לא פולשני כגון תרופות, טיפולי פיזיותרפיה שונים, תרגילים וכ"ו. שיטת טיפול ייחודית הניתנת כיום במרפאת מדיטרק במרכז הארץ, משלבת טיפול פיזיותרפי ומתיחה דינמית תוך כדי תנועה (הליכה על הליכון).

מחקר רפואי שבוצע בביה"ח באסף הרופא בשיתוף אוניברסיטת ת"א ופורסם ב- Journal of Back and Musculoskeletal Rehabilitation IOS Press, בדק את יעילות השיטה. החוקרים בדקו את שיעור ההצלחה של מטופלים שטופלו בהליכה המשלבת חגורת תמיכה לגב לעומת מטופלים שטופלו במתיחה בלבד.

במחקר השתתפו 84 חולים עם כאבי גב כרוניים והם חולקו לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה כללה 42 חולים אשר טופלו במכשיר ורטיקלי דינמי בשם Vertetrac. בקבוצה השנייה טופלו 42 חולים במכשיר ה-Vertetrac בשילוב הליכה עם הליכון בזמן הטיפול.

הפרמטרים שנבדקו היו: בדיקה ניאורולוגיה, טווח תנועות ROM וכיפוף לפנים של ע"ש מותני. התוצאות חולקו ל-4 דרגות וכן נבדקה דרגת הכאב לפי סקאלה של VAS, כאשר "0" סימן ללא כאבים, עד מקסימום "10".

התוצאות מצביעות על כך שהטיפול המשולב הגדיל משמעותית את טווח התנועות של ע"ש מותני (ROM) והפחית משמעותית את עוצמת הכאב, לעומת קבוצה 1. המסקנה שהושגה היא כי הטיפול במתיחה בכאבי גב תחתון משפר משמעותית את זרימת הדם והחמצן לאיבר הפגוע (הדיסק, עצבים, שרירים), וכאשר משלבים טיפול זה בתרגול של "הליכה" או תנועה, השיפור הינו מהיר, משמעותי ומקטין את הכאבים.

המסקנה המתבקשת ממחקר זה הינה ששילוב של מתיחה מותנית של חוליות עמוד השדרה, המבוצעת באמצעות מכשיר ה-Vertetrac, תוך כדי הליכה על הליכון, משפרת משמעותית את מצבם של חולים הסובלים מבעיות גב כרוניות בכל הפרמטרים שנבדקו.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי
פורום סוכרת
פורום בעיות גב ועמוד השדרה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום