הרזיה ללא דיאטה: כבר לא אוקסימורון

(5)
לדרג

ותרו על ספירת קלוריות או הימנעות ממאכלים מסויימים. ההרזיה היא תגובה טבעית לשינוי שחל בהתייחסות לגוף ולאוכל

מאת: לאה פינטו

גישת ההרזיה ללא דיאטה היא גישת ביניים בין "תנועת האנטי-דיאטה" לבין "גישת הדיאטה". תנועת האנטי-דיאטה מטיפה לקבלה מלאה של ההשמנה ומתעלמת מההשלכות הבריאותיות של התופעה. גישת הדיאטה דוגלת בהגבלה ובשליטה כפיתית על הצריכה האנרגטית. ואילו גישת ההרזיה ללא דיאטה מיישבת תחת קורת גג אחת את החופש באכילה עם השגת משקל גוף אידיאלי, קל ונוח.

גישת ההרזיה ללא דיאטה רואה בהרזייה תגובה טבעית לשינוי ההתייחסות לגוף, לאכילה ולאוכל, ולא פועל יוצא של אכיפת מערכת חוקים התנהגותיים מגבילים. הגישה של הרזיה ללא דיאטה היא האלטרנטיבה השפויה לגישת הדיאטה הרווחת. היא מבוססת על ההבנה כי טיפול בהשמנה וקידום ההרזיה מחייב שינוי מן הפנים אל החוץ ולא להיפך. כמו-כן, שינוי יציב תובע התייחסות לגורמי ההשמנה ואכילת היתר ולא מיקוד שטחי בסימפטומים.

יצירת שינוי קבוע ויציב

גישת ההרזיה ללא דיאטה מבוססת על מספר הנחות יסוד:

^^חסך והגבלה יוצרים כמיהה ומגבירים את התשוקה למזון^^

דיאטה היא אחד מגורמי ההשמנה המרכזיים בעידן המודרני. בכל פעם שבחרתם להגביל את תזונתכם על מנת לרזות, יצרתם חסך ביולוגי ופסיכולוגי-תודעתי (גם אם לדעתכם, הגבלתם מזונות שאותם הגדרתם כלא בריאים); החסך הזה בעוכרכם. גם אם בניתם או בנו עבורכם תפריט טוב וכללתם בו מזונות אהובים, אתם עדיין חיים בתודעת הגבלה שבשלב זה או אחר תגביר את הכמיהה הלא טבעית והלא נורמלית למזון. על מנת להמנע מאובססיה מיותרת למזון בעולם של שפע, עליכם לפעול במרחב של חופש בחירה מלא. הפסיקו את ההגבלה בעולמכם התזונתי ופתחו את תודעת השפע הטבעית שלכם.

^^תהליך הרזיה הוא תהליך ליצירת שינוי יציב וקבוע^^

רצוי שתפסיקו להתייחס להרזיה שלכם כאל פרוייקט קצר מועד להשגת תוצאות מהירות. אלה הן תוצאות שייעלמו כלעומת שבאו. כתהליך של שינוי יש להבין את הדינמיקה ולפעול בהתאם. תהליך של שינוי גדול, תובע זמן להטמעת שינויים קטנים.

^^יצירת מערכת יחסים בריאה עם מזון היא תנאי הכרחי להצלחה^^

כל עוד מתקיימת בינכם לבין המזון מערכת יחסים של אהבה-שנאה, כל עוד יחסים אלה יוצרים מתח, לעולם לא תהיו חופשיים באמת להנות מאוכל ואכילה כמו אנשים רזים. וגרוע מכך, אתם ממשיכים להזין את הראש השמן שלכם שיתבטא שוב ושוב במציאות חייכם.

^^הגוף שלכם אינו שואף להשמין^^

צרכיו הבסיסיים של גופכם למזון נועדו לשרת את תחזוקתו ופעילותו, לצד קיום תהליכי חיים רבים המתרחשים בו בכל רגע ורגע. הגדלת נפח רקמת השומן התת עורית, אינה חלק מהצרכים הללו. לכן, גופכם לעולם אינו דוחק בכם לאכילה מעבר למה שנדרש לו, על מנת לקיים חיים. גופכם לא הוביל להשמנתו. הגיעה העת להיות הוגנים עימו ולהפסיק להאשים, לדחות ולשנוא אותו על ההשמנה שנכפתה ונכפית עליו.

^^הגוף שלכם שואף למימדיו האידיאליים^^

הגוף שלכם מכיל בתוכו את כל המנגנונים הדרושים לויסות האכילה שלכם (צריכה), לויסות חילוף החומרים שלכם (הוצאה) ובסיכומו של דבר לויסות המשקל שלכם. בדיוק כמוכם, הגוף שלכם שואף להיות רזה, להתקיים במימדיו האידיאליים. מקור האינטרס שלו הוא השרדותי ולא אסתטי. הגוף שלכם אינו מרגיש טוב ונוח עם עודפי שומן. הגוף בנוי שרירים רבים המיועדים לאפשר לו תנועה קלה וזריזה. עודף שומן אינו ממלא שום פונקציה מבחינה פיזיולוגית וביולוגית. לכן, אם חשבתם שהגוף שלכם הוא "סורר" שיש לשלוט בו ולרסן אותו, טעיתם. הגוף הוא הפרטנר האולטימטיבי להשגת מטרתכם. לכן, אם אתם רוצים לרתום את יכולות גופכם להרזיה, היו נכונים להרתם אליו.

^^השמנה היא תוצר של אכילה רגשית^^

הגוף אינו דורש מזון מעבר לצרכיו הביולוגיים. שימוש במזון כמנגנון להתמודדות עם רגשות הוא אחד הגורמים המרכזיים לאכילת יתר כרונית המובילה להשמנה. אם ברצונכם לשנות את המשקל שלכם, התמקדו בגורמים לו ולא בו. אם נתתם למזון תפקיד גדול להקלה רגשית, הגבלת מזונות לא תפתור את הבעיה ואף תחמיר אותה. חשוב ללמוד, לקבל ולהכיל את רגשותכם, מבלי לברוח מהם או לנסות מיד לתקן אותם. הכירו בצרכים הרגשיים שלכם ולמדו לתת להם מענה הולם, ראוי ומספק; רק אז יקטן כוחו של המזון בחייכם. באופן טבעי תחושו שהוא פחות ופחות נוכח.

^^השמנה היא תוצר של מערך האמונות שלכם^^

האמונות שלכם בנוגע לגופכם ("הוא משמין מכל פרור"), האמונות שלכם בנוגע למזון ("שוקולד זה משמין") והאמונות שלכם בנוגע לעצמכם ("אם אני אוכל עוגיה אחת, אני אגמור את כל השקית" או "אני לוזר"), מעצבות את התנהגותכם ובסיכומו של דבר את מציאות חייכם. האמונות שלכם הן דבר נרכש/נלמד. לא נולדתם איתן והן אינן חלק מהגנטיקה שלכם. לכן, הן ברות שינוי.

^^כוח רצון אינו רלווטי בתהליכי שינוי להרזיה^^

כוח רצון הוא כלי יעיל לפרקי זמן קצרים בלבד ולכן בלתי רלוונטי לתהליכי חיים. כשאתם מפעילים כוח, אתם פועלים כנגד התנגדות שלכם עצמכם. במקום להלחם בעצמכם ולהתיש את כוחותכם, הכירו בהתנגדויות שלכם ולמדו לעבוד עמן בצורה נכונה ומטיבה. ההתנגדויות שלכם הן האמונות הפנימיות שלכם.

^^תזונה מושלמת היא תזונה המווסתת על-פי סיגנלי גופכם^^

תזונה מושלמת היא זו המספקת לגופכם את כל הנדרש לו באיכות ובכמות בזמן הנכון ביותר עבורו. ומי ידע לאמר לכם זאת, טוב יותר מגופכם? כשהכל מותר, כל שנותר לכם הוא לבחור מה הכי נעים וטוב לכם. על מנת להגיע לתזונה מושלמת, עליכם להיות בקשר עם גופכם שיודע להנחות אתכם מצוין מתי הוא רעב, למה הוא רעב, מתי הוא כבר לא רעב, מתי הוא מסופק ונינוח וכו'. טרם נולד הדיאטן או המומחה שידע זאת טוב מכם.

^^תהליך הרזיה ליצירת תוצאות מצוינות ויציבות הינו תהליך הממוקד בזיהוי הצרכים הביולוגיים והרגשיים וסיפוקם^^

תהליך ההשמנה הינו תהליך הנגזר מהתרחקות של אדם מצרכיו האמיתיים, אי הכרה בהם, אי זיהויים ובודאי שאי סיפוקם; בדיוק כמו כל חוסר איזון אחר המתבטא בחייו (בין אם מדובר במצבו הכלכלי, הזוגי, החברתי ועוד). על כן, תהליך הרזיה צריך להתנהל על הנתיב הנגדי ולהיות ממוקד בהתבוננות פנימה, הכרה, הבנה, זיהוי וסיפוק הצרכים השונים (ביולוגיים, רגשיים, מנטליים ואפילו רוחניים). כל התעסקות באוכל ובאכילה בלבד חוטאת למטרה.

לאה פינטו היא דיאטנית קלינית ומאמנת בתהליכי הרזיה ללא דיאטה.



בואו לדבר על זה בפורום הרזיה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום