חדש: פורום אינסולין - דרכי טיפול

(0)
לדרג

מתי כדאי לחולי סוכרת להתחיל להשתמש באינסולין? על נושא זה ועוד ישיב ד"ר ארוין שטרן בפורום חדש בדוקטורס

מאת: ד"ר ארוין שטרן

מחלת הסוכרת הוכרזה לפני שנתיים על ידי האו"ם כמגיפה בגלל מימדי התפשטותה. בשנת 1985 מספר חולי הסוכרת בעולם היה כ-30 מיליון, ב-2010 מצפים ל-250 מיליון חולים וההערכה כיום היא שעד שנת 2025 יהיו כ-380 מיליון חולי סוכרת בעולם, וזאת לפי ארגון הבריאות העולמי WHO.

סוכרת היא מחלה מטבולית ולה שני סוגים עיקריים - סוג 1, בו תאי הלבלב המייצרים אינסולין נהרסים בהדרגה עד להעלמותם, לכן בסוג זה יש תלות באינסולין חיצוני. סוג זה מהווה בין 5-10% מכלל החולים, ובעיקרו מחלה של ילדים ומתבגרים צעירים, אבל יכול להופיע בכל הגילאים. סוג 2 מתאפיין בירידת הפרשת אינסולין ובתנגודת לתאי אינסולין בתאי שומן, שריר וכבד.

עליה ברמות הסוכר בדם

קיים קשר הדוק בין השמנת יתר לסוכרת מסוג 2, לכן אורח החיים של שנות האלפיים הכולל מעט מאוד פעילות פיזית, אם בכלל, ותזונה עתירת קלוריות, מאדירים את מימדי המחלה. אחד מתפקידי האינסולין הוא הכנסת הסוכר אל התאים. חוסר מוחלט או חוסר חלקי של אינסולין יגרום לעליה ברמות הסוכר בדם; לכן בהיעדר האינסולין, רמות הסוכר בדם עולות ומזיקות בעיקר לכלי הדם, ובהיעדר סוכר בתאים, הגוף מגיב בייצור סוכר על-ידי פירוק ייחודי של "גליקוגן" (רזרבת הסוכר בכבד) מהכבד ופירוק רקמות נוספות כגון שריר ושומן.

הנזק לכלי הדם גורם לתהליך שבסופו כלי הדם יתקשח, זרימת הדם בו תקטן והתאים התלויים בכלי דם זה "יסבלו", דבר העלול להוביל למוות של רקמות. כלי הדם בגוף הם בגדלים שונים. בחולי סוכרת נפגעים הן כלי הדם הגדולים והן הקטנים. עיקר כלי הדם הגדולים הנפגעים הם כלי הדם בלב, במוח וברגליים, וכלי הדם הקטנים הנפגעים הם בעיניים, כליות ועצבים.

למחלת הסוכרת יש כמה סוגי טיפול - ישנן תרופות המפחיתות את יצור הסוכר בגוף ובעיקר מהכבד, ישנן תרופות המעודדות את תאי הלבלב לייצר אינסולין והן ניתנות בכדורים, וישנו גם את הורמון האינסולין בעצמו הניתן בזריקה.

טיפול אינטנסיבי בתחילת המחלה

לאחרונה פורסמו מסקנות מכמה מחקרים גדולי מימדים וארוכי טווח שנעשו במרכזים רבים ובאוניברסיטאות מכובדות (UKPDS ,STENO1+2 ,VADT ,DCCT+EDIC) , ולכולן מסקנות דומות: טיפול אינטנסיבי בתחילת מחלת הסוכרת מוביל לפחות סיבוכים בטווח הרחוק וכן לפחות תמותה.

מחקרים אלו, אשר נערכו במשך 10 שנים ויותר, מחזקים את הטענה כי יש קשר ישיר בין רמת הסוכר בתחילת המחלה וסיבוכי המחלה בטווח הרחוק; לכן הדעה הרווחת היום היא כי לגוף יש זיכרון מסוים - "זיכרון מטבולי", המתורגם ל"חלון הזדמנויות" בו איזון אינטנסיבי של רמות הסוכר יפחית באופן משמעותי את התחלואה והתמותה מסיבוכי הסוכרת לאורך זמן. לאחר שהקשר בין טיפול אינטנסיבי ומוקדם בחולי סוכרת וירידה בתחלואה ותמותה בוסס, נשאלה השאלה - האם טיפול אינטנסיבי בכדורים או באינסולין יעיל באותה המידה או שיש עליונות ועדיפות לאחד הטיפולים?

נכון להיום, עוד ועוד מחקרים מתפרסמים ומסקנותיהם חד משמעיות: טיפול אינטנסיבי באינסולין בתחילת המחלה יעיל יותר מטיפול אינטנסיבי בכדורים. אינסולין עוזר לחולים רבים יותר להשיג את ערכי הסוכר הרצויים מאשר כדורים והזמן קצר יותר להשגת היעדים של האיזון.

בנוסף לנתונים מעודדים אלו התגלה דבר נוסף וחשוב מאוד והוא הרמיסיה או "הפוגת המחלה", המדווחת לפחות בשני מחקרים שפורסמו בעת האחרונה. הנתונים מצביעים על כ- 45-50% אחוז מהחולים שטופלו טיפול קצר ואינטנסיבי באינסולין, בהם נעלמה המחלה לפחות בשנה הראשונה לאחר הטיפול, לעומת 26% בלבד מהחולים שטופלו בכדורים בהם נעלמה המחלה. וזה כשלעצמו נתון מדהים.

מניעת סיבוכים

לסיכום, הדעה הרווחת היום בקרב רופאים בעולם, לאור המחקרים החדשים היא שכדאי להתחיל טיפול אינטנסיבי בחולי סוכרת כמה שיותר מוקדם, וזאת על מנת לסייע ל"הפוגת המחלה" ולמנוע סיבוכים ומוות מסוכרת בטווח הרחוק.

בנוסף, מסתמנת מגמה שטיפול באינסולין בתחילת המחלה כנראה יעיל יותר מטיפול בכדורים, מה גם שקיים היום אינסולין בזאלי, ארוך טווח, דהיינו זריקה אחת בלבד ליום, נוח לשימוש ובעל פרופיל בטיחותי גבוהה, המעודד יותר ויותר אנשים לעבור לשימוש בו. לכן לא מפתיעה העובדה שההנחיות החדשות לטיפול בסוכרת המקובלות באירופה ובארה"ב מחזקות ומעודדות טיפול באינסולין בזאלי, דוגמת אינסולין לנטוס, ושצורת החשיבה שמא אינסולין הוא ה"נשק יום הדין" שיש לשמור כ"מפלט האחרון" פשוט הולכת ונעלמת.

בואו לדבר עם ד"ר ארוין שטרן בפורום אינסולין - דרכי טיפול.

עוד בנושא: אינסולין

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום