חנוכה לסוכרתיים

(0)
לדרג

מאותגרי החג: מעבר לשמירה על משקל תקין, חולי סוכרת צריכים לדאוג גם לרמות סוכר מאוזנות ורמות כולסטרול נמוכות

מאת: ליטל לוי

חג החנוכה הינו ללא ספק אחד החגים המאתגרים ביותר לכל שומרי הדיאטה ושוחרי הבריאות באשר הם. הסיבה העיקרית היא הופעתן של הסופגניות הריחניות בכל פינה, במקרה הטוב עם ריבה מתוקה, מבצבצת ומפתה כמו סומק אדמדם, ומקרה הטוב יותר - עם ממרח עבה של שוקולד עשיר, קצפת או ריבת חלב. ואם אין בכך די לפיתוי, לכל סופגניה מצטרפת גם אחות קטנה (וקצת יותר דקיקה ומטעה) ששמה - לביבה.

חג החנוכה אינו רק חג מאתגר לשומרי המשקל, אלא גם ל-400 אלף חולי הסוכרת בישראל, שמעבר לדאגה לשמירה על משקל תקין, צריכים לדאוג גם לרמות סוכר מאוזנות ורמות כולסטרול ורמות שומנים בדם נמוכות.

סופגניות ולביבות מכילות קומבינציה עשירה של שומן, אשר מקורו העיקרי הוא הטיגון, ופחמימות פשוטות, אשר מקורן בקמח לבן או עמילן. הפחמימות הפשוטות מתפרקות במהירות וגורמות לעלייה חדה של רמות הסוכר בדם. השומן מתעכל לאט יותר, ואם הוא לא מנוצל בפעילות גופנית כלשהי, הוא נאגר במחסני השומן.

שמירה על רמות הסוכר

כל סופגניה מכילה 400 עד 600 קלוריות וכ-50 גרם פחמימות (תלוי בגודל ובמילוי). לביבה קטנה מכילה כ-120 קלוריות, וכדי לשרוף אותן דרושות שעתיים וחצי של ריצה. אולם אם בכל זאת חשקה נפשכם לטעום "ממטעמי החג", הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לשמור על רמות הסוכר ו"ניקיון" כלי הדם:

א. הגבילו את אכילת הסופגניות והלביבות לערב החג או לאירוע בו אתם משתתפים.

ב. בחרו את הסופגניה עם המילוי שאתם הכי אוהבים, אך נסו להסתפק ב"סופגניה מיני" או 1/4-1/2 סופגניה רגילה.

ג. אם אתם מכינים את הסופגניות או הלביבות בעצמכם, העדיפו לאפות אותם בתנור ולא לטגנם בשמן עמוק. בצורה זאת תחסכו כמעט 100% מכמות השומן וכמחצית מכמות הקלוריות.

ד. אם בכל זאת התעקשתם לטגן, טגנו בשמן עמוק ולא טיגון רגיל. המתינו עד שהשמן יהיה חם מאוד לפני הכנסת הסופגניות, כדי לזרז את זמן הטיגון ולהפחית את ספיגת השמן. איך יודעים? מכניסים לתוך השמן כף עץ, אם נוצרות בועות, זהו סימן שהטמפרטורה נכונה.

ה. בתום הטיגון השליכו את השמן ואל תשמשו בו פעם נוספת. שמן שעבר טיגון הוא שמן לא בריא.

ו. לביבות על בסיס קישואים/ כרובית/דלעת מכילות פחות פחמימות, ולכן הן ייעלו פחות את רמת הסוכר בדם.

ז. ניתן להשתמש בספריי שמן ומחבת טפלון בטיגון הלביבות כדי לתת להן ציפוי יותר "קשיח", ואפשרות נוספת היא לאפות אותן בתנור כמו פשטידה.

ח. היות וסופגניות ולביבות הן עתירות בפחמימות, העדיפו תוספת חלבונית לארוחה כמו יוגורט וגבינות דלי שומן. הקפידו לצרף גם ירקות טריים עשירים בנוגדי חמצון, להקטנת הנזק של הרדיקלים החופשיים מהטיגון.

סופגניות אפויות דיאטטיות

מתכון ל-10 סופגניות: רק 23 גרם פחמימה ו-144 קק"ל לסופגנייה):

20 גרם שמרים טריים או 2 כפיות "שימרית"
3 כוסות קמח לבן
3 כפות סוכר
1/3 כוס שמן
1 ביצה
1/2 כפית מלח
1/2 1 כוסות מים פושרים
10 כפיות קונפיטורה לייט תות שדה

אופן הכנה:

מחממים תנור ל-210 מעלות צלזיוס. ממיסים בקערה את השמרים במים. בוחשים פנימה את הסוכר ומניחים את השמרים לתפוח 10 דקות. לאחר מכן מוסיפים לתערובת של השמרים שתי כוסות קמח תופח וטורפים היטב במשך 3 דקות. מכסים את הקערה ומניחים לתערובת לתפוח כשעתיים (עד שהבצק יורד). מוסיפים לבצק את השמן, הביצה, המלח ויתרת הקמח ליצירת בצק רך, חלק, גמיש ומעט דביק, מניחים לתפוח כשעה. מרדדים את הבצק וקורצים לעיגולים. מניחים על תבנית אפייה משומנת ומכניסים לתנור ל-15-20 דקות בחום בינוני 180 ממעלות. כשהסופגניות מתקררות ניתן להחדיר בעזרת מזרק כפית קונפיטורה לייט לכל סופגנייה.

ליטל לוי היא דיאטנית המרכז לסוכרת "גפן מדיקל".

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום