יתר לחץ דם: הציבור אדיש

(0)
לדרג

סקר חדש: 75% מהציבור מאמינים שיתר לחץ דם מוביל למוות. אולם, רק 30% יודעים מהם ערכי לחץ הדם התקינים

מאת: מערכת zap doctors

למרות העובדות הרפואיות, המראות כי אחד מכל ארבעה ישראלים סובל מיתר לחץ דם, רק 15% מהציבור מעיד על עצמו כסובל מיתר לחץ דם. מכאן ש-10% מכלל הציבור בישראל סובל מיתר לחץ דם, אך אינו מודע לכך. כך עלה מסקר חדש שערכה חברת שילוב Millward Brown בקרב 500 גברים ונשים בני 18 ומעלה.

אחד המאפיינים המובהקים של יתר לחץ דם, המכונה לעיתים "הרוצח השקט" הוא חוסר מודעות למחלה, כיוון שאין לה סימפטומים ברורים והיא אינה מורגשת עד שנגרם נזק ללב, למוח או לאברי מטרה אחרים כמו כליות, עיניים, כלי-דם וכדומה. כ-78% מאלו שהעידו על עצמם כחולים, צורכים תרופות להורדת לחץ דם באופן קבוע; אולם מחצית מהם שוכחים ליטול את התרופות לפחות פעם עד פעמיים בחודש, עובדה המותירה אותם חשופים לסכנות של שבץ מוחי, התקפי לב ועוד. עוד עולה מהסקר כי 75% מהציבור מאמינים שיתר לחץ דם מוביל למוות באופן ישיר. עם זאת, רק 30% מהציבור יודע מהם ערכי לחץ הדם התקינים.

הרוצח השקט

יתר לחץ דם הוא אחת המחלות השכיחות והנפוצות ביותר בארצות המערב ובכלל זה ישראל, ואחד הגורמים המובילים לתחלואה ותמותה בעולם. בישראל כ-25% מהאוכלוסייה הכוללת סובלת מיתר לחץ דם ראשוני בדרגה זו או אחרת, כלומר ישנם 1,750,000 חולי יל"ד (יתר לחץ דם). רק 66% מחולי יל"ד מטופלים, ורק מחצית מהם מגיעים לאיזון המחלה. בכל שנה מצטרפים 70 אלף אנשים חדשים לקבוצת החולים ביל"ד ראשוני.

יתר לחץ דם הוא מצב בו קיים לחץ גבוה וקבוע בעורקים של הגוף. לרוב אין לו סימפטומים נלווים, אם כי יש אנשים הסובלים מכאבי ראש, סחרחורת, טשטוש והפרעות בשיווי המשקל על רקע זה. אם לא מטפלים ביתר לחץ הדם, הוא עלול לגרום לסיבוכים ואף למוות ולכן הוא מכונה "הרוצח השקט". לחץ-דם גבוה לאורך זמן מגביר את הסכנה לשבץ מוחי, התקף לב, אי-ספיקת לב, מפרצת בעורקים, נזק לכליות ולעיניים, ואף עלול להיות קטלני. גורמי הסיכון למחלה: עישון, כולסטרול גבוה, גנטיקה ונטייה משפחתית, עודף משקל וסוכרת. הסכנה העיקרית בלחץ דם גבוה היא היצרות של כלי הדם או התקשחות דפנותיהם, שעשויה בהמשך להוביל לחסימה מלאה של כלי דם ולהתקף לב או שבץ מוחי.

עלייה בלחץ הדם בעקבות המיתון

נמצא קשר בין המשבר הכלכלי ועלייה בלחץ הדם . ד"ר יהונתן שרעבי, מנהל המכון ללחץ דם, תל השומר וחבר הנהלת החברה הישראלית ליתר לחץ דם אומר, כי יש להמשיך ולעורר את המודעות בקרב הציבור הישראלי ליתר לחץ דם, במיוחד בתקופה זו של משבר כלכלי. "ידוע לנו שיש קשר בין מצבים משבריים לבין רמות סטרס ועלייה בלחץ הדם. ידוע על קשר בין מצבי משבר כמו רעידות אדמה (למשל רעידת האדמה האחרונה בלוס אנג'לס) או כמו נפילת מגדלי התאומים, לבין התגברות מצבי לחץ, וכתוצאה מכך - עלייה בלחץ הדם ועלייה בתוצאות, כמו שבץ והתקף לב. עבור אנשים, קבלת הודעת פיטורים או איבוד הפנסיה, זה כמו רעידת אדמה. למשבר הכלכלי ולחרדת הפיטורים עלולה להיות השפעה שלילית על הבריאות. יש להיות מודעים ולעקוב היטב אחר החמרה בעלייה בלחץ הדם, במיוחד אלו שסובלים מנטייה ללחץ דם גבוה". עוד אומר ד"ר שרעבי כי "חוסר המודעות לבעיות הקשות שעלול ליצור לחץ דם גבוה, מובילות חולים כרוניים שלא להתמיד בנטילת התרופות, וכך הם חשופים לאסון של ממש".

חידוש בתחום הינו תרופה ראשונה בקבוצה תרפויטית חדשה ובעלת מנגנון פעילות ייחודי. ראסילז היא תרופה החוסמת את התהליך הגורם לעלייה בלחץ הדם בנקודת ההתחלה שלה. זוהי פריצת הדרך הגדולה ביותר בתחום הטיפול ביתר לחץ דם מזה עשור, והיא מספקת לרופאים קו טיפולי חשוב נוסף.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום