סרטן - גורמים ותהליכי ריפוי

(0)
לדרג

גורמים רבים משפיעים על תחלואה בסרטן. ד"ר פנינה בר-סלע מנתחת אילו מערכות בגוף מסוגלות למנוע את המחלה

מאת: ד"ר פנינה בר-סלע, Ph.D

מחלות הסרטן הן קבוצה של מחלות הפוגעת באברים שונים בגוף ומתאפיינת בצמיחה בלתי מבוקרת של תאים. התאים הסרטניים מסוגלים להתנתק מהגידול הראשוני וליצור גרורות. הם מפרישים חומרים שעוזרים להתפשטותם ופוגעים ברקמות הבריאות. כנראה שיש גורמים רבים להתפרצות המחלה בגופו של אדם מסוים. איננו מבינים את כל הגורמים, אך ברור שגם הגוף וגם הנפש מעורבים בהיווצרות המחלה. הניסיון והתצפיות מראים שהגורמים העיקריים מתמקדים בשני מרכיבים:

^^גורמים פנימיים של המערך הנפשי:^^ טראומות רגשיות, מתח נפשי, חשיבה שלילית, דאגנות, שפיטה, עייפות מוגזמת, כעסים, טינה וכו'. כל אלה ועוד עלולים להוות קרקע נוחה להתפרצות המחלה.

^^גורמים חיצוניים:^^ אורח חיים פיזי שגוי כמו תזונה מזיקה (חומרי הדברה וחומרים כימיים בכלל, עודפי סוכרים ומלח, טיגון, מוצרים מן החי ועוד), אוויר מזוהם, מים מזוהמים, קרינה עודפת, חוסר פעילות גופנית (הפעילות מזרימה דם ומגבירה חילוף חומרים).

ריפוי טבעי מהו?

הגוף ניחן בתכונות וביכולת ריפוי עצמי, בתנאי שלא נאפשר התרחשותה של פגיעה חמורה מאוד. למעשה, ריפוי עצמי וטבעי הוא תכונה מולדת, וככל שנחיה עם חוקי הטבע (מזון נכון, פעילות גופנית, שעות מנוחה ושלווה) ולא נעוות אותם, כך נהיה בריאים יותר.

מחלות נגרמות בגלל הצטברות של פסולת ורעלים בגופנו, שמקורם באורח חיים שגוי. חילוף החומרים, הפעילות הכימית שמתרחשת ללא הפסק בתוכנו, אינה מצליחה לסלק את כל הרעלים הללו. הם מצטברים בכל תא בגופנו ומשבשים את הפעילות הנורמלית של בנייה והוצאת פסולת שמתרחשות בכל תא ותא. למזלנו, בזכות המערכות המנקות שישנן בגופנו ובשליטתנו (מערכת השתן, מערכת העיכול, הריאות, העור ומערכת החיסון) אנחנו יכולים להגביר את פעולת הניקוי בדרכים טבעיות ובכך לגרום להוצאת עודפי הרעלים ולאפשר לתהליכי הריפוי להתרחש.

תהליכים ומערכות בגוף מחוללי ריפוי

ביכולתנו למנוע את התרבותם של תאי הסרטן והפיכתם מתאים בודדים לגוש של תאים רבים, ואף לעזור בריפוי. בתהליך המחלה מעורבים ארבעה גורמים עיקריים:

מערכת חיסון חלשה.
מצבי דלקת ממושכים בגוף, במיוחד במערכת העיכול.
אנגיוגנזיס - צמיחת כלי דם ושגשוגם (קווי האספקה של הסרטן).
אפופטוזיס - תהליך הרס עצמי של תאים פגומים.

^^מערכת החיסון^^

המערכת בנויה מאברים לימפתיים שכוללים את קשריות הלימפה (בלוטות לימפה), צינורות לימפתיים ותאים לימפתיים, הנמצאים גם בדם (אנו רואים את מספרם בבדיקות ספירת דם). התאים נקראים לימפוציט B, לימפוציט T, מונוציט-מקרופג. שאר התאים הלבנים, הלויקוציטים למיניהם, משתפים פעולה עם התאים שנמנו לעיל, במלחמה במזיקים השונים החודרים לתוך גופנו.

התאים הלימפתיים, תפקידם לחסל פולשים זרים, כגון חיידקים, וירוסים, תאים סרטניים, תאים פגומים גנטית ועוד. אם תאי המערכת החיסונית חלשים או מעטים מדי, או אז תיפגם עבודת המערכת כולה. אם כמותם של החומרים המיוצרים על ידי התאים מעטה מדי, גם אז ייפגם תפקיד המערכת החיסונית. במצבים אלה האדם חשוף למחלות, ויתקשה להבריא מהן.

תאים מסוג T פעילים בעיקר נגד תאים זרים, כגון תאים שהוכנסו לגוף בהשתלה, תאי סרטן או תאים שעברו מוטציות גנטיות. תאים מסוג B מגיבים לחיידקים, וירוסים, או חלבונים גדולים זרים. שני סוגי התאים משתפים פעולה ביניהם, וכן עם לויקוציטים אחרים של המערכת. לתאי T תפקידים רבים. חלקם משמשים כתאים הורגים (ציטוטקסיים) המשמידים את התאים המזיקים הזרים. הם מכונים NK - Natural Killer Cells. תאי T אחרים משמשים כמתווכים בסוגי פעילות מגוונים. מספרם וכוחם של תאי NK קובע בריפוי ומניעת סרטן.

הופעת תאי סרטן בגוף, אפילו בודדים, מכניסה את הגוף למלחמה. התאים הסרטניים נלחמים כדי לברוח מהמנגנון הנורמלי שמפקח בגוף על מות תאים חולים ופגומים (אפופטוזיס). תאי הסרטן, במידה שהצליחו, מתחלקים ותופסים מקום ברקמה הבריאה. תוך כדי התרבותם, הם מפרישים חומרים רעילים. חומרי הרעל האלה מייצרים דלקת מקומית שממריצה עוד יותר את התפשטותם. הם גורמים לכלי הדם בסביבתם להתרבות ולספק את חומרי ההזנה הדרושים להם לגידול מהיר.

תאי NK שהם תאים הורגים, מסיירים בגוף כל הזמן. הם מחפשים תאים זרים, תאים פגומים ותאי סרטן ויוצרים מגע קרוב אתם. הם מכילים חומרים שחודרים דרך הקרום של התא הסרטני והורסים אותו. תאי המקרופגים מעכלים את שרידיהם והם מסולקים מהגוף. תאי NK נמצאים במיטבם כשהמזון בריא, הסביבה נקיה והמצב הרגשי תקין. תאי NK הורגים במיוחד תאי קרצינומה - סרטן שד, ערמונית, ריאות ומעי גס.

^^מהי דלקת?^^

דלקת היא הפעולה של תאי מערכת החיסון נגד גורמים מזהמים, פציעות, תאי סרטן, גירויים שונים שחדרו לגוף. במצב נורמלי סימני הדלקת הם חום, נפיחות, אודם וכאב. כאשר נוצר פצע ברקמה מסיבה כלשהי כמו חתך, כוויה, זיהום וכו', טסיות הדם מגלות אותו ומתחילות בפעולת ריפוי. הן משחררות חומר הגורם לתאים הלבנים להגיע למקום הפצע. תאים אלו מייצרים חומרים המרחיבים את כלי הדם באזור הנזק על מנת לאפשר לתאים אחרים של מערכת החיסון להגיע. אחר כך הם אוטמים את הפצע על ידי גרימת קרישת דם מסביב לטסיות המצטברות. תאי מערכת החיסון מעוררים גדילה של תאי רקמה בריאים והפצע נרפא.

הגוף עובר תהליכים כאלה כל הזמן, בתהליכי בנייה והרס בגוף בריא התהליכים האלה מווסתים ונפסקים מעצמם - התאים החיסוניים מפסיקים מהתקפתם וחוזרים למצב כוננות. בתהליך סרטני, הסרטן מנצל תהליך זה לטובת התפשטותו.

תאים סרטניים מטעים את מנגנוני הריפוי של הגוף. הם מייצרים את חומרי הדלקת שממריצים התרבות תאי הסרטן. תהליך מקדים דלקתי מוצאים לעתים בכמה סוגי סרטן:

סרטן כבד - קשור לזיהום של נגיפי צהבת B או C.
סרטן ריאות קשור לדלקת שנגרמת מחומרים שישנם בעשן סיגריות או אסבסט.
סרטן קיבה קשור בחיידק הליקובקטר פלורי.
במעיים - קוליטיס, קרוהן, מזותליומה.
סרקומה קפוסי - נגיף שלבקת (הרפס מטיפוס B).

^^אספקת כלי דם - אנגיוגנזיס^^

תאי הסרטן צריכים מזון לגדילתם. לשם כך הם זקוקים לכלי דם קטנים ורבים שיביאו אותו אליהם. באופן נורמלי, כלי דם קטנים גדלים כשיש צורך לרפא פצע והתהליך מוגבל, אבל גידולים סרטניים משתמשים בתהליך על מנת להתרבות, לפיכך הגבלה שלו היא כלי מלחמה בסרטן.

מיקרו-גידולים לא יכולים להשתנות לגידולים מסוכנים בלי רשת כלי דם שתזין אותם. לשם כך תאי הסרטן מיצרים חומר שנקרא "אנגיוגנין" שמושך כלי דם אליהם. מניעת הייצור של כלי דם חדשים יכולה להביא לנסיגת הגידול עצמו. אנגיוסטטין תוקף כלי דם מהירי צמיחה (אינו משפיע על כלי דם קיימים) ואינו תוקף תאים בריאים של הגוף (תרופה דומה בפעילות לאנגיוסטטין היא אווסטין).

^^אפופטוזיס - התאבדות של תאים^^

אפופטוזיס זוהי תכונה תורשתית של תאים שהזדקנו וכבר מילאו את תפקידם או תאים פגומים שנוצרו בגוף, להשמיד את עצמם. מעין תהליך של התאבדות - זהו תהליך שבסיסו גנטי שנשמר לאורך האבולוציה וקיים בכל עולם החי.

תאי סרטן מסרבים להתאבד. השגשוג הבלתי מבוקר של תאים אלו, ואובדן היכולת למות - הם המאפיינים העיקריים של תאי הסרטן.

נמצא שנזק גנטי מסוים שמתרחש בתא סרטני מונע את תהליך ההתאבדות ואז יש יכולת לגרורות להיווצר. בתאי סרטן רבים נפגע גן שאחראי ליצירת חלבון שנקרא 53P שמשפיע על הגברת האופופטוזיס. יתכן שזו הסיבה שהתהליך נחלש. גידולים שבתאים שלהם אין את התהליך האפופטי - לעתים גם טיפולי כימותרפיה והקרנות לא משפיעים עליהם.

מתח

אי אפשר להתעלם מגורם המתח והלחץ (הסטרס) הכעסים והדאגות שהם גורמים משמעותיים היום בחיינו. גורמים אלה, השפעתם שונה אצל אנשים שונים. זה תלוי בהתייחסות האדם לקשיי החיים השונים, באופי ובמאורעות החיים האישיים. במאמר זה לא נעסוק בגורמים משמעותיים אלו, רק נציין שהם מחזקים את גורמי הדלקת שמזינה תאים רדומים של סרטן המצויים בגוף ומחלישים את תפקודה של מערכת החיסון.

ד"ר פנינה בר-סלע היא מנהלת מרכז הבריאות "התחדשות אמירים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום טיפולים משלימים בסרטן
פורום התנהגות בריאותית

למידע נוסף בקרו בערוץ: סרטן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום